ראיון סערת חוק האיזוק האלקטרוני: "הוא לא שם מישהו בכלא, הוא מציל חיים"

עו"ד נח קורמן, מייסד ומנכ"ל עמותת "בת מלך" המעניקה סיוע לנשים דתיות נפגעות אלימות מסביר את ההתנגדות להצעתו של בן גביר בנוגע לחוק האיזוק האלקטרוני: "זו הצעה מצילת חיים, היום הפוגע יכול להגיע עד לדלת של האישה בלי שום התרעה"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 16/03/23 13:35 כג באדר התשפג

סערת חוק האיזוק האלקטרוני: "הוא לא שם מישהו בכלא, הוא מציל חיים"
צילום: shutterstock

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה בתחילת השבוע (ב') דיון סוער בנושא חוק האיזוק האלקטרוני. מטרת החוק היא לאפשר למשטרה לעקוב ולאכוף צווי הרחקה, ולהזהיר נשים על הפרה של צווי ההרחקה מצדם של גברים. אלא שלשר לביטחון פנים בן גביר יש תכניות אחרות לחוק, ודיברנו עם עו"ד נח קורמן, מייסד ומנכ"ל "בת מלך" המעניקה סיוע לנשים דתיות נפגעות אלימות.

בן גביר מקדם גרסה מרוככת; קורמן מסביר: "החוק לא שם מישהו בכלא"

החוק עובר כבר בין כמה ממשלות ולא מצליח להתקדם כבר כמה שנים, אלא שבסוף הקדנציה של ממשלת בנט-לפיד הוא עבר בקריאה ראשונה. כעת הפך אותו גדעון סער להצעה פרטית, אך ועדת שרים לענייני חקיקה דחתה אותו בחצי שנה. בוועדה לקידום מעמד האישה נידון החוק שוב, כאמור, ונציגת המשרד לביטחון פנים הבהירה כי בין גביר עובד על גרסה מרוככת יותר שלו.

יביא הצעה אחרת. בן גביר | צילום: Ben Hakoon/Flash90

לפי המסתמן, בן גביר יעלה הצעה שתאפשר איזוק אלקטרוני רק אחרי שתי הרשעות. "מה אני אגיד לך? אין הרבה מה לדבר", פותח קורמן בייאוש לשמע ההצעה של בן גביר. "החוק לא שם מישהו בכלא, לא מגביל מישהו ללכת לאיזשהו מקום. הקושי הגדול הוא באכיפה של צווי הרחקה - אין דרך לאכוף אותם והפוגע הפוטנציאלי עלול לפגוע", הוא מסביר.

עו"ד נח קורמן

עו"ד נח קורמן | צילום: יח"צ בת מלך

וכיצד חוק האיזוק עוזר למצב הקיים?

"ברוך השם יש טכנולוגיה מתקדמת, ובאמצעות האיזוק האלקטרוני יתאפשר לאישה לקבל התרעה משטרה במקרה והמורחק מתקרב לאזור שלה. צריך להבין  גם האישה מקבלת על עצמה להיות מתועדת,כדי שיוכלו להזהיר אותה. המשטרה מתקשרת לאישה ואומרת לה תיזהרי, המורחק מתקרב אלייך, הוא נמצא באזור שלך", מסביר קורמן.

הפגנה בעד איזוק אלקטרוני

הפגנה בעד איזוק אלקטרוני צילום: Miriam Alster/Flash90

אסור להעמיד את ההצעה מול ארגוני גברים, זו לא מלחמה

הוא מפרט על התהליך: "בית משפט צריך להחליט שיש צו הרחקה, ואז הוא יכול להחליט בנוסף שצו ההרחקה לבדו לא מספיק והוא מוסיף איזוק האלקטרוני. כמו שהסברתי, היום הפוגע יכול להגיע עד לדלת של האישה בלי שום התרעה".

"זו הצעה מצילת חיים, ומה עושה בן גביר? מעמיד אותה מול טענות של ארגוני גברים", מאשים קורמן. "לא מדובר במלחמה. ארגוני הגברים לא רוצים שאישה שיש לה צו הרחקה תקבל אפשרות להתרעה על זה שפוגע מתקרב אליה? היא יכולה להיות אחותו של בן גביר".

אילוסטרציה

אלימות במשפחה. אילוסטרציה | צילום: Hadas Parush/Flash90

מנכ"ל "בת מלך" מסביר גם על השלכות הצעתו של בן גביר. "המשמעות של הרשעה פעמיים היא שנים קדימה וקשיים גדולים, ברוב המקרים נגיע לזה כבר והאיזוק לא יעזור. דרך אגב, יכול להיות גם מצב שבו גברים נמצאים בסיכון ואז ישימו על האישה איזוק אלקטרוני". קורמן מסיים: "אנחנו בתור אנשים שומרי תורה ומצוות מחויבים לערכים הללו. כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא.".