הבנים למטבח - הבנות לכדורגל: פיילוט שנוי במחלוקת יצא לדרך בגני ילדים

משרד החינוך והמשרד לשוויון חברתי משיקים פיילוט חדש ב-77 גני ילדים ברחבי הארץ בו יעודד את הבנים לשחק בפינת הבישול ואת הבנות לצאת לארגז החול בחצר. "ההסללה המגזרית טבועה בנו עמוק" ,הודתה השרה מירב כהן

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 04/01/22 16:59 ב בשבט התשפב

הבנים למטבח - הבנות לכדורגל: פיילוט שנוי במחלוקת יצא לדרך בגני ילדים
גן ילדים. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

משרד החינוך והמשרד לשוויון חברתי, באמצעות הרשות לקידום מעמד האישה, יוצאים בפיילוט חדשני ב-77 גני ילדים ברחבי הארץ, לקידום שוויון מגדרי ולהטמעה של חשיבה מגדרית מגיל מוקדם, בו מתחילות להתעצב תפיסות, אמונות וסטריאוטיפים.

התוכנית תתמקד בהגברת מודעות הצוותים החינוכיים למרחבי הגן ועיצובם כולל התייחסות לדימויים ולדמויות המוצגות במרחב, כך שיאפשרו הרחבת אפשרויות וחלומות לעתיד לבנות ולבנים כאחד. בספריית הגן יהיו ספרים בהם מוצגים מודלים של ילדים וילדות החוצות תפיסות המגדריות, לרבות טיפוח מנהיגים ומנהיגות כבר מגיל צעיר ופיתוח מודעות לחשיבות של השוויונית בשפה. 

לצד זאת, ייהנו הילדים מהזדמנויות שיאפשרו להם לקבל החלטות ללא כל מאפיין סטראוטיפי. כך למשל, התוכנית תציע לילדים להתנסות במשחקים שעד כה שויכו רק עבור מגדר מסוים כמו פינות בישול בשביל הבנים וארגז החול לבנות. בנוסף, יוצג לילדים מבנה משפחה מודרני המורכב ממשפחות חד מיניות, חד הורית או משפחה שבנויה מאם או אב חד הורי, הגננות יטפחו מנהיגים ומנהיגות כבר מגיל צעיר על ידי הטמעה של שפה מגדרית שוויונית, יקפידו להקרין לילדים סרטים  שמציגים גיבור וגיבורה ראשיים באותה מידה  ועוד.

מטרת התכנית היא הטמעה של שוויון הזדמנויות בילדים כבר בגיל הרך, על ידי חינוך לשני המינים, יצירת סביבה חינוכית-תרבותית ואקלים חינוכי שוויוני ונגישות שווה להתנסויות חינוכיות ומגוונות. במסגרת התוכנית הוגדרו שלושה צירים מרכזיים: הכשרה מקצועית וליווי אישי של מדריכות מקצועיות לכלל צוות הגן, השתלמויות וסדנאות להורים ושימוש בערכה חינוכית המהווה כלי עזר להטמעת חשיבה מגדרית. 

התוכנית מתוכננת לצאת לפועל בשנת הלימודים תשפ"ב ותתחיל כפיילוט ב-77 גנים ברשויות מקומיות ברחבי הארץ, שייבחרו באמצעות קול קורא שהופץ על ידי משרד החינוך ואמות מידה שנקבעו מראש על ידי הרשות לקידום מעמד האשה ומשרד החינוך. 

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי אמרה בעקבות ההחלטה כי "ההסללה המגדרית, הנעשית במקרים רבים שלא באופן מודע, טבועה בנו עמוק, ומתחילה כבר בגילאי הגן, ואף מוקדם יותר. בנים, ככלל, מוכוונים לחוג כדורגל והבנות לחוג בלט, ספרי ושירי ילדים מדברים על "הילדה הכי יפה בגן" ו"הילד הגיבור" שלא בוכה... ההסללה הזו היא בעייתית, וההשפעות שלה הן ארוכות טווח. העובדה שילדות מתמודדות פחות עם העולם התחרותי בשלבים המוקדמים של החיים, תשפיע עליהן גם בעתיד, כנשים בוגרות, בשוק התעסוקה, ב'תפקידים' בבית ובניהול חיי המשפחה. הגיל הרך לא נקרא כך סתם, זה גיל שבו הילדים והילדות שלנו הם 'ספוג', הם מעצבים תודעה ומגבשים זהות. לכן, אני מאמינה שיש חשיבות רבה לתת לילדים שלנו היום, באמצעות אנשי המקצוע שמטפלים בהם, לעיתים חלק ניכר משעות היום, כלים שיאפשרו להם להעז, להתפתח ולבחור כל מה שירצו להיות, היום כילדים, ובעתיד כמבוגרים".

אוה מדז'יבוז', מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה: "אני נרגשת לקראת תחילת הפיילוט החדש וסמוכה ובטוחה ש-50 גנים יהפכו מהר מאוד למאות ברחבי ישראל. חשוב שנספק את התשתית הנכונה ביומיום של ילדי הגן בישראל, השלבים המוקדמים קריטיים ביצירת שוויון מגדרי, ההסללה החברתית בין בנים לבנות יוצרת פערים מגדריים בעתיד ותפיסה מוטעית בקרב בנות בצמתים הקריטיים של חייהן". אני מאמינה שיישום התוכנית יוביל  לשינויים משמעותיים".