פריצת הדרך בחקר המוח האנושי עוברת באקווריום הביתי

פיתוח מיקרוסקופ חדשני במסגרת מחקר של ד"ר דוד שיינפלד מהחוג לאלקטרו אופטיקה במרכז האקדמי לב, עורר עניין רב בקהילה המדעית. הפיתוח המאפשר צפייה בפעילות נוירונית של דג זברה בוגר, הינו אבן דרך משמעותית בחקר המוח האנושי

חדשות כיפה ד"ר דוד שיינפלד 23/03/22 18:11 כ באדר ב'

פריצת הדרך בחקר המוח האנושי עוברת באקווריום הביתי
ד"ר דוד שיינפלד , צילום: באדיבות המצולם

דג הזברה (Zebrafish) הינו אחד מדגי הנוי הפופולריים לגידול ביתי באקווריום. חשיבותו איננה רק בקרב חובבי בעלי חיים, כי אם בקרב חוקרי המוח האנושי. מוחו של דג הזברה דומה באופן כללי למבנה המוח האנושי. כיוון שכמות הנוירונים בו נמוכה, ניתן בקלות רבה לקבל תמונה כוללת של מבנה המוח ותפקודו. היכולת לאפיין את הפעילות המוחית ברמה המיקרונית, הינה קריטית, אך עד לזמן האחרון ניתן היה לבצעה רק בשבוע הראשון לחייהם, כאשר ראשם עדיין שקוף. עם התפתחותן של הרקמות והקשקשים המסתירים את תאי המוח, לא ניתן לבצע תצפית אל תוך המוח ולאבחן את פעילות הנוירונים.

במחקר פורץ דרך של ד"ר דוד שינפלד, מהחוג לאלקטרו אופטיקה במרכז האקדמי לב, ושנערך יחד עם שותפיו במעבדה של פרופ' שו באוניברסיטת קורנל, פותח מיקרוסקופ חדשני המבוססת על אינטראקציה לא ליניארית של פולסים קצרים מאוד של לייזר עם תאי הנוירונים במוח.

"טכנולוגיה חדשנית זו מאפשרת תצפית דרך הקשקשים ברזולוציה של נוירונים בודדים ואף לראות פעילות מוחית," אומר ד"ר שיינפלד. "למעשה נפתח פה צוהר לעולם שלם של ניסויים שעד כה לא היו אפשריים. למשל כיצד דגים בוגרים מגיבים לדגים אחרים, איך הם מתכוננים להתאמה של פעולת השחייה במקרה של שינוי עוצמת הזרם ואפילו קבלת החלטות."

פריצת הדרך המחקרית פורסמה באחד המגזינים המחקריים של NATURE, לאור העובדה כי הוא מהווה אבן דרך לקראת פיתוחים עתידניים לצפייה בפעילות מוחית אנושית. אמצעים עתידניים המאפשרים הדמיה ממשית של המוח האנושי יאפשרו להבנת תפקודו ואף ללמוד כיצד נוצרות מחלות הקשורות לתאי המוח ומהן הדרכים למנוע אותן.