לפיד קובע: "אפשר להגיע להסכם מול לבנון שישרת את שתי המדינות"

על רקע המשא ומתן בין שתי המדינות שנועד להגיע להסכם על הגבול הימי ביניהן, מבהיר ראש הממשלה לצד הלבנוני כי "האסדה תחל בהפקת הגז ללא עיכובים ברגע שזה יהיה אפשרי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/09/22 19:30 כג באלול התשפב

לפיד קובע: "אפשר להגיע להסכם מול לבנון שישרת את שתי המדינות"
צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

לפני חודשיים יירטו מערכות צה"ל שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים, שהתקרבו מכיוון לבנון לעבר המרחב האווירי במים הכלכליים של ישראל. המל"טים זוהו על ידי מערכות הגילוי ונעקבו לכל אורך טיסתם על ידי יחידת הבקרה האוויריות. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הבהיר אז כי שיגורים נוספים בהחלט עומדים על הפרק. "יש לנו יכולת לשלוח מל"טים חמושים, בגדלים שונים ובמספרים רבים". 

בלשכת ראש הממשלה יאיר לפיד הגיבו הערב (ב') למשא ומתן בין ישראל ללבנון הגבול הימי בין המדינות ואמרו כי "ישראל מאמינה שאפשר וצריך להגיע להסכם על הקו הימי בין לבנון לישראל באופן שישרת את האינטרסים של אזרחי שתי המדינות. ההסכם יתרום רבות ויועיל ליציבות האזורית.
ישראל מודה למתווך האמריקאי על עבודתו המאומצת בניסיון להביא להסכם. הפקת הגז מאסדת כריש אינה קשורה למו"מ, האסדה תחל בהפקת הגז ללא עיכובים ברגע שזה יהיה אפשרי". מוקדם יותר היום, ניבא נשיא לבנון מישל עאון כי המשא ומתן נמצא בשלבים הסופיים ועל פי הסיכום זכויותיה של לבנון בחיפוש אחר נפט וגז בהחלט נשמרות. 

הממשלה לא מוסמכת לחתום על הסכם הכולל שינוי לרעה בקו הגבול הימי של ישראל

בחודש שעבר יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, חבר הכנסת יריב לוין, ויו"ר סיעת הציונות הדתית, חברת הכנסת אורית סטרוק, פנו ראש הממשלה ולראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, בעניין ההסכם.

השניים ציינו כי על פי הידיעות המגיעות מחדרי המו"מ, הממשלה מוכנה לוותר על שטח עצום של כ-860 קמ"ר, ועל קו הגבול של המים הכלכליים המעוגן בהחלטת ממשלה. מדובר בשטח ימי, שהוא חלק מהשטח הריבוני של מדינת ישראל. במכתבם הזכירו את הוויתורים העצומים שהממשלה בראשות לפיד ובנט עומדת לוותר במסגרת ההסכם המתגבש.

במכתבם הזכירו לוין וסטרוק לממשלה, כי על פי חוק יסוד: משאל עם, שהם היו יוזמיו בכנסת ה 19, כל שינוי בקו הגבול של ישראל, שמשמעותו ויתור על שטח בריבונות ישראל, יאושר בכנסת ברוב של 80 ח"כים או שיובא למשאל עם לאחר אישורו בכנסת ברוב רגיל.