עושים סדר שיקלי התנגד אבל הוכרז כפורש | אלו ההשלכות

אחרי דיון סוער שהתנהל במשך שעות רבות הקואליציה הצביעה בעד פרישתו של עמיחי שיקלי, למה זה בכל משנה ומה האופציות שעומדות בפניו? עושים לכם סדר

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 25/04/22 22:02 כד בניסן התשפב

שיקלי התנגד אבל הוכרז כפורש | אלו ההשלכות
שיקלי, צילום: דני שם טוב/נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בתום שעות רבות של דיון סוער בוועדת הכנסת, בעקבות בקשת ראש הממשלה נפתלי בנט להכריז על חבר סיעתו עמיחי שיקלי כפורש, הקואליציה גברה וההחלטה התקבלה. אבל מה זה אומר בפועל? ריכזנו בשבילכם את עיקרי הדברים:

ההכרזה מביאה איתה מספר סנקציות על חבר הכנסת הפורש, במקרה הזה שיקלי, בעיקר סביב ההתמודדות בבחירות הבאות. כל הסנקציות תקפות רק במידה והוא מחליט להישאר חבר כנסת יחיד, אם הוא מתפטר מיד אחרי ההכרזה הסנקציות כולם מתבטלות.

כפי שציינו, ההשלכה המרכזית נוגעת סביב התמודדות בעתיד. חבר כנסת שהוכרז כפורש לא יוכל להתמודד בבחירות הבאות במסגרת מפלגתית קיימת ואף לא להקים סיעה שתתאחד עם רשימה שכבר קיימת בכנסת הנוכחית.

בנוגע לכנסת הנוכחית, ההכרזה מונעת ממנו להציע הצעות אי אמון בממשלה, ייאסר עליו להיות חלק מסיעה, הוא לא יזכה למימון מפלגות שוטף והוא יזדקק לרחמי סיעות הקואליציה אם ירצה להגיש הצעות חוק פרטיות כיון שאין לו מכסה משל עצמו, אלא הוא חייב לקחת מסיעה אחרת. אותו הדבר על חברות בועדה, רק אם חברי סיעה אחרת יקצו לו מקום. בנוסף, אם תוקם ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית, שיקלי לא יוכל לכהן בה כשר או סגן שר.

 

לשיקלי לא אמורה להיות בעיה בתפקוד הכנסת הנוכחית, כיון שיש מאחוריו חברי כנסת רבים ביניהם כל סיעת הליכוד, שהגיעה לדיון לתמוך בו ומפלגת הציונות הדתית שתשמח להקצות לו מקום בועדה. הבעיה הגדולה שלו קשורה לבחירות הבאות, שם ייאלץ להיפרד מהחיים הפוליטיים או להקים מפלגה בראשותו.