ראיון הסודות הגדולים של אירועי תיקון ליל שבועות

ליל שבועות הפך בשנים האחרונות לאירוע משמעותי של לימוד תורה כלל ישראלי, עם אירועים המוניים בכל רחבי הארץ | האנשים שמאחורי "תיקון ליל שבועות" משתפים את "חדשות כיפה" בקשיים, בפאדיחות ובהשקעה מאחורי הקלעים

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 24/05/23 21:12 ד בסיון התשפג

הסודות הגדולים של אירועי תיקון ליל שבועות
בית כנסת,המוקד של ליל שבועות, צילום: Nati Shohat/FLASH90

שבע שבתות תמימות ספרנו את העומר עד לרגע המיוחל, חג השבועות, כששיאו ב"תיקון ליל שבועות" - לימוד תורה שנמשך לתוך הלילה. בשנים האחרונות מסתמנת תופעה חדשה - גם אנשים שאינם משתייכים לקהילה, או שפחות מחוברים לעולם התורה בשגרה, פוקדים את דלתות בתי הכנסת במטרה להיות שותפים במצוות החג. בעקבות הביקוש הגובר, ערב תיקון ליל שבועות הפך לאירוע לכל דבר. בתוך כך, שאלנו את האנשים שעומדים מאחורי ההפקות הגדולות איך הערב הזה נראה מהצד שלהם.

חג השבועות

חג השבועות | צילום: Yossi Aloni/Flash90

"כבר באזור ינואר מתחילים לעבוד על זה"

ארגונים שונים ברחבי הארץ עמלים זמן רב על יצירת ערב מעניין, מלא תוכן ואקטואלי למען ציבור הלומדים והלומדות. תמר שטמפפר מפיקה מזה שבע שנים את "תיקון ליל שבועות" של "בית אבי-חי", בו משתתפים מיטב הרבנים, וכן אישי ציבור, תרבות ועיתונאות. "כל שנה יש נושא וגם רצון למרקם מגוון של דוברים, תחומי ייצוג ורקעים שונים" אמרה שטמפפר וסיפר כי השנה הוחלט שהעיתונאי יאיר אגמון יארח עיתונאים לאורך הערב. 

יש מחשבה להביא שם מוכר כדי למשוך אנשים?

"מצד אחד אנחנו משתמשים בדמויות מוכרות כדי למשוך קהל, ומצד שני מאפשרים לעצמנו להביא דמויות פחות מוכרות כי אנחנו יודעים שאנשים באים גם בשביל התוכן הזה, אז יש איזון עדין". עוד סיפרה שטמפפר: "בעבר הגיע מאור זגורי, שהוא עושה המון בתרבות אבל לא בהכרח נותן שיעורי תורה באופן שגרתי, והוא בא והשתתף בשיעור. מפגש כזה באמת יכול להפתיע".

צילום: בית אבי חי

אתם בוחרים את הדוברים בהתאם לנושאים אקטואליים או אירועים פוליטיים?

"בית אבי-חי באופן עיקרוני הוא גוף שאינו עוסק בפוליטיקה. אבל קשה להתעלם מהלך הרוח הציבורי, לכן הנושא של שבועות השנה שעוסק בצמתים ומפגשים, ומנסה לתת מענה לתחושת הניכור שקיימת בחברה הישראלית בחצי שנה האחרונה. אנחנו עושים זאת באמצעות לימוד, כי ללמוד זה משהו שכולם יכולים לעשות יחד גם מתחומים ודעות שונות".

יש קשיים כשאירוע גדול כמו זה מתקיים בחג? הרי אין טלפון ודרכים לתקשר. האם יש איזה אירוע שזכור לך?

"נכון שזה לפעמיים  קצת מלחיץ, היה איזה רב אחד שהיה צריך להרצות, ולמרות ששעת ההרצאה שלו התקרבה הוא עדיין לא הגיע. ממש דאגתי- יצאתי החוצה לבדוק והיה בחוץ תור ארוך. מסתבר שפשוט לא היה לו נעים להידחף".

 

בית אבי חי

בית אבי חי | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"היו מרצים שהגיעו באיחור ואנשים לא ידעו מה לעשות"

גם ארגוני חסד רבים מארגנים ערבי תיקון ליל שבועות. יובל סעדון שאחראי על האירועים של "מעגלי צדק" ו"שיחתי" בנחלאות, מספר על אופי השיעורים: "אנחנו לא מחפשים על להביא 'סלב' שימשוך קהל, מאוד חשוב לנו שהאירועים יהיו תורניים לגמרי. יש לנו למשל פסיכולוג שמעביר שיעור אבל גם הוא עם רקע תורני בקרן רש"י".

היו קשיים באירוע שמתקיים בחג?

"שנה שעברה ב'שיחתי' היו מרצים שהגיעו באיחור ניכר, ואנשים לא ידעו מה לעשות. אבל אנחנו מאלתרים תוך כדי תנועה, ומלכתחילה יוצרים כמה חבורות במקביל כדי שימשיך להתקיים לימוד".

שכונת נחלאות. אילוסטרציה

שכונת נחלאות. אילוסטרציה | צילום: Nati Shohat/Flash90

שיתוף פעולה בין הכפר לקהילה

הסטודנטים והסטודנטיות ברחבי הארץ מעבירים את ימיהם בלימוד אינטנסיבי, אבל בדרך כלל - לא של תורה. אחד מכפרי הסטודנטים הגדול במגזר הדתי לאומי נמצא בעיר לוד, שם עמלים זמן רב לארגון ערב "תיקון ליל שבועות", בו יעסקו פחות במטלות בסטטיסטיקה ויותר בלימוד תורה ואגדה.

אלעד אמסלם מארגן את אחד מתיקוני ליל שבועות בכפר הסטודנטים. "על אירוע ליל שבועות חושבים כשבועיים - שלוש מראש, ומתאגדת לה קבוצה שמנסה לדייק את הנושאים החשובים עליהם ידברו במהלך הלילה הגדול".

לוד

לוד | צילום: Moshe Shai/Flash90

אחרי שסטודנט לומד כל היום, יש לו כוח לשבת וללמוד כל הלילה במקום לנוח?

"לימוד באקדמיה אכן דבר שואב שלוקח המון כוחות. אולם כאשר מדובר בלימוד תורה, בטח בליל שבועות, בעיני צריך לתת לזה מימד אחר: בערב זה אנו למעשה מזמינים ופותחים את הלב לשמוע שיעורים, לשבת בחבורתות, להקשיב זה לזו ובעיקר לבנות קומה נוספת של לימוד והתחברות לתורה שלנו ביחד. עכשיו הזמן ללימוד תורה, אחר כך ננוח"

האירוע מיועד רק לסטודנטים?

"האירוע שלנו אינו מיועד רק לסטודנטים ולקהילה של השכונה. יש לנו רצון שעוד אנשים יבואו וילמדו יחד אתנו בליל שבועות שמטרתו היא ללמוד יחד עם כל בית ישראל".

סטודנטים, אילוסטרציה

סטודנטים, אילוסטרציה | צילום: Flash90