צפו בתיעוד תקיפת הכור הגרעיני בסוריה | המודיעין ידע חמש שנים לפני המבצע

הרקע, המידע המודיעיני, ההכנות והתקיפה: לכבוד 15 שנים למבצע - כל הפרטים על מבצע "מחוץ לקופסא" בו הופצץ הכור הסורי | צה"ל חושף כי אגף המודיעין העריך כחמש שנים לפני, כבר בשנת 2002, כי סוריה מנהלת פרויקט חשאי

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/09/22 17:04 י באלול התשפב

תקיפת הכור הגרעיני בסוריה | המודיעין ידע חמש שנים לפני המבצע
הכור אחרי התקיפה, צילום: דובר צה"ל

מבצע מחוץ לקופסה: 15 שנים אחרי התקיפה, מתפרסם תיעוד מיוחד מהתקיפה בכור בסוריה. כזכור, בלילה שבין 5 ל-6 לספטמבר 2007 תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי כור גרעיני בשלבי הקמה מתקדמים באזור דיר א-זור שבסוריה - והשמידו אותו. ארבעת מטוסי ה-f-16 הסירו באמצעות פעולה זו איום גרעיני שהתהווה על מדינת ישראל והאזור כולו.

רקע והכנות למבצע

היום (ג') צה"ל חשף מסמך שהתריע על פעילות חשודה בסוריה - חמש שנים לפני השמדת הכור. במשך שנתיים זיהו גורמי המודיעין של צה"ל את פרויקט הגרעין הסורי המתפתח באזור דיר א-זור, 450 ק"מ צפון מזרחית לדמשק. הם סיפקו מודיעין טקטי, מערכתי ואסטרטגי שאפשר את השמדתו והעריכו כי הכור יהפוך מבצעי לקראת סוף שנת 2007. הערכה זו הביאה בסופו של דבר להחלטת הדרג המדיני לממש תקיפה, על בסיס ניתוח מודיעיני מדויק של המערכות הקריטיות בכור.

המטוס שביצע את התקיפה

המטוס שביצע את התקיפה צילום: דובר צה"ל

חיל האוויר נערך לתקיפה בלוח זמנים קצר והתכונן אליה כמו גם לתרחישי הידרדרות והסלמה. דרך התקיפה שנבחרה לבסוף הייתה אחת ממספר האפשרויות שתוכננו ותורגלו בחיל האוויר, והודות ליכולת המבצעית הגמישה, התאפשרה תקיפה תוך 12 שעות מרגע קבלת הפקודה.

התקיפה

מעט אחרי חצות, הגיעו לחדר המצב האווירי ראש הממשלה, שר הביטחון, שרת החוץ, הרמטכ“ל, סגן הרמטכ״ל, ראש אגף המודיעין וראש אגף המבצעים. משם הם עקבו מקרוב אחר התמונה האווירית ואמצעי הקשר. נתיב הטיסה כלל תכנון קפדני של צריכת הדלק, ביצוע בחתימה נמוכה ובדממת אלחוט בהשתתפות מטוסי סופה ורעם, וכן אמצעי חימוש מסוגים שונים. המבצע, שהחל בשעה 22:30, הסתיים עם שובם של מטוסינו לבסיסם בשעה 02:30 לפנות בוקר.

החיבוק שאחרי

החיבוק שאחרי צילום: דובר צה"ל

התוצאות

אגף המודיעין העריך כי הכור נפגע ללא יכולת שיקום. צה"ל נערך להסלמה והידרדרות הן ביכולת ההגנה לעורף, והן ביכולות מבצעיות. לאור רגישות ביטחונית גבוהה הוחלט שלא לפרסם את דבר התקיפה בזמן אמת. הצלחת המבצע נמדדה אז ונמדדת גם היום בשלושת המרכיבים שהוגדרו להצלחה על ידי הרמטכ"ל: השמדת הכור, מניעת הידרדרות וחיזוק ההרתעה. 

להשמדת הכור משמעות נוספת - לימים דיר א-זור, בה היה הכור, נכבשה בידי מחבלי המדינה האסלאמית. הימצאות כור גרעיני בשטחם הייתה יכולה להביא לכלי מסוכן בידיהם, וכתוצאה מכך להסלמת המצב האזורי.

צילום: דובר צה"ל

טייס שהשתתף בתקיפה מספר

בטור מיוחד, משתף אל"מ כפיר, אחד הטייסים שהשתתפו בתקיפה, מהרגעים הדרמטיים. "אני עולה לתא הטייס ומשתדל להשאיר את ההתרגשות הגדולה מחוץ לקוקפיט, סוגר את החופה ומניע. מטוס כבד, הסעה איטית, בהמראה מנצלים את כל אורכו של המסלול. שני מטוסים מטייסת 119 בדרך למטרה. אני משתדל לחשוב רק על השלב הבא. חוצים קו, מסתכל החוצה, מוודא ששאר המטוסים במרחק המתאים. הריכוז גבוה".

"שעת חצות, הירח זורח, דק וכמעט ולא מאיר. רואה מרחוק שתי נקודות אור, המבנה שלפנינו מושך לתקיפה, ומיד מגיע תורנו. בדקות אחרונות של חימוש והפצצות בדרך למטרה. מקיף את המטרה בפנייה שמאלית ורואה פגיעות מדויקות במטרה".

צילום: דובר צה"ל

"השקט נשמר עד הנחיתה. לאחר מכן חיבוק אמיץ עם ג', שותפי בקוקפיט, ואז תחקיר וצילום קבוצתי של רגע היסטורי. מאז, אחת לשנה, נפגשים באותו תאריך ובאותה השעה לוחמי הטייסת שהשתתפו במבצע. מעלים זיכרונות מאירוע שאי אפשר לדבר עליו".