2023-1935 אליקים רובינשטיין נפרד מיעקב טירקל: "השיחה האחרונה שלנו הייתה בערב שבועות"

שופט בית המשפט העליון בדימוס, אליקים רובינשטיין, מספר בשיחה ל"חדשות כיפה", על דמותו הייחודית של השופט יעקב טירקל שהלך אתמול לעולמו בגיל 88. "היה לי הכבוד להיות ידידו"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 30/05/23 15:47 י בסיון התשפג

אליקים רובינשטיין נפרד מיעקב טירקל: "השיחה האחרונה שלנו הייתה בערב שבועות"
צילום: Nati Shohat/Flash90

שופט בית המשפט העליון בדימוס, יעקב אבי ברוך טירקל הלך אתמול (ב') לעולמו בגיל 88. טירקל היה מבכירי המשפטנים בישראל, כיהן כשופט בית המשפט העליון במשך עשור ובשל אורח חייו המסורתי וציטוטיו הרבים מהמשפט העברי, כונה בתור "שופט הדתי" של בג"ץ. לאחר שבנו ברוך נפטר בצעירותו, הוסיף טירקל לשמו את המילים הבאות: אבי ברוך. 

שופט בית המשפט העליון בדימוס, אליקים רובינשטיין, מספר בשיחה ל"חדשות כיפה" על דמותו הייחודית של השופט יעקב טירקל, על עשייתו רבת השנים במערכת המשפט ובזירה הציבורית ועל הקשר המיוחד רב השנים איתו.

"השיחה האחרונה שלנו הייתה בערב שבועות"

"עוד לפני שהתמניתי להיות שופט בבית המשפט העליון הייתה לי היכרות רבת שנים איתו", פותח רובינשטיין את דבריו, "השיחה האחרונה שלנו הייתה בערב שבועות. הוא היה ישראלי ייחודי, יהודי ייחודי ודמות ייחודית. אבי סבתו היה הרב יעקב ווידנפלד, מחבר השו"ת כוכב יעקב, וכבן למשפחה רבנית, היה לו הרבה כבוד למסורת וזה היה ניכר בעברית רהוטה וביכולת הביטוי שלו".

אליקים רובינשטיין

אליקים רובינשטיין צילום: דוברות הרשות השופטת של ישראל

רובינשטיין אף שיתף בסיפור, המעיד לדבריו על הקשר המיוחד שלו עם המנוח. "בשבוע שבו התמניתי לשופט בבית המשפט העליון, עשו קידוש בבית הכנסת שהיה לא רחוק ממקום מגוריו בירושלים. השופט טירקל כיבד אותנו בנוכחותו ונשא דברים מאוד חמים ואישיים. האירוע הזה נחרט בליבי. מאוד אהבתי אותו, והוא הותיר אחריו חותם יפה. בשבילי זה היה כבוד להיות ידיד שלו".

"ערך האנושיות עמד לנגד עיניו"

השופט בדימוס מספר כי ערך האנושיות עמד לנגד עיניו של טירקל, והוא מדגים. "ד"ר משה הרשקוביץ, הוציא ספר לכבודו של השופט טירקל שנקרא 'אנושיות במשפט', ליקוטים מתוך פסקי הדין שלו שמבטא את מכלול האנושיות שהיה בו. האידאלים שעמדו לנגד עיניו היו צדק, יושר, חירות, דין אמת לאמיתו ברוח המשפט העברי שהוא השתמש בפסקי הדין שלו. בנוסף, המאפיין המקצועי שלו ניכר בכך שרדף אחר הפשרה".

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

רובינשטיין הזכיר את אשתו של טירקל, מרים, שנפטרה ב-2018, דבר שהשפיע עליו עד סוף ימיו. "הוא לא התאושש מפטירתה של אשתו מרים לפני כחמש שנים. הם היו יחד קרוב ל-60 שנה וזה היה בשבילו שינוי גדול שהיא נפטרה. היא טמונה לצדו של בנו, ברוך, שנפטר ממחלה קשה בגיל 14".

"זה לא היה פשוט לעצב מערכת משפט בנגב"

קריירה המשפטית ארוכת שנים הייתה לטירקל, שכיהן כשופט במשך 38 שנים, מאז שהתמנה לשופט בית משפט השלום בבאר שבע בגיל 32 בלבד. "לא היה פשוט לעצב מערכת משפט בנגב כשהוא התחיל שם. הייתה לו זיקה עמוקה לבאר שבע, לנגב, לבית כנסת 'הכיפה' בעיר, ולאוניברסיטת בן גוריון בנגב שהעניקה לו תואר ד"ר לשם כבוד".

השופט טירקל בועדה לבדיקת אירועי המשט מעזה. צילום: Yossi Zamir/ Flash90.

השופט בדימוס הוסיף ואמר כי גם לאחר פרישתו, המשיך טירקל בעשייתו הציבורית ועמד בראש ועדות ציבוריות רבות שהמפורסמת בהן קרואה על שמו, "ועדת טירקל". "אחרי פרישתו כשופט בית המשפט העליון, הוא עמד בראש ועדות ציבוריות חשובות כמו הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, הוועדה לציון חסידי אומות העולם של יד ושם, הוועדה לבחירת יקירי העיר ירושלים, הוועדה המייעצת לשמות רחובות בירושלים, הוועדה לתכנון שטרי הכסף, מעות ומטבעות זיכרון של בנק ישראל ובמיוחד יו"ר הוועדה לבדיקת אירועי המשט לעזה שנקראה על שמו, 'ועדת טירקל'".