אלקטרוניקה, אופנה ובגדי ילדים: אתרים מתחזים מנסים לעקוץ אתכם

איגוד האינטרנט הישראלי באזהרה לציבור: אתרים המתחזים לאתרי קניות מנסים לעקוץ ישראלים | בין השאר: אתרים שמנסים לעקוץ קשישים במכירת כיסאות גלגלים, אתרי אופנה שמציעים מוצרים שלא קיימים ואתר שמתחזה ל"קרוקס"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/23 21:04 כד בסיון התשפג

אלקטרוניקה, אופנה ובגדי ילדים: אתרים מתחזים מנסים לעקוץ אתכם
אתרים המתחזים לאתרי קניות מנסים לעקוץ ישראלים, צילום: איגוד האינטרנט בישראלי

באיגוד האינטרנט הישראלי מפרסמים הערב (ג') אזהרה לציבור ומדריך מעשי להתגוננות מפני הונאה מקוונת הצוברת תאוצה לאחרונה - אתרי קניות מזויפים ברשת המתחזים לאתרים לגיטימיים ומציעים למכירה מותגים מוכרים במחירים אטרקטיביים. מדובר באתרי אינטרנט המתחזים לרשמיים אך בפועל הם גובים כספים מצרכנים תמימים בלי לתת להם תמורה או בעבור מוצרים נחותים או מזויפים השונים ממה שהובטח מלכתחילה.

התלונות על אותם אתרים מזויפים התקבלו לאחרונה בקו הסיוע לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי. מרבית האתרים מציעים אביזרי סלולר וגאדג'טים אלקטרוניים, מותגי אופנה ועוד. מלבד אתרי אינטרנט מזויפים נמצא כי חלק מהעקיצות נעשות בצורה מתוחכמת ומורכבת על ידי הפעלת קמפיינים פרסומיים וזיוף ידיעות חדשותיות וביקורת מוצר מאתרי חדשות וטכנולוגיה, המצביעות על "איכות" החנות ומוצריה ומפנות אליה צרכנים על ידי פרסום ממומן ברשתות החברתיות.

אתרים המתחזים לאתרי קניות מנסים לעקוץ ישראלים

אתרים המתחזים לאתרי קניות מנסים לעקוץ ישראלים צילום: איגוד האינטרנט הישראלי

יונתן בן חורין, מנהל קו הסיוע לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי, אמר כי "על ציבור הרוכשים להיות עירני וספקן כלפי מודעות ואתרים המציעים עסקאות שנראות טובות מכדי להיות אמיתיות ולבדוק היטב מי עומד מאחורי האתר ואם יש מי שיספק שירות ללקוחות במקרה הצורך".

דוגמאות לאתרי הונאה ומודעות שקריות לאתרי קנייה מקוונת ברשת

אתרים שמכוונים לקשישים שרוצים לרכוש כיסאות גלגלים ונותרים עם מפח נפש, עוד אתר המציע כסאות לנכים במחירים מצחיקים, רמקולים של JBL ב10 שקלים, כביכול סייל של KSP, אתר שמתחזה לחנות של קרוקס עם דומיין דומה לשם המותג אך כלל לא מספק מוצרים.

אתר המתחזה לחנות קרוקס

אתר המתחזה לחנות קרוקס צילום: איגוד האינטרנט הישראלי

חנות אופנה אונליין פיקטיבית המשמשת להונאה, החנות מתיימרת להציג פריטי אופנה איכותיים, של מותגים בוטיקיים, במחירים זולים. המוצרים אינם מוצרי פרימיום ועל פי חיפוש הפוך של פריטים רבים באתר - מדובר במוצרים זולים שאינם שייכים למותג ייחודי הנמכרים במרבית זירות האונליין המוכרות (אמזון, עלי אקספרס ועוד).

מדובר בחנות מזויפת הפועלת משלושה דומיינים עיקריים הידועים לנו: קוקו תל אביב, קוקו שטוקהולם, קוקו ז'נבה. החנות נקראת "קוקו תל אביב"; חיפוש פשוט בגוגל מראה שאין חנות פיזית כזו. חיפוש פשוט בגוגל של החנויות בז'נבה ובסטוקהולם מעלה תוצאות דומות.

חנות המתיימרת למכור אופנה זול

חנות המתיימרת למכור אופנה זול צילום: איגוד האינטרנט הישראלי

כך תזהו את האתרים החשודים

על רקע התגברות התופעה איגוד האינטרנט הישראלי מפרסם מדריך לצרכני רשת לגולש עם סימני אזהרה וטיפים לזיהוי אתרי קניות חשודים ברשת:

מחירים לא מציאותיים - נתקלתם בפרסומת לאתר לא מוכר המציע מותגים ידועים במחירים נמוכים משמעותית ממחיר השוק בחנויות אחרות? ככל הנראה מדובר בהונאה. 

חפשו את "האמא והאבא" שמאחורי האתר - פרטי ההתקשרות של האתר לא ברורים או לא קיימים? האם יש מספר טלפון של שירות לקוחות? מיקום פיזי אמיתי לאיסוף עצמי? האם יהיה לכם לאן לפנות במידה ותרצו לשאול לגבי מוצר או לא תהיו מרוצים מהרכישה? חנות לגיטימית לא תתבייש לחשוף מי הבעלים שלה.

אתרים המתחזים לאתרי קניות מנסים לעקוץ ישראלים

אתרים המתחזים לאתרי קניות מנסים לעקוץ ישראלים צילום: איגוד האינטרנט הישראלי

האם העסק הזה פעיל גם ברשתות החברתיות וכיצד? אתר וחנות רצינית ישווקו את עצמם גם ברשתות. היכנסו לעמוד החברה בפייסבוק או באינסטגרם - האם הפוסטים, העוקבים והמגיבים נראים לכם אותנטיים? האם הם מהתקופה האחרונה ומתאימים לאתר העסק?

האם הבאנרים, התגובות והמודעות באתר מפנות לתוכן רלוונטי או קיים? אתרי הונאה רבים מציגים באנרים מזויפים המפנים להמלצות או ביקורות חיוביות על מוצרי האתר אך למעשה לא פעילים. 

לטיפים נוספים ולדיווח על הונאות ניתן לפנות לעמוד קו הסיוע לאינטרנט בטוח: www.safe.org.il

אתרים המתחזים לאתרי קניות מנסים לעקוץ ישראלים

אתרים המתחזים לאתרי קניות מנסים לעקוץ ישראלים צילום: איגוד האינטרנט הישראלי