לקראת חתימה: הממשל הלבנוני מרוצה מטיוטת הסכם הגז עם ישראל

שגרירת ארצות הברית בלבנון מסרה את טיוטת ההסכם למנהיגי לבנון והגיבו בחיוביות להצעה החדשה | במהלך השבוע לפיד צפוי לכנס את הקבינט המדיני- ביטחוני כדי לדון על ההסכם החדש

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/22 07:35 ז בתשרי התשפג

לקראת חתימה: הממשל הלבנוני מרוצה מטיוטת הסכם הגז עם ישראל
צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

על רקע המחלוקת מול לבנון בנוגע לאסדת הגז 'כריש' ואיומי חיזבאללה, שגרירת ארצות הברית בלבנון, דורותי שי, והמתווך היהודי, עמוס הוכשטיין מסרו לנשיא לבנון, מישל עיון ולראש הממשלה, נג'יב מיקאתי את טיוטת ההסכם החדש לסימון הגבול הימי עם ישראל. על פי מקורות לבנונים, שני המנהיגים מרוצים מטיוטת ההסכם החדש, והם ימשיכו לדון עליו עם ממשלת לבנון.

ראש הממשלה, יאיר לפיד צפוי לכנס את הקבינט המדיני ביטחוני במהלך השבוע כדי לדון על טיוטת ההסכם. לאחר שהביע את כוונתו לחתום על ההסכם, אמר לפיד כי "ישראל מאמינה שאפשר וצריך להגיע להסכם על הקו הימי בין לבנון לישראל באופן שישרת את האינטרסים של אזרחי שתי המדינות. ההסכם יתרום רבות ויועיל ליציבות האזורית".

גדעון סער: ההסכם צריך לשרת את האינטרסים של שני הצדדים

בראיון לרשת ב', אמר שר המשפטים, גדעון סער, כי הפקת האש מהאסדה לא קשורה להסכם. "ישרת את האינטרס הישראלי, אבל הפקת הגז מהאסדה לא קשורה לחתימת ההסכם. זה לא מלהיט שום רוחות, מציע לא להתרשם מהאיומים וההתרברבות. אין ספק שאסדת כריש היא בשטח ישראל וגם לפי ההסכם המתגבש היא בשטח ישראל. יש אינטרס ישראלי בהגעה להסכם על הקו הימי".

עוד הוסיף ואמר כי "אני לא רוצה להיכנס לפרטים, היה תיווך אמריקאי שנמשך זמן ארוך. ההסכם צריך לשרת את האינטרסים של שני הצדדים".

חיזבאללה

חיזבאללה צילום: shutterstock

גנץ מושיט יד: "נציע סיוע הומניטארי לאזרחים, הם אינם האויב"

כזכור, בנאום שנשא שר הביטחון בני גנץ בטקס לחניכת פרויקט "אודם" בהיכל התרבות בקצרין, הגיב לנושאים לנושאים הבוערים בגבול הצפון: ההתעצמות האיראנית בסוריה והמחלוקות עם לבנון.

גנץ הבהיר כי מדינת ישראל לא תקבל תכתיבים בנוגע לחופש הפעולה שלה וגם לא בנוגע להפקת הגז ממאגר 'כריש': "מדינת ישראל לא קיבלה ולא תקבל תכתיבים לא מאיראן, לא משלוחיה ולא מארגוני טרור. זה נכון לגבי הפקת הגז מאסדת כריש שתחל במועדה, זה נכון לגבי חופש הפעולה שלנו מול כל איום על אזרחי ישראל שמתפתח בגבול, ומעבר לו".

גנץ התייחס גם לתלות הלבנונית בסיוע האיראני ואמר: "איראן באמצעות חיזבאללה, מנסה לקנות את לבנון על ידי אספקת דלק, תיקון מערכת החשמל ובניית תחנות כוח. תלות אנרגטית של לבנון באיראן, יכולה להביא בסופו של יום להקמת בסיסים איראנים על אדמת לבנון ולערעור היציבות האזורית ואזרחי לבנון הם אלו שישלמו את המחיר". למרות זאת גנץ לא פסל שיתופי פעולה ואמר: "נמשיך להושיט יד להסכמים שיסייעו לשגשוג האזור, ולהציע סיוע הומניטארי לאזרחים. הם אינם האויב".