בעלי לא מוכן ללכת לטיפול זוגי - מה אפשר לעשות?

ממש כמו שאם יש לנו כאב פיזי כלשהו, אנחנו הולכים לרופא. כך בכאב נפשי, אישי או זוגי, כדאי ללכת אל איש מקצוע מומחה. כשאת או אתה בוחרים ללכת לייעוץ זה לא אומר שיש לכם בעיה, אלא שאתם בוחרים לקחת אחריות

בת חן וייל בת חן וייל 16/02/23 17:23 כה בשבט התשפג

בעלי לא מוכן ללכת לטיפול זוגי - מה אפשר לעשות?
צילום: shutterstock

מי שקורא אותי כאן כבר תקופה יודע שתמיד יש בטורים שלי נגיעה אישית. אך הפעם, מעבר לכך, יש גם רצון לתיקון. אני מאוד מקווה שמי שיקראו את הטור הבא יקבלו כוחות ואומץ לעשות את מה שלפני שנים אני לא הייתי עושה.

לפני כמה שנים, אם הייתם אומרים לי את המילה "טיפול" או "ייעוץ" או קל וחומר מציעים לי ללכת לאחד כזה הייתי מסרבת ובגדול. צחוק הגורל הוא שאחרי כמה שנים הפכתי בעצמי ליועצת אבל עדיין בתוכי הייתה התנגדות מאוד גדולה. ממש כמו רבי עקיבא שהיה אומר: "מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור". ללכת למישהי שלא מכירים ושתפתור את הבעיות? מה פתאום!

החששות הלגיטימיים מפנייה לטיפול או ייעוץ

עברו השנים והבנתי כמה זו טעות ענקית! אבל כיום כשאני שומעת על נשים ואנשים, זוגות ויחידים שלא רוצים להתחיל תהליך אני לגמרי מבינה. כי בינינו, יש לא מעט סיבות למה לא להגיע לייעוץ והנה רק חלק מהן:

  1. סטיגמה – "אם אני צריך ללכת לייעוץ, מה זה אומר עלי? אולי שיש לי בעיה?" או "רק פסיכיים צריכים ללכת לטיפול פסיכולוגי, אנחנו? אנחנו ממש לא כאלה".
  2. קושי בקבלת עזרה - "אני יכולה לפתור את הדברים בכוחות עצמי, לא על כל פיפס צריך לרוץ לקבל עזרה, אני יכולה להתמודד כמו שעשיתי עד היום והזמן יעשה את שלו".
  3. שמירה על הפרטיות – "למה שאפתח את עצמי בפני אדם שאני לא מכיר? ועוד אשתף בכל נימי נפשי? אני לא מרגיש בנוח".
  4. פחד – "ומה אם אגלה שהכל בגללי?" או "ומה אם אגלה שמשהו בי באמת לא נורמלי או אראה תמונה של עצמי שאני לא רוצה לראות?"
  5. משאבים – "אין לנו זמן", "אין לנו מספיק כסף והטיפולים מאוד יקרים", או אפילו "אין לנו מי שישמור על הילדים בזמן שאנחנו בטיפול"
  6. זה הוא שלא בירך – "אני רוצה ללכת, אבל החצי השני שלי לא מעוניין, למה ללכת לבד?" או "אני בכלל לא הבעיה, הוא/היא הבעיה והם צריכים ללכת לפתור את הדברים בעצמם"
טיפול

טיפול צילום: shutterstock

אין מצווה לסבול. אין מצווה להישאר עם הכאב לבד

כל אלו הן סיבות לגיטימיות לגמרי! החששות מוצדקים ומאוד טבעיים. אבל, ויש כאן אבל גדול, אין מצווה לסבול. אין מצווה להישאר עם הכאב לבד. כבר אמרו רבותינו "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים", יש רגעים בחיים שלמרות שמאוד היינו רוצים למצוא את הפתרון בעצמנו – רק באמצעות מבט חיצוני של מישהו מקצועי, מישהו שיושיט לנו יד וימשוך אותנו למעלה נוכל לצאת מהבור בו אנחנו נמצאים.

ממש כמו שאם יש לנו כאב פיזי כלשהו, אנחנו הולכים לרופא. כך בכאב נפשי, אישי או זוגי, כדאי ללכת אל איש מקצוע מומחה. כשאת או אתה בוחרים ללכת לייעוץ זה לא אומר שיש לכם בעיה, אלא שאתם בוחרים לקחת אחריות. בכלל, אני כיועצת וכבת אדם מעדיפה לא לראות אנשים כבעייתיים או לא נורמליים, את או אתה ממש לא אשמים בשום דבר ובמקור שלנו כולנו טוב גמור.

כל הבעיות הזוגיות הגדולות התחילו איפשהו כבעיות קטנות

רק שלפעמים מתוך רצון להימנע מכאב או לפתור את הכאב אנחנו עושים כל מיני קיצורי דרך או משתמשים במנגנוני הגנה או דרכים אחרות שלא מיטיבות איתנו ועם הסובבים אותנו. בכלל, למצוא יועץ או מטפל טוב זה ממש כמו שידוך – לא תמיד הולך בדייט הראשון, לפעמים נפגשים עם כמה עד שמוצאים את המיועד וחייבים הרבה סיעתא דשמיא. לוקח זמן לתת אמון ולהיפתח וזה ממש חלק מהתהליך עצמו. הכל נעשה באופן הדרגתי וקשוב.

אני יודעת קשה למצוא את הזמן או את הכסף אבל נסו לדמיין – אם חס וחלילה הייתם זקוקים לטיפול מציל חיים האם הייתם מתבלטים עכשיו לגבי משאבים כמו זמן או כסף? ברור שלא. (בינינו, האם יש מצב שהכסף או הזמן הם רק תירוץ?) חלקכם אולי מרימים גבה ותוהים: "הבעיה שלנו לא כזו רצינית, מה את מגזימה עם טיפול מציל חיים?" אז הרשו לי לחלוק עליכם ולומר שכל הבעיות הזוגיות הגדולות התחילו איפשהו כבעיות קטנות, פתירות.

צילום: shutterstock

עבורכם, עבור הילדים שלכם, עבור הדורות הבאים – אל תדחו למחר מה שאפשר לעשות היום

המערכת הזוגית לא מגיעה ביום בהיר אחד למצב משברי, אלא כמו מוגלה מציקה שלא מטפלים בה ועלולה לזהם את כל הגוף. עבורכם, עבור הילדים שלכם, עבור הדורות הבאים – אל תדחו למחר מה שאפשר לעשות היום. כיום יש מגוון רחב של אפשרויות ייעוץ וטיפול, גם במחיר מוזל (דרך סטאז'רים או עמותות שונות).

ולסיום, גם אם אחד מכם לא מעוניין ללכת לייעוץ או לטיפול – אל תאבדו את התקווה. דינמיקה זוגית תמיד מורכבת משניים ולכן גם אם צד אחד לא עושה שינוי מכל סיבה שהיא, קחו אחריות על החלק שלכם בתוך הדינמיקה. שנו אתם את צעדי הריקוד ולו רק כדי ליצור עבור עצמכם מציאות מיטיבה ולקבל כלים וחיזוק להמשך הדרך. 

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.