גדעון סער על חוק יהודה ושומרון: "מי שלא יצביע בעד מפרק את הממשלה"

שר המשפטים התייחס לחוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום והבהיר כי "המאבק על החוק הוא המאבק על קיום הממשלה" | איילת שקד: "מצפה מכל חברי האופוזיציה לגלות אחריות ולהצביע בעדן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/06/22 21:47 ב בסיון התשפב

גדעון סער על חוק יהודה ושומרון: "מי שלא יצביע בעד מפרק את הממשלה"
גדעון סער, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

קואליציה לא יציבה: גם חוק יהודה ושומרון מאיים על שלמותה של ממשלת ישראל ה-36, ולאחר שההצבעה נדחתה בשבוע נוסף, מבהיר הערב (ד') שר המשפטים גדעון סער כי, "המאבק על החוק הוא המאבק על קיום הממשלה. מי שלא יהיה מוכן להצביע בעד החוק  - מפרק את הממשלה". 

בראיון שהעניק לכאן 11, התייחס יו"ר תקווה חדשה באריכות לחוק ואמר,  "יש חברי כנסת בקואליציה שמבחינתם החלטות ממשלה זו אפילו לא המלצה, וכל שבוע הם פותחים מחדש את השאלה אם הם מוכנים להצביע בעד חוק כזה או אחר. זו תופעה בלתי נסבלת וזה מה שפוגע בממשלה. יש כאן נושא של תוהו ובוהו שעלול להיווצר בכל מדינת ישראל וביהודה ושומרון כתוצאה מאי העברת החוק".

מוקדם יותר היום, עקב המשמעויות מרחיקות הלכת שיש לנושא, החליט סער להביא לידיעת הציבור את חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביטל סומפליאנסקי, שהועברה אליו אתמול בעניין הצעת החוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום. ניתן לומר, כי לפקיעת התקנות יהיו השלכות דרמטיות בכלל ההיבטים הללו, ומצב של היעדר הסדרה משפטית של סמכויות רשויות המדינה כלפי יהודה ושומרון, ייצר השלכות רוחב גם לגבי ניהול המערכת המשפטית הישראלית בישראל.

חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה

  • בהיבט הביטחוני: "פקיעת התקנות משמעה שלא תהיה סמכות להחזיק בכלא בישראל, את מי שהורשע בעבירות בבית משפט צבאי. מהמידע שנמסר לנו, מעל 3,500 אסירים ביטחוניים תושבי איו"ש מוחזקים בבתי כלא בישראל. כתוצאה מכך, יידרש למצוא מענה באזור לכליאתם של כל אותם אסירים ביטחוניים הכלואים בבתי כלא בישראל, דבר שניתן להניח שיהיו לו גם השלכות ביטחוניות חמורות והשפעות לוגיסטיות דרמטיות".
  • בהיבט הפלילי: "יש עבירות פליליות רבות ומגוונות שכלל לא מוסדרות על ידי הדין הירדני ותחיקת הביטחון. מובן שאי הסדרה של העבירות הפליליות הישראליות ביו"ש עלולה לחשוף לסיכונים מגוונים את חיי אזרחי ישראל תושבי יו"ש, ביטחונם, חירותם, פרטיותם, רכושם, ושאר זכויותיהם, בהיבטים המוגנים כיום במסגרת הדין הפלילי בישראל".
  • זכויות: "מי שהוא אזרח ישראל ותושב ישראל זכאי למגוון רחב של זכויות המסודרות בחיקוקים שונים. סעיף 6ב לתקנות קובע כי לעניין החוקים המנויים בתוספת יראו בתושב יו"ש כתושב האזור. פקיעה של התקנות תימנע מישראלים המתגוררים באזור להיחשב כישראלים ביחס לחלק גדול מחוקים אלה". 

גם שרת הפנים איילת שקד מימינה התייחסה לחוק יהודה ושומרון, ובאירוע עם ראשי רשויות של יו"ש אמרה, "ביום שני תקנות יו"ש יעלו להצבעה במליאה, אני מצפה מכל חברי האופוזיציה לגלות אחריות ולהצביע בעדן. בינתיים החקיקה ביו"ש מפוצלת בשלל מקומות ומאגרים ואני רואה משמעות רבה באיסופה במסגרת אוגדן החקיקה המוניציפאלית, שמהווה מבחינתי צעד נוסף בדרך להשוואת החקיקה ביו"ש לחוק הישראלי ומהווה אבן דרך לצמצום הפערים וחיזוק הרשויות המקומיות". 

איילת שקד במפגש ראשי רשויות ביו"ש

איילת שקד במפגש ראשי רשויות ביו"ש צילום: דוברות איילת שקד