לשימוש השכונה החרדית: מיזם חדשני של "חשמל כשר" יוקם בלוד

אחרי ששנה שעברה החליטו בכנסת על קידום של התוכנית שתאגור חשמל במשך השבוע ע מנת ליצור מאגרי אנרגיה לשבת, בלוד מתחילים לעבוד על מתקן ראשון שייבנה וישמש את תושבי השכונה החרדית

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/01/24 15:17 כ בשבט התשפד

לשימוש השכונה החרדית: מיזם חדשני של "חשמל כשר" יוקם בלוד
כאן יוקם מתקן "אור לחיים" בגני איילון, צילום: אחמד אלקרנאוי, עיריית לוד

מוקדם יותר היום (ג') פורסם שחברת מידנלייט זכתה במכרז ענק של עיריית לוד להקמת תחנה שכונתית שתספק "חשמל כשר" עבור תושבי שכונת גני איילון החרדית שמתגוררים בעיר. "חשמל כשר" הוא הגדרה לאנרגיה שלא מיוצרת במהלך השבת. בפועל, מדובר במתקן אגירה: סוללת ליתיום גדולה שמחוברת לרשת החשמל ונטענת ממנה לאורך השבוע. האנרגיה הזאת מאפשרת לספק חשמל במהלך השבת מבלי לייצר אנרגיה חדשה.

ראש העיר יאיר רביבו שיזם את המהלך, בירך ואמר כי "לוד שוב חלוצה והפעם בתחום אגירת האנרגיה. מתקן בגודל חסר תקדים יוקם עבור שכונה שלמה וייתן מענה למחסור באנרגיה שאנו עדים לו בארץ ובעולם". רביבו הוסיף, כי "כפי שאמרתי בעבר שמו של המתקן יהיה "אור לחיים" - על שמו של שר התורה מרן ר' חיים קנייבסקי זצ"ל שהקדיש חייו לתחום החשמל הכשר".

במאי של השנה שעברה הממשלה אישרה את השלב הראשון ב"תוכנית הלאומית לאגירת אנרגיה במרחב האורבני" המוכרת יותר לציבור הרחב בשם "החשמל הכשר". בהודעה של משרד האנרגיה נכתב כי התכנית הינה "חלק ממדיניות אגירה לאומית רחבה שמקדם השר ישראל כ"ץ בימים אלו, שתאיץ את הקמת מתקני ייצור חשמל ואגירת אנרגיה בערים, ותחברם לרשת החלוקה הציבורית באזורים אורבנים צפופים- לטובת כלל הציבור בישראל".

"המתקנים לא באים במקום המפעילים והיצרנים הפרטיים, אלא משלימים אותם"

לפי חברת החשמל, התועלת שבבניית מתקנים כאלה היא לא רק מסיבות טבעיות, אלא זה השקעה משתלמת לכל דבר: התועלת של מתקני אגירה נוגעת גם לאיכות הסביבה של כולנו. "כולנו רוצים להפיק חשמל מאנרגיה מתחדשת, אבל יש לה מגבלות", מסבירה נטע כהן, מנהלת פונקציית אגירת אנרגיה בחברת החשמל.

"הפאנלים הסולאריים, למשל, מוגבלים כשיש עננות, ובוודאי לא מייצרים בערבים כשאין שמש בכלל. מצד שני, גם כשיש שמש אין לנו דרך לאגור את האנרגיה העודפת שאנחנו לא צריכים לשימוש מאוחר יותר. לכן מתקני אגירה הם השותף המושלם לייצור של אנרגיה מתחדשת. אנחנו מפחיתים זיהום, שומרים אנרגיה ירוקה לשימוש עתידי ומווסתים אותה לפי הצורך. המתקנים לא באים במקום המפעילים והיצרנים הפרטיים, אלא משלימים אותם".