יום העברית תשפ"ג החידושים של האקדמיה ללשון ב- 2022: מי ניצח- המתנשאים או החופרים?

הטעות המרגיזה, ההרגל החופר והלהיט ששיגע את המדינה: לרגל יום השפה העברית, אספנו את החידושים הכי טובים של האקדמיה ללשון עברית בשנה האחרונה שאהבתם

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 12/01/23 13:34 יט בטבת התשפג

החידושים של האקדמיה ללשון ב- 2022: מי ניצח- המתנשאים או החופרים?
צילום: shutterstock

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. בכל יום האקדמיה מקבלת שאלות מגוונות איך להגות נכון מילים בשפה העברית כמו שצריך. לרגל יום השפה העברית שחל היום (ה'), אספנו את החידושים הכי טובים של האקדמיה בשנה האחרונה. 

1. הטעות המרגיזה של המתנשאים שמתקנים בעברית

לכולנו יש את החבר או החברה המתפלספים שנהנים להוכיח עברית גבוהה ולומר על דברים שהם בוחנים-  לכשעצמו", לדוג' "לכשעצמו פאי הרועים הזה מאוד טעים", אממה אין מילה כזאת. היא טעות. לא נכונה. הנפצה של מילה. שיבוש. ועוד סופרלטיבים שיוכיחו שיש עוד מילים שיבטאו אכזבה ממילה שגילינו שלא רק שהביטוי הזה לא קיים, אלא הוא משבש ביטוי שכבר קיים בעברית והרבה יותר קל להגייה - "כשלעצמו". בפוסט שפרסמה האקדמיה ללשון עברית, במטרה למגר את התופעה המרגיזה של אותם מתנשאים.
 

"שימו לב: כשלעצמו ולא "לכשעצמו"! כְּשֶׁלְּעַצְמוֹ פירושו 'כשהדבר עומד לעצמו', כשבוחנים אותו ללא תלות בדברים אחרים. למשל: "המנה שלך מוצלחת, אבל כל מרכיב כשלעצמו קצת תפל,  ‍‍‍‍‍‍‍‍‏‏‏"לכשעצמו" הוא שיבוש של 'כשלעצמו'. מקורו של השיבוש בהיקש מוטעה: הרצף לִכְשֶׁ ־ בא לעיתים לפני פועל בעתיד במשמעות 'כאשר' – "אל תאמר לִכְשֶׁאֶפָּנֶה אֶשְׁנֶה, שמא לא תיפנה", אך במקרה שלנו אין מדובר בפועל, ולכן הרצף לִכְשֶׁ־ אינו ממין העניין.  עזרו לנו למגר את הטעות המרגיזה!", כתבו באקדמיה.

2. היגמלו מההרגל החופר הזה

בפוסט שפרסמה האקדמיה ללשון עברית, מסבירים מומחי העברית כי המילים "כאילו" ו "כזה" הן "מילות חלל" - מילים שנועדו למלא חלל בשטף הדיבור, לעיתים כדי להרוויח זמן ולחשוב מה להגיד בהמשך, בדומה למילים "בעצם", "למעשה", "באמת", "ממש", "כביכול".  באקדמיה ללשון פחות מתלהבים מהעובדה שמילות חלל משמשות את הצעירים והמבוגרים באופן תדיר וקוראים לציבור להתחיל להיגמל משימוש במלים אלו.

"בשפה היפה שלנו יש עוד מילים חוץ מ"כזה" ו"כאילו"!, צעירות וצעירים וגם מבוגרים משתמשים ב"כאילו" ו"כזה" אחרי כל מילה שנייה או לפני כל מילה שלישית – והשימוש הזה מעורר דיונים מעניינים בקרב חוקרי העברית החדשה", כתבו אנשי האקדמיה.

3. הלהיט המשגע של נונו

בזמן האחרון כשנשאלת השאלה בשיחת טלפון "הלו, איפה אתה?", ברוב המקרים התשובה שתתקבל תהיה: "פה לא פה לא פה פה". הלהיט 'Cute Boy'  של הזמרת נעמי אהרוני-גל, המוכרת בשמה 'נונו', שיגע מדינה שלמה. בעקבות הלהיט, האקדמיה ללשון העברית מחדדת את ההבדלים בין 'פה' ל-'כאן' ובין 'שם' ל-'שמה'.

"הלו, איפה אתה?! אתה פה או לא פה? אתה כאן, שם או שמה? תסלחו לנו שלא יכולנו להתאפק וחיפשנו את הזווית הלשונית גם בשיר של נונו. אנחנו מציעים לכם לקרוא את הרשומה הקצרה הזאת כשברקע מתנגן: 'פה לא פה לא פה פה'. שלוש נקודות לשוניות קצרות", כתבו אנשי האקדמיה.

צילום: אלון לוין

4. 2,000 מילים יווניות נכנסו לנו לעברית היומיומית

השפה העברית היא אחת השפות העתיקות שקיימות היום, כאשר כבר באלף השני לפני הספירה שימשה כניב המרכזי בו דיברו באיזור כנען (ארץ ישראל), אך יש לא מעט מילים יומיומיות בשפה העברית לוקטו מהשפה היוונית, מילים שלא יכולתם לדמיין שמקורן בשפה של השכנים היוונים ממערב ממערב לים התיכון. 

בפוסט שפרסמה האקדמיה ללשון עברית מוסבר, כי לשפה העברית הצטרפו כ-2,000 מילים יווניות, בהן המילים זוג, וילון, כרטיס, המנון, מלפפון, פרגוד ועוד, כאשר הליקוט של המילים נעשה כבר בתקופת בית שני לפני כ 2,000 שנה. 

יוון

יוון צילום: shutterstock

5. צופית גרנט הפכה לאיור של האקדמיה ללשון העברית

השחקנית והמגישה צופית גרנט כבר נמצאת בכל מקום אבל תמיד יש פסגה חדשה לכבוש, והשבוע היא ובעלה הזמר שולי רנד הפכו לאיור של האקדמיה ללשון העברית שבחרו בהם כדי להציג הסבר על המושג שמתאר אותם יותר מכל, חזרה בתשובה.

בפוסט מיוחד עם איור של השניים כתבו אנשי האקדמיה בפייסבוק, "טוב לדעת שהמילה "תשובה" בביטוי "חזר בתשובה" אין משמעותה 'מענה לשאלה' או 'פתרון לחידה' אלא 'שיבה', וליתר דיוק – פעולתו של מי ששב מדרכו הרעה ועזב את החטא. צופית גרנט לא רק אהבה את האיור אלא גם שיתפה אותו באינסטגרם וכתבה: "חחח האקדמיה ללשון מבהירים ניסוחים, חזרה בשאלה וחזרה בתשובה".

צופית גרנט

צופית גרנט צילום: אילן בשור