ראיון תנועת הסטודנטים נגד השבתת הלימודים: נתבע את האוניברסיטאות

ארגוני הימין יקיימו הערב הפגנה גדולה בירושלים, ואליהם תצטרף "תנועת הסטודנטים" שמתנגדת להשבתת הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות: "הם מקיימים שיעורים על 'הפיכה משטרתית' ועל 'הרס הדמוקרטיה' - אנחנו מוחים על כך"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/03/23 15:11 ה בניסן התשפג

תנועת הסטודנטים נגד השבתת הלימודים: נתבע את האוניברסיטאות
האוניברסיטה העברית, ארכיון | , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

החלטתו אמש (א') של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפטר את שר הביטחון יואב גלנט, הובילה את ראשי האוניברסיטאות להודיע על השבתת הלימודים. אולם לא כל הסטודנטים מרוצים מההחלטה על השביתה ותפיסת הצד הפוליטי היוצא ממנה.

"סטודנטים-פליטים שעדיין משמיעים את הקול שתומך ברפורמה המשפטית"

"תנועת הסטודנטים - משיבים את האיזון" הוקמה כנגד מחאת הסטודנטים, המתיימרת לייצג את כלל הסטודנטים בארץ. "על פי סקר של התאחדות הסטודנטים 59% מהסטודנטים תומכים ברפורמה, וזה בלי להתייחס ל-37% נוספים שתומכים בשינויים ברפורמה", אומרת שיראל מחלב ממכללת הדסה, שעומדת מאחורי התנועה יחד עם דוד בוגולובסקי. "יש לנו סטודנטים מרייכמן, מהעברית ואוניברסיטת תל אביב - סטודנטים-פליטים שעדיין משמיעים את הקול שתומך ברפורמה המשפטית".

לפני כחודשיים וחצי הודיע יו"ר התאחדות הסטודנטים, אלחנן פלהיימר, כי ההתאחדות לא תיקח חלק בהפגנות נגד הרפורמה. מוקדם יותר היום "מחאת הסטודנטים" קראה לפלהיימר "להתפטר מיידית נוכח השתיקה המבישה שלו, והעמידה מהצד בעוד עשרות אלפי סטודנטים מפגינים נגד ההפיכה. אי נקיטת עמדה שקולה לנקיטת עמדה. הערב נפיץ עצומה בקרב סטודנטים מכל הארץ בקריאה לפלהיימר להתפטר, ולאגודות הסטודנטים לפרוש מההתאחדות לאלתר אם יסרב לעשות זאת. זה הזמן למנהיגות סטודנטיאלית חדשה ודמוקרטית", נכתב בהודעה שנחתמה בידי "מחאת הסטודנטים". 

מה היחס שלכם ליו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיימר? היום נשמעו קולות שרוצים להחליף אותו.  

"אנחנו מחזקים אותו, שאמר שבחר לא לקחת צד ולהשאיר את ההתאחדות ניטרלית. אנחנו חושבים שזה הצעד הנכון שצריך לעשות. בסוף ההתאחדות אמורה לייצג את כלל הסטודנטים בארץ. אין שום מקום לקחת צד פוליטי כזה או אחר, ולכן אנחנו עומדים מאחורי ההחלטה שלו".

 

"אנחנו נפעל גם בצעדים של תביעות"

מה חושבים אצלכם על השביתה עליה הכריזו אתמול ראשי האוניברסיטאות?

"הצד הפוליטי שהם בחרו ממש לא מיצג אותנו. אנחנו כסטודנטים מוחים על כך ששבוע אחר שבוע הקול שלנו נמחק באקדמיה. רקטורים ונשיאי אוניברסיטאות קוראים לסטודנטים לצאת ולהפגין, מבטלים ימי לימודים, הם מקיימים שיעורים על 'הפיכה משטרתית', על 'הרס הדמוקרטיה' - אנחנו מוחים על כל הצעדים האלה".

"גם היום, אחרי שאתמול החליטו לבטל את הלימודים אנחנו יוצאים במסר חריף נגד האוניברסיטאות והמכללות: אנחנו הסטודנטים נמשיך להשמיע את הקול שלנו, הקול המושתק. אנחנו נפעל כדי למגר את התופעה הנוראה הזאת של פוליטיזציה באקדמיה. חלקנו יוצאים בתביעות נגד האוניברסיטאות, בסוף שילמנו פה כסף, שילמנו על ימי לימוד, אנחנו לא מקבלים אותם בשבועות האחרונים, ולכן אנחנו נפעל גם בצעדים של תביעות. שלחנו כבר מכתבים ליועצים משפטיים במכללות ובאוניברסיטאות. שלחנו מכתבים לרקטורים, מכתבי אזהרה. במידה ונראה שהתופעה נמשכת נפעל חזק יותר ובהתאם".

באחד המכתבים שנשלחו מטעם סטודנטים, נכתב: "נבקש להודיעכם כי אנו רואים בביטול הלימודים הפרת חוזה מצידכם, וככל שלא תבוטל השבתת הלימודים באופן מיידי, בכוונת נו לפנות לבית המשפט בבקשה לאכיפת החוזה שהופר, ולחילופין בדרישה לפיצויים".

 

"אנחנו מתאחדים היום כדי למחות על הצעד של עצירת החקיקה"

מה יהיה במחאה הערב?

"התאחדנו עם כל תנועות הימין למחאה, במסר ברור - לא ניתן לעצור את החקיקה של הרפורמה, אנחנו בחרנו, יש כאן מנדט של הבוחר, מנדט של סטודנטים, אנשי ימין שבחרו ברפורמה במערכת המשפט ולכן אנחנו מתאחדים היום כדי למחות על הצעד של עצירת החקיקה".

צילומים: תנועת הסטודנטים