מרגש לראשונה בהיסטוריה: טקס בשפה הערבית במחנה ההשמדה אושוויץ

במחנה ההשמדה אושוויץ התקיים היום בפעם הראשונה טקס בשפה הערבית. המשתתפים הם ערבים-ישראלים ודרוזים, שהגיעו לראשונה למקום | מנכ"ל העמותה, יוסף חדאד: "על כולנו מוטלת החובה להכיר את האירוע המזעזע בהיסטוריה האנושית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/04/22 22:56 כו בניסן התשפב

לראשונה בהיסטוריה: טקס בשפה הערבית במחנה ההשמדה אושוויץ
חברי המשלחת באושוויץ, צילום: ביחד ערבים זה לזה

היסטוריה באושוויץ. היום (ד'), ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, התקיים לראשונה במחנה ההשמדה אושוויץ טקס זיכרון בשפה הערבית. המשתתפים הם ערבים ישראלים (מוסלמים ונוצרים) ודרוזים, שהגיעו לראשונה למקום כדי ללמוד על השואה ולהנגיש את זיכרון השואה לעולם הערבי. את הטקס מובילה עמותת "ביחד ערבים זה לזה".

בטקס אותו הובילה לורינה ח'טיב הקריאו עדות מתורגמת לערבית, הדליקו נרות לזכר ששת מיליוני היהודים שניספו בשואה הנוראה ונשאו דברי הספד בערבית.



נציין כי המשלחת הגיעה לפולין ביום שני, קיימה אירוע זיכרון בסלון בשיתוף אל-על במטוס, ביקרה ברובע היהודי בקרקוב ובמפעל של אוסקר שינדלר חסיד אומות העולם. כמו כן, מחר תשתתף המלחת במצעד החיים כאשר סגן השר אביר קארה יצטרף לחברי המשלחת ויצעד עימם.

יוסף חדאד, מנכ"ל ביחד ערבים זה לזה, התרגש היום מאוד: "אנחנו מתרגשים להיות כאן ולקיים טקס משמעותי על אדמת אושוויץ בערב יום השואה בערבית. על כולנו מוטלת החובה להכיר את האירוע המזעזע בהיסטוריה האנושית, ללמוד עליו וממנו ולהילחם בתופעות בזויות מהכחשת השואה ועד לכל גילוי גזענות".

יוסף חדאד, מנכ"ל העמותה

יוסף חדאד, מנכ"ל העמותה צילום: ביחד ערבים זה לזה

כאמור, מצעד החיים יערך מחר לאחר הפסקה של שנתיים בשל נגיף הקורונה. משלחת של עשרות פליטים מהמלחמה באוקראינה תשתתף במצעד. בין המשתתפים במשלחת הפליטים יהיו אם ושלושת ילדיה, אב ובן שהשאירו מאחוריהם עסק מצליח, משפחה וחברים. "לפני שהכוחות הרוסים פלשו לעירנו, חיינו יחד בשלווה. למדנו, עבדנו וחיינו כמשפחה אחת. עכשיו הכול השתנה. המלחמה פיצלה את משפחתנו ואולצנו לעזוב את ארצנו ואת ביתנו." סיפר יפים פודליסקי, פליט יהודי מהעיר ויניציה בדרום מערב אוקראינה.

פודליסקי המשיך וסיפר בלהט: "שרדנו ואנחנו חיים. אנחנו כאוקראינים ויהודים מצאנו מחסה ומקלט במדינה אחרת וכעת אנחנו יכולים לצעוד יחד במצעד החיים כדי לומר בקול אחד חזק: אנחנו בחיים! ואף משטר לא ייקח מאיתנו את חירותנו".

על רקע המלחמה באוקראינה ובזמן שפולין מארחת כשני מיליון פליטים, הוחלט לערוך מצעד במתכונת מצומצמת. רק כ-2,000 משתתפים, שמרביתם יגיעו מאירופה, ייקחו חלק במצעד שיעמוד בסימן אחרוני השורדים.