גורמים המעורים במו"מ: ישראל תקבל מכתב ערבויות אמריקאי להסכם עם לבנון

ביידן ולפיד שוחחו הערב על ההסכם הימי מול לבנון | על פי גורמים המעורים במו"מ, במקביל להסכם, ישראל תקבל מהממשל האמריקאי מכתב ערבויות המבהיר כי "ארה"ב מחויבת לזכויותיה הביטחוניות של ישראל בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 11/10/22 19:59 טז בתשרי התשפג

גורמים המעורים במו"מ: ישראל תקבל מכתב ערבויות אמריקאי להסכם עם לבנון
לפיד וביידן על רקע אסדת כריש, צילום: יח"צ אנרג'יאן, Sraya Diamant /Flash90

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח הערב (ג') עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. "אתה עושה היסטוריה", אמר ביידן ללפיד, שהודה לביידן על התיווך האמריקאי במשא ומתן הימי מול לבנון ומול הצוות הישראלי. הנשיא האמריקאי הדגיש בפני לפיד את "מחויבותו לביטחון ישראל והיציבות האזורית". עוד הוסיף הנשיא, כי "היכולת של שניהם לעבוד יחד ולהגיע להסכם, היא הוכחה לקשר החזק והבלתי ניתן לשבירה בין המנהיגים ובין ישראל וארצות הברית".

גורמים המעורים במש ומתן מסרו הערב כי במקביל לנוסח ההסכם, ישראל תקבל מהממשל האמריקאי מכתב ערבויות המבהיר כי "ארצות הברית מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם שנחתם". 

בבסיס המכתב, ערבויות לקו המצופים כקו הגנה של ישראל ושמירה על זכויותיה הכלכליות של ישראל במאגר צידון, כמו גם מניעת הגעה ההכנסות מהמאגר לידי חיזבאללה בהתאם למשטר הסנקציות הקיים בארצות הברית.

עיקרי ההסכם:

  • קו הגבול בים בין ישראל ללבנון: קו המצופים יוכר כסטטוס קוו ולא יהיו תביעות לשינוי הקו אלא אם תושג הסכמה עתידית אחרת בין הצדדים. 
  • לאחר קו המצופים, הקו הימי יתבסס על קו 23.
  • ישראל תקבל פיצוי כספי על הכנסות ממאגר צידון בהתאם למשא ומתן שלה מול חברת טוטאל.

על פי אותם גורמים, אלו הישגי ההסכם:

  1. הסכם היסטורי עם מדינת לבנון ששומר על כלל האינטרסים הביטחוניים של ישראל ועונה על כל דרישות מערכת הביטחון.
  2. ההסכם יביא עימו יציבות אסטרטגית אזורית והוא יאפשר ללבנון להקים אסדה, כך שבסופו של יום יהיו שתי אסדות האחת מול השניה: בצד הלבנוני וכריש בצד הישראלי.
  3. ההסכם יקטין את התלות של מדינת לבנון באיראן וחיזבאללה ויתרום ליציבותה. הכסף מההפקה הלבנונית לא יגיע לידי חיזבאללה - יש סנקציות אמריקאיות ברורות בנושא הזה.
  4. ישראל תקבל תמלוגים עוד בטרם יתחילו להפיק ממאגר צידון ותמלוגים עתידיים מההפקה ובכך ישמרו האינטרסים הכלכליים שלה. ללא הסכם בין ישראל לחברה המפתחת, לבנון לא תוכל לפתח את המאגר.