א אלול "להיזהר מחקיינות ומהטפות, ושליטה בידע" | 10 טיפים מעולים לתלמידי הישיבות המכינות והמדרשות

לקראת פתיחת שנת הלימודים במכינות הקדם צבאיות, בישיבות הגבוהות, בישיבות ההסדר ובמדרשות, הרב נתנאל אלישיב עם 10 טיפים שיעזרו לכם להוציא את המיטב מהתקופה המכוננת לפני שיוצאים לחיים האמיתיים שבחוץ

חדשות כיפה הרב נתנאל אלישיב 28/08/22 15:02 א באלול התשפב

"להיזהר מחקיינות ומהטפות, ושליטה בידע" | 10 טיפים מעולים לתלמידי הישיבות המכינות והמדרשות
למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

זה 29 שנים (להוציא 3 שנות שירות צבאי) שאני זוכה להתחיל את זמן אלול, אם זה כתלמיד ואם כר"מ. אלול! (במלעיל כמובן). לחוש את ההתרגשות, לקבל מכת חשמל של יראת השמיים שממלאת פתאום את האוויר, להתמלא בשמחה ובציפייה ולהכיר בכובד האחריות. ולצד זה - גם חששות, בוודאי בתחילת הדרך. אז לטובת אלו שמתחילים בחוויה הנפלאה הזאת השנה, להלן 10 טיפים להצלחה בשלב החדש והמכונן הזה בחיים (נכתב בלשון זכר אך מתאים לשני המינים):

1. "הלימודים שלך הם המטען על סיפונך" 

כך כתבה רבקה ספיר לבתה, נעמי שמר. כדי לעבור בהצלחה את החיים הללו, שמדומים כאן לשייט בספינה, יש צורך במטען - בעולם רוחני ולימודי שנבנה בעמל כל החיים, אבל במיוחד בתקופה הזאת, שבה מרוכזים בכך. המטען הזה ילווה אותך לאורך כל החיים, ויעניק לספינה שלך יציבות, כיוון וביטחון.

צילום: איתי שרמר

2. לדבוק במערכת מבלי להחסיר

במבט ראשון המערכת תהיה מפחידה: סדרי בוקר, צהריים וערב, חברותות ושיעורים בלי סוף, הזמן קצר, ואנשים שברו את הראש כדי לבנות את המערכת הזאת, וחשבו על כל משבצת בתוכה. תן בהם אמון, אין שם דברים מיותרים. בהמשך השנה אולי תכיר יותר את עצמך ואת מה שיש למערכת להציע ותבנה תכנית אישית מותאמת יותר, אבל בשלב הראשון - אל תחסיר, גם אם בהתחלה אתה לא מרגיש ב"אורות" ממשבצת מסוימת.

תלמידות מדרשה, אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה

תלמידות מדרשה, אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

3. לדבוק במערכת מבלי להוסיף

כל הכבוד שאתה בא עם מוטיבציה ואתה רוצה לנצל גם זמני מנוחה והפסקה כדי להכניס עוד חברותא או כדי לחזור על מה שלמדת. בהמשך זה יהיה חשוב, אבל בשלב הראשון - לא כדאי. אתה זקוק למנוחות הללו (במיוחד אם אתה מקפיד על הטיפ השני). בדרך כלל מי שמוסיף על המערכת העמוסה, מוצא את עצמו מחסיר דברים אחרים, או סתם קורס מרוב עומס. תישן בזמן שינה ותנוח בהפסקה, ובהמשך השנה כבר תלמד היכן נכון לך להוסיף.

4. רציפות בנוכחות

כשרבי עקיבא עמד לחזור הביתה לראשונה אחרי 12 שנים של היעדרות, הוא שמע את אשתו מייחלת לכך שילמד עוד 12 שנה, אז הוא חזר מיד לבית המדרש. השאלה המתבקשת: מדוע לא ניכנס לפחות לרגע, לומר שלום לאשתו האהובה? תשובת בעלי המוסר (כמובן שיש גם תשובות נוספות) - כי הוא ידע ש-12 שנים ועוד 12 שנים אינן דומות ל-24 שנים רצופות. אתה כמובן לא נדרש להיעדר מן הבית לשנים, אלא לכל היותר לשבועיים שלושה. הקפד על רציפות. אל תתפתה להאמין לכך שיציאה לכמה שעות היא רק הפסד של אותן שעות. מעבר לכך שבדרך כלל זה לוקח יותר זמן, אזי כבר לקראת היציאה אתה לא באמת מרוכז, וגם כשאתה חוזר, לוקח זמן להתאפס מחדש.

תלמידי הישיבה בשיעור בישיבה

תלמידי הישיבה בשיעור בישיבה צילום: ישיבת ההסדר רמת השרון

5. להיות כאן כשאתה כאן

בעידן שלנו, יותר מאי פעם, אדם יכול לשהות פיזית במקום אחד, אך להיות נפשית ותודעתית במקום אחר לגמרי. טוב שיש לך אפשרות להתקשר הביתה (בכך אל תתקמצן!), גם שמירה על קשר עם חברים קרובים היא בעלת ערך. אבל שים לב שאתה לא מגזים. גם ככה התורה קשה להשגה, זה עולם שלם שצריך להקדיש את כל הכוחות כדי לספוג אותו. כשם שלא ניתן לטבול במקווה אם לא נכנסים לגמרי לתוכו, כך גם בעולמה של תורה. בהמשך החיים תלמד לשלב ולקבוע עתים לתורה, אבל עכשיו הזמן להתמסר.

6. שליטה בידע

במהלך תקופת לימודך אתה תספוג ה-מ-ו-ן ידע. האם לא יהיה חבל לגלות שאינך מסוגל לחזור כמעט על שום דבר ממה שלמדת, להשיב על שאלות פשוטות בסוגיות שעמלת עליהן או לומר דבר תורה שמבוסס על דברים שאתה אמור לדעת? המבחן הכי גדול של לימוד תורה אינו שליטה בידע אלא הפנמה ויראת שמיים, ובכל זאת, אל תוותר לעצמך. עדיף להקדיש שעה נוספת לחזרה ושליטה מאשר לרוץ קדימה ולא לזכור כלום. כל אחד בשיטה שטובה לו - סיכום בכתב, חזרה לבד בעל פה או בעזרת חברותא.

7. להיזהר מחקיינות ומהטפות 

בבית המדרש תגלה דמויות חדשות שעשויות לעורר בך הערכה, אולי אפילו הערצה, יהיו אלו רבנים, תלמידים ותיקים יותר או אפילו בני גילך. ואכן, הדבקות בתלמידי חכמים היא אבן בניין חשובה, כך גם דיבוק חברים. עם זאת, אל תאבד את עצמך. אם אתה מבחין בכך שאתה מתחיל לדבר או להתנהג כמו מישהו אחר, ראה בכך נורת אזהרה. הקדוש ברוך הוא לא הוריד את נשמתך לעולם כדי שתחקה מישהו אחר, אלא כדי שתהיה אמנם פתוח ללמידה מאחרים, אבל תמיד תמיד תהיה אתה. וכשם שאין לחקות אחרים, גם אין להטיף. תן לחבריך להתקדם בקצב שלהם, אינך הרב שלהם.

תוקם ישיבת הסדר חדשה ביד בנימין?. למצולמים אין קשר לכתבה

 למצולמים אין קשר לכתבה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

8. לפני מי אתה נותן ודין חשבון?

בהמשך לכך, זה נחמד אם גורם זה או אחר לומד להכיר ולהעריך אותך, אבל זה לא מה שקובע. אתה לא כאן כדי למצוא חן בעיני ראש המוסד, הר"מ או החבר'ה, אלא בעיניו של ריבונו של עולם.

9. דבקות בר"מ

בין אם תלמד בבית המדרש לתקופה קצרה ובין אם לתקופה ארוכה, כנראה שיבוא היום שבו תצטרך להמשיך לתחנה הבאה במסלול החיים. כדאי מאוד שיישאר לך מישהו שאתה יכול להרים אליו טלפון, להתייעץ ולשוחח, מישהו שמכיר אותך היטב וגם אכפת לו ממך. בדרך כלל זה יהיה הר"מ שלך. ובכלל, גם עכשיו - את מרב זמנך תבלה אתו. צא מתוך הנחה שלא לחינם הוא בתפקיד הזה, אז תשקיע בקשר עמו ותראה ברכה.

10. קבלה מכלל הצוות

גם אם הדמות העיקרית עבורך הוא הר"מ, אל תהיה סגור ומבוצר. בית המדרש מלא באנשים נפלאים נוספים. אין שניים דומים, כל אחד יוכל להעשיר את עולמך בדרכו הייחודית. נסה להכיר כמה שיותר אנשי צוות (ולא רק "כוכבים" גם אם יש כאלו), אברכים ותלמידים ותיקים, ולקבל מכל אחד את מה שהוא מסוגל לתת.

בהצלחה רבה, אתה ממשיך מסורת מפוארת של דורות על גבי דורות, אני מכיר אנשים ששינו כיוון בחיים אחרי שלב בית המדרש, אבל באמת שעדיין לא פגשתי מישהו שאמר לי שהוא מצטער על תקופה שהקדיש ללימוד תורה! "אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת ה' אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ, שִׁבְתִּי בְּבֵית ה' כָּל יְמֵי חַיַּי, לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ".

 

הרב נתנאל אלישיב, רב במוסדות בני דוד עלי ומנהל מכון בניין התורה.