משגיחת פוריות התפקיד ההלכתי שימנע את מחדל הפוריות הבא: "פתאום מגלים אותי במעבדה"

ברנדי הירש, משגיחת פוריות במכון פוע"ה יותר מעשרים שנה, מתייחסת בראיון לכיפה למחדל העובר בבית החולים אסותא ומסבירה: במקרים כאלו דרושה השגחה קפדנית כדי למנוע טעות אנוש בכל שלב בתהליך

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/09/22 21:29 כד באלול התשפב

התפקיד ההלכתי שימנע את מחדל הפוריות הבא: "פתאום מגלים אותי במעבדה"
צילום: shutterstock

בעקבות המחדל שהתגלה בשבוע שעבר (ד') בבית החולים אסותא בראשון לציון, בו אישה הופרתה בעובר שאינו שלה, במכון פוע"ה, פוריות ורפואה על פי ההלכה, עושים סדר. בראיון מיוחד לכיפה מספרת  ברנדי הירש, עובדת במכון, על תפקידה בתור משגיחת פוריות ומאפייני התפקיד. כדי למנוע טעיות אנוש, לדברי הירש, המכון פיתח שירותי השגחה המותאמים לפסיקת כל גדולי הפוסקים מכל החוגים הפעולות על פי ההלכה. 

ברגע שהעיניים שלי לא נמצאות - הן לא נוגעות בעוברים

"22 שנה אני עובדת כמשגיחה במכון פוע"ה המפקח על כל הפריות המבחנה, בסדר גודל של כמה עשרות. אנחנו מסתובבות במעבדות בבתי החולים ובמעבדות פרטיות ועובדות רק דרך העיניים. כשאני מגיעה לזוג שמזמין אותי להשגחה במעבדה של בית חולים או במעבדה פרטית, תלוי איזה טיפול הזוג עובר, אני נפגשת עם הזוג עצמו והם רואים שאני נמצאת, ושקט להם בלב".

היא מוסיפה: "אני נכנסת למעבדה ונצמדת לאמבריולוגית שעושה פעולה שקשורה לזוג שלי או יושבת בחוץ. מבחינת הטיפול עצמו, גם כשהאמבריולוגית מסיימת את הטיפול, אני נועלת בעזרת מנעול של מכון פוע"ה שרק אני יכולה לפתוח. ברגע שהעיניים שלי לא נמצאות - הן לא נוגעות בעוברים".

בית חולים אסותא

בית חולים אסותא צילום: Yossi Aloni/Flash90

מה תפקידה ההלכתי של המשגיחה?

זו השגחה הלכתית. כשהתחילו כל הפריות המבחנה, זוגות דתיים הלכו לשאול שאלת רב אם זה מותר. מבחינת ההלכה זה אפשר ורצוי לעשות כל מה שאפשר כדי להביא ילד לעולם במסגרת ההלכה. אבל כדי שלא תהיה טעות, חיפשו משגיחות שישגיחו שחס ושלום לא תהיה טעות, וכך נולד כל הנושא של ההשגחה.

מבחינה הלכתית כשמותר לעשות פעולה מסוימת בנושא של הפוריות – אני אהיה שמה. אם יש מצב שאין אישור מבחינה הלכתית – אני לא אלך להשגיח. ואם עולות שאלות אני שואלת את הרבנים והמשיבים של המכון. הכל במסגרת ההלכה, הכל על פי דעת תורה.

עובר

עובר צילום: shutterstock

גם אנשים שלא שומרי תורה ומצוות רוצים השגחה כדי לא תהיה טעות

זוגות לא דתיים פונים אליכם?

גם היום, אני אומרת מניסיון של 22 שנה, הרבה לא יודעים שיש דבר כזה משגיחות פוריות. פתאום מגלים אותי במעבדה, מגלים שקיים דבר כזה ושואלים אם אני יכולה להשגיח. זוג שעובר את כל הטיפולים לא זה לא בדיוק בראש שלו. גם בציבור הכללי, שלא שומר תורה ומצוות, יש כאלה שרוצים שיהיה עוד זוג עיניים שחס ושלום לא תהיה טעות.

איך יכול להיווצר מצב כזה כמו שקרה באסותא?

משרד הבריאות הוציא בעבר באופן גורף הוראה שיש צורך באימות. גם כשהמשגיחה נמצאת במעבדה ואני בודקת את שם האישה, שם הגבר, תעודות זהות כדי לוודא שהכל תקין, גם הביולוגית עצמה חייבת לאמת עם ביולוגית אחרת. הם גם כן הגיעו למסקנה שחייבים עוד זוג עיניים. אין לי מושג מה היה שמה, איך זה קרה ולמה זה קרה המעבדה שמה נחשבת כמעבדה טובה. אף אחת לא רוצה שיקרה דבר כזה.

צריך לנסות לחשוב הלאה, מה תעשה אותה אחת שיש ברחמה עובר שלא שלה. הטרגדיה היא נוראית, אני לא יכולה לחשוב על אותה אחת ומה חושבת אותה אם שלא קיבלה את העובר שלה ולא נכנסה להיריון. לכן האחריות היא כל כך כבדה.

צילום: מוטי לוריא

הרב מנחם בורנשטיין:  טיפולי פוריות הינם בעלי השלכות משמעותיות מכל הבחינות

מכון פוע"ה באמצעות צוות מיומן ומוכשר של כ-100 משגיחות מבצע זה 25 שנה תהליך של השגחה צמודה בכל המעבדות בארץ ובעולם. ההשגחה כוללת גם נעילה מיוחדת ומיכלי הקפאה נפרדים עבור החומר הגנטי של הזוג, בכל אחד משלבי הטיפול במעבדות הפוריות ובמרכזים הרפואיים. הרב מנחם בורשטין ראש מכון פוע"ה: "ההלכה מחייבת שהמשגיחה תהיה נוכחת במעבדה ותהווה עין נוספת בתהליך העדין של טיפולי פוריות שהינו בעל השלכות משמעותיות מכל הבחינות".