למרות הביקורת: הממשלה תדון באישור ההסכם עם לבנון

ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי תתכנס לדון בהסכם ולאחר מכן תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדתף למרות התנגדותה של שקד והכוונה של הליכוד לעתור לבג"ץ | היועמ"שית גלי בהרב מיארה: "על ההסכם לא חלות הוראות חוק משאל עם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/10/22 07:25 יז בתשרי התשפג

למרות הביקורת: הממשלה תדון באישור ההסכם עם לבנון
אסדת כריש (ארכיון), צילום: יח"צ אנרג'יאן

ההסכם עם לבנון: הסכם הגבול הימי בין מדינת ישראל לבין לבנון קיבל אתמול (ג') את אישורם הרשמי של ראש הממשלה יאיר לפיד, ונשיא מדינת לבנון, מישל עאון. ראש הממשלה יכנס היום בשעה 11:30 את ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי ובשעה 13:00 יקיים ישיבת ממשלה מיוחדת, ולאחריה יתקיים דיון באופן הבאת ההסכם בפני הכנסת. שרת הפנים, איילת שקד הודיעה כי אם הוא לא יובא לאישור של כל חברי הכנסת, היא תצביע נגד ההסכם. בליכוד שוקלים לעתור לבג"ץ נגד החתימה על ההסכם.

נשיא לבנון

נשיא לבנון צילום: shutterstock

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, פרסמה אמש את חוות דעתה בנוגע להסכם עם לבנון לגבי דרך אישורו. לדבריה, יש קושי באישור ההסכם על ידי ממשלה בזמן בחירות, אך אין שום מניעה משפטית. בנוסף,  היא קבעה שחוק יסוד משאל עם אינו חל על המקרה הנוכחי והוסיפה כי "הבאת ההסכם לאישור הכנסת היא זו שהולמת, את התכליות שביסוד דיני הבחירות אך אין מניעה בחלופה שהיא החלטת ממשלה".

גלי בהרב מיארה

גלי בהרב מיארה צילום: תומר יעקובסון

גורמים המעורים במו"מ: ישראל תקבל מכתב ערבויות אמריקאי להסכם עם לבנון

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח אמש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. "אתה עושה היסטוריה", אמר ביידן ללפיד, שהודה לביידן על התיווך האמריקאי במשא ומתן הימי מול לבנון ומול הצוות הישראלי. הנשיא האמריקאי הדגיש בפני לפיד את "מחויבותו לביטחון ישראל והיציבות האזורית". עוד הוסיף הנשיא, כי "היכולת של שניהם לעבוד יחד ולהגיע להסכם, היא הוכחה לקשר החזק והבלתי ניתן לשבירה בין המנהיגים ובין ישראל וארצות הברית".

לפיד וביידן על רקע אסדת כריש

לפיד וביידן על רקע אסדת כריש צילום: יח"צ אנרג'יאן, Sraya Diamant /Flash90

גורמים המעורים במש ומתן מסרו הערב כי במקביל לנוסח ההסכם, ישראל תקבל מהממשל האמריקאי מכתב ערבויות המבהיר כי "ארצות הברית מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם שנחתם". 

בבסיס המכתב, ערבויות לקו המצופים כקו הגנה של ישראל ושמירה על זכויותיה הכלכליות של ישראל במאגר צידון, כמו גם מניעת הגעה ההכנסות מהמאגר לידי חיזבאללה בהתאם למשטר הסנקציות הקיים בארצות הברית.

עיקרי ההסכם:

  • קו הגבול בים בין ישראל ללבנון: קו המצופים יוכר כסטטוס קוו ולא יהיו תביעות לשינוי הקו אלא אם תושג הסכמה עתידית אחרת בין הצדדים. 
  • לאחר קו המצופים, הקו הימי יתבסס על קו 23.
  • ישראל תקבל פיצוי כספי על הכנסות ממאגר צידון בהתאם למשא ומתן שלה מול חברת טוטאל.

על פי אותם גורמים, אלו הישגי ההסכם:

  1. הסכם היסטורי עם מדינת לבנון ששומר על כלל האינטרסים הביטחוניים של ישראל ועונה על כל דרישות מערכת הביטחון.
  2. ההסכם יביא עימו יציבות אסטרטגית אזורית והוא יאפשר ללבנון להקים אסדה, כך שבסופו של יום יהיו שתי אסדות האחת מול השניה: בצד הלבנוני וכריש בצד הישראלי.
  3. ההסכם יקטין את התלות של מדינת לבנון באיראן וחיזבאללה ויתרום ליציבותה. הכסף מההפקה הלבנונית לא יגיע לידי חיזבאללה - יש סנקציות אמריקאיות ברורות בנושא הזה.
  4. ישראל תקבל תמלוגים עוד בטרם יתחילו להפיק ממאגר צידון ותמלוגים עתידיים מההפקה ובכך ישמרו האינטרסים הכלכליים שלה. ללא הסכם בין ישראל לחברה המפתחת, לבנון לא תוכל לפתח את המאגר.