עמית סגל מנתח: זה הציבור שיכריע גורלות בישראל

הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, התייחס לתופעה בה המחנה המרכז-ימין גדל בעקבות המחלוקת בין תומכי ומתנגדי הרפורמה: "מדובר בחצי מיליון מצביעים, תומכי שינויים במערכת המשפט אבל בהידברות"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 28/04/23 12:38 ז באייר התשפג

עמית סגל מנתח: זה הציבור שיכריע גורלות בישראל
עמית סגל, עוקץ, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

אחרי חודשים של הפגנות סוערות נגד הרפורמה, אמש (ה') התקיימה הפגנת התמיכה ההמונית ברפורמה המשפטית ובממשלה בירושלים. בין התומכים למתנגדים, עומדת קבוצה לא קטנה שקוראת לשני הצדדים להגיע להסכמות בהקדם. בטורו השבועי שהתפרסם הבוקר בעיתון "ידיעות אחרונות", התייחס הפרשן הפוליטי הסרוג של חדשות 12, עמית סגל לתופעה בה מחנה המרכז- ימין גדל בעקבות המחלוקת בין שני הצדדים.

מחאת 2023 היא האפקטיבית ביותר עד עתה

"שלוש פעמים בדור האחרון", פתח עמית את טורו, "יצאו המונים מהמרכז־שמאל לרחובות בניסיון לשנות את כיוונה של המדינה. אחרי רצח רבין זה היה נוער הנרות. ההתקהלויות הספונטניות הפכו לתנועה מאורגנת, שלא הצליחה לשנות את נתיב ההיסטוריה הפוליטית שהלך ימינה. דגל השלום הורד לחצי התורן, ומחנה השמאל קרס. ב־2011 שטפה את המדינה מחאה יוצאת דופן בהיקפה, שלרגע נראתה כאילו תפיל את ממשלת נתניהו ותוביל לשינוי סדר היום. היא גוועה בתוך כמה חודשים, לא לפני ששלחה שניים מראשיה אל הכנסת, ובאופן אבסורדי משום שהייתה גדולה מדי: המפגינים הרבים לא הצליחו להתמקד במסר אחד ולשנות את השיח מביטחוני לכלכלי ומכלכלי־קפיטליסטי לכיוון סוציאל־דמוקרטיה".

ההפגנה הקודמת בעד הרפורמה

ההפגנה הקודמת בעד הרפורמה צילום: Erik Marmor/Flash90

הפרשן הפוליטי ציין כי המחאה הנוכחית שונה מקודמותיה. "מחאת 2023 היא האפקטיבית ביותר עד עתה: המפגינים בלמו את רכבת החקיקה של ממשלה טרייה והומוגנית, שזה עתה נבחרה ברוב ברור. דגל הדמוקרטיה מצליח לספח אליו ציבור שעל פי כל סקר עולה על מחצית העם. הבחירות, למרות הסקרים התכופים, עדיין רחוקות. גם לו התקיימו מחר, וגם לו התוצאות היו תואמות את התחזיות, לא הייתה יוצאת מזה ממשלה על טהרת המחנה המפגין. מחאה שאימצה את דגל ישראל כסמלה המסחרי, תתקשה להקים ממשלה עם מפלגות ערביות לא ציוניות. מחאה שמתמקדת בשוויון בנטל ובגיוס לכל, תשלם מחיר יקר אם תתבסס על מפלגות שאיש ממצביעיהן לא התגייס מעולם, ולא בגלל השתמטות אלא בגלל התנגדות על בסיס לאומי. אפשר לנסות להקים עוד קונסטרוקציה רעועה, שתלך בדרך קודמתה, ממשלת לפיד־בנט".

הציבור שמכריע גורלות בישראל הוא מחנה הימין־מרכז

עמית ציין שתי תופעות חריגות בעקבות המצב הפוליטי. "אז מה קורה פה? הנה עוד שתי תופעות חריגות שיוליכו אותנו לתשובה. האחת היא שבעוד האופוזיציה מתחזקת על פי כל סקר ב־13 עד 18 מנדטים, ומאות אלפי תומכי ימין נעים למרכז, מפלגת האופוזיציה הראשית לא רק שלא מתחזקת אלא נחלשת משמעותית בסקרים. התופעה האחרת: התמיכה בשינויים במערכת המשפט – אמנם מצומצמים, ובהידברות – נותרה חוצת מחנות בכל הסקרים. יש רגעים, שאפשר להבחין בהם רק בדיעבד, שנושא שנוי במחלוקת נכנס לקונצנזוס: הקפיטליזם בשנות ה־90, התנגדות לנסיגות בעשור שעבר, זכויות להט"ב בשנים האחרונות. היה ויכוח, והנה איננו עוד. תעבור שנה או שנתיים, ממשלה או שתיים, אבל יהיו שינויים במערכת המשפט והם אפילו לא יהיו בראש החדשות".

נתניהו לפיד

נתניהו לפיד צילום: Flash90

הפרשן הסביר מדוע נתניהו ולפיד יורדים בסקרים האחרונים. "נתניהו ולפיד יורדים בדיוק מהטעם שהמחאה מצליחה: הציבור שמכריע גורלות בישראל הוא מחנה הימין־מרכז. זה שהעביר ב־2021 את קולותיו לסער ובנט והפיל את נתניהו, ושנה לאחר מכן מאס בממשלה עם מרצ ורע"מ והשלים לימין 64 מנדטים. נפילת הימין, אין פירושה המוחלט עלייה של השמאל, אלא של תנועה פוליטית שנקראה לפני רבע מאה 'הדרך השלישית'".

"מדובר בחצי מיליון מצביעים, תומכי שינויים במערכת המשפט אבל בהידברות"

סגל הסביר כי בעקבות המצב, מחנה מרכז-ימין גדל. "התופעה של הדור שעבר הייתה קריסת העבודה ומפלגות מרכז־שמאל שצמחו על חורבותיה – הבולטת שבהן, יש עתיד. התופעה של הדור הנוכחי, שהחלה עם כולנו של כחלון, היא מפלגות מרכז־ימין שיצמחו על חשבון הליכוד. כרגע זהו גנץ שנהנה מהקולות האלה, אבל מוטב שעדיין לא ייקח משכנתה על בסיס הרווח התיאורטי הזה. מדובר בחצי מיליון מצביעים, תומכי שינויים במערכת המשפט אבל בהידברות, שוחרי יהדות אבל לא חרדיות, תומכי יד ביטחונית קשה ולא לשון מתגלגלת ברדיו".

בני גנץ

בני גנץ צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בסיום דבריו, כתב סגל כי "הקו שלהם הוא ממשלת ימין־מרכז שנשענת על 75 מנדטים מהציונות הדתית ועד גנץ, בלי להחרים אף אחד אבל במחיר הנקוב, לא המופקע: בלי שר אוצר עם שבעה מנדטים, בלי ראש ממשלה עם שישה, בלי סדר יום לאומי שנקבע בידי שתי מפלגות חרדיות. בלי קואליציה שמשחזרת את מורשת הדוידקה מתש"ח: המון רעש, אפס תוצאות. הדוידקה הניסה את האויב, הרעש הנוכחי מניס בעיקר את תומכי הממשלה".