צום הרמדאן מתחיל הבוקר

חודש הצום המוסלמי יימשך בין 29 ל-30 ימים. מצוות הצום, שחלה בחודש הרמדאן, החודש התשיעי בלוח השנה המוסלמי היא אחת מחמשת עמודי האסלאם

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/05/19 10:23 א באייר התשעט

צום הרמדאן מתחיל הבוקר
מתפלל מוסלמי, צילום: פלאש 90, סלימאן ח'דר

הבוקר יחלו המאמינים המוסלמים לצום את צום הרמדאן. הרמדאן הוא החודש התשיעי בלוח השנה המוסלמי והצום במהלכו יימשך בין 29 ל-30 ימים. תחילת הצום הוא בשעה 4:15 לפנות בוקר והפסקת הצום - סמוך ל־19:45. עם התקדמות החודש, יום הצום מתארך.

העובדה שהלוח המוסלמי מבוסס על שנת הירח פירושה שהחודשים והמועדים נעים בין עונות השנה לאורך השנים. השנה, 1440 להגירת הנביא מוחמד מהעיר מכה למדינה (ההיג'רה), חל הרמדאן בתקופה שבה הימים חמים וארוכים יותר.
 
עבור המוסלמים זהו חודש של התבוננות פנימית, התקרבות לאל, צניעות ואיפוק, כפרה על עוונות, עשיית מעשי חסד והזדהות עם הרעב והקושי, מנת חלקם של עניים או בעלי מצוקה שאין להם מה לאכול. הייחוד העיקרי של חודש הרמדאן באסלאם הוא הצום, שמשמעו לא רק איסור אכילה ושתייה שמקיימים המוסלמים בכל יום של חודש הרמדאן, מעלות השחר ועד השקיעה, אלא גם האיסור שחל על עישון וקיום יחסי מין במהלך יום הצום. בצום הרמדאן חייב כל מוסלמי בוגר, גברים ונשים כאחד. פטורים מהצום חולים, נוסעים ונשים בזמן הווסת. אלה חייבים להשלים את ימי הצום שהחסירו במועד מאוחר יותר או לתרום לצדקה במקרה שאינם יכולים לצום כלל.
 
בסוף היום, לאחר שקיעת השמש, נאכלת ארוחה חגיגית שנקראת איפטאר. במהלך החודש נוהגים הסונים להאריך את תפילת הלילה לתפילה הנקראת “תראוויח”, שבסופה מסיימים את קריאת הקוראן. בלילות האחרונים של הרמדאן נשארים מוסלמים רבים במסגדים על מנת לקבל את “לילת אל־קאדר”, הלילה שבו על פי האמונה נפתחים שערי הרקיע לתפילתם, והם מקווים שכל בקשותיהם יתקבלו. החודש מסתיים בעיד אל־פיטר, הנחגג במשך שלושה ימים בארוחות חגיגיות, ביקורים אצל קרובי משפחה והענקת מתנות. 
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן