חוסר יעילות, שירות לקוי ויתרות ענק: המועצות הדתיות במוקד דו"ח המבקר

פרק שלם בדו"ח מבקר המדינה, מוקדש למועצות הדתיות. הדו"ח חושף התנהלות כלכלית לקויה, הכוללת יתרות ענק שמאבדות מערכן, תוספת תקציבית לשיפור שירות שלא הגיע לייעדה וגדילת החובות של הרשויות למועצות | המשרד לשירותי דת: "יוקם מערך ביקורת חדש"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 02/05/23 19:08 יא באייר התשפג | עודכן בתאריך 02/05/23 19:17

חוסר יעילות, שירות לקוי ויתרות ענק: המועצות הדתיות במוקד דו"ח המבקר
מועצה דתית, למועצה המצולמת אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: Yaakov Cohen/Flash90

דוח מבקר המדינה: מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם הערב (ג') את הדו"ח שלו לשנת 2023. אחד מהגופים אליהם מקדיש אנגלמן פרק בדו"ח, הם המועצות הדתיות. בדו"ח מוצגות שורת התנהלויות פיננסיות לקויות, במיוחד בתחומי היתרות והשירות לאזרח. הביקורת של המבקר מגיעה למרות שהמועצות מציגות בשנים האחרונות יתרות גדולים מאוד בתקציביהן.

פגיעה בשמירה על הערך של המזומנים

בין היתר, קובע הדו"ח כי דווקא היותם של המועצות ביתרות כה גדולים "עלול להצביע על חוסר יעילות בניצול העודפים המצטברים ועל החזקה של יתרות מזומנים גבוהות ביתר". על פי הדו"ח, בשנים 2018 - 2020 חל גידול ביתרת העודפים המצטברים של כלל המועצות הדתיות, ללא הקרנות לפיתוח בתי עלמין, מ-247 מיליון שקלים ל-427 מיליון שקלים (עלייה של כ-73 אחוז).

הדו"ח קובע כי 394 מיליון שקלים מתוך 438 מיליון שקלים ביתרת המזומנים ושווי המזומנים לא היו מושקעים בשנת 2020 (כ-90 אחוז). מתוך 129 מועצות דתיות, ל-110 מועצות (85 אחוז) לא היו תיקי השקעות. מכאן שרק כ-10 אחוז מסך המזומנים המצרפי הפנוי להשקעה של כלל המועצות הושקע, דבר אשר יש בו פגיעה בשמירה על הערך הריאלי של המזומנים.

מבקר המדינה

מבקר המדינה, פרק על המועצות הדתיות. צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אי-מינוי מבקרים פנימיים וחלוקת תמיכות ללא קביעת כללים

הדו"ח אף מציין כי בסעיפים מסוימים שיעור ביצוע התקציב היה נמוך ביותר, כך למשל שיעור ניצול התקציב לפעילויות בשנת 2020 היה 77.4 אחוז (214.4 מתוך 276.9 מיליון שקלים), ושיעור ביצוע התקציב בסעיף לפעולות אחרות היה כ-35 אחוז בלבד (20.1 מ-57.9 מיליון שקלים). בנוסף מציין הדו"ח כי ביותר מחמישית מתוך 129 המועצות הדתיות לא בוצעה ביקורת עומק בין ינואר 2019 לבין אוגוסט 2022. נמצא כי גם כאשר ביקורות העומק העלו נושאים וליקויים שחוזרים על עצמם בכמה מועצות, כגון אי-מינוי מבקרים פנימיים וחלוקת תמיכות ללא קביעת כללים, המשרד לשירותי דת לא בדק אותם באופן רוחבי בכלל המועצות הדתיות. 

המלצות המבקר: קביעת מדדי יתרות כספים, שיפור השירות וביקורת כל שלוש שנים

המבקר מציין בדו"ח מספר המלצות בכל הנוגע להתנהלות המועצות הדתיות. "מומלץ למשרד לשירותי דת לקבוע מדדים בנוגע לצבירת עודפים, שיכללו התייחסות להיקף העודפים המותרים בצבירה ביחס למחזור הפעילות של כל מועצה" נכתב. עוד כותב המבקר: "על המשרד לשירותי דת לוודא כי התוספת התקציבית של יותר מ-16 אחוז בהכנסות המוסדיות בין 2018 ל-2020 משמשת למטרת התוספת כפי שנקבעה - שיפור השירות הניתן לתושבים".

מלכיאלי, שר הפנים החדש

השר מלכיאלי, המלצות לביקורת כל 3 שנים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"מומלץ למשרד לשירותי דת לקבוע יעדים ומדדי יעילות ביצועיים שנתיים ורב-שנתיים ולפרסמם, וכן לתמרץ את המועצות בכדי להביאן לכך שהן ישפרו את השירות שהן מעניקות לציבור" כותב המבקר ובנוסף, מציע כי ביקורת עומק תתבצע בכל מועצה בכל שלוש שנים. בנוגע למדיניות השקעות כספי היתרות, ממליץ המבקר כי המשרד לשירותי דת ינחה את המועצות כיצד להשקיע את יתרות המזומנים שלהן כך שערכם הריאלי לא יישחק.

תגובת המשרד לשירותי דת

במשרד לשירותי דת הגיבו לדו"ח המבקר: "מעיון בדו"ח המבקר עולה שלצד הדברים הדורשים תיקון, נראה כי המשרד לשירותי דת שיפר באופן ניכר את הטיפול הפיננסי של המועצות הדתיות והוריד את מספר המועצות הדתיות עם גירעון מצטבר מעשר ב-2018 לארבע ב-2020".

במשרד לשירותי דת מסבירים את הסיבה ליתרות: "בשנת 2019 גדל התקציב המוסדי של המועצות הדתיות בכ-100 מיליון שקלים, לאחר כעשור ללא שינוי בגובה התקציב המוסדי. שנת 2020 הייתה שנה ללא תקציב מדינה מאושר ובשנת 2021 אושר תקציב המדינה רק לקראת סוף השנה (חודש נובמבר) וזאת בנוסף למגפת הקורונה שהחלה בפברואר 2020. מכלול נסיבות אלו יצר עודפים רבים במועצות הדתיות אשר נדרשו בשנים אלו לנהוג בשמרנות ובאיפוק תקציבי ולהתמקד בהוצאות החיוניות בלבד בשל מגפת הקורונה וחוסר היציבות התקציבית".

מערך בקרה ופיקוח חדש ומקיף על המועצות הדתיות

במשרד הדגשו כי בעקבות הדו"ח יוקם מערך ביקורת חדש במשרד: "המשרד רואה חשיבות רבה בפיקוח ובבקרה על ההתנהלות הפיננסית של המועצות הדתיות ובימים אלו מוקם מערך בקרה ופיקוח חדש ומקיף על המועצות הדתיות".

השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי, התייחס לממצאי הדו"ח ואמר: "אני רואה את חצי הכוס המלאה - היכן היינו לפני מספר שנים והיכן אנו נמצאים היום. הביקורות הפיננסיות של המועצות הדתיות מביאות בשורה ותקווה למועצות הדתיות. לצד השבחים, אנו נלמד את הדו"ח ונתקן את הטעון תיקון ושיפור".