חיסון נגד קורונה פוגע במחזור? "אין סיבה לחשוב כך אבל לוקחים את זה ברצינות"

הפרופסור נדב דוידוביץ, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וחבר בצוות המומחים של מגן ישראל אומר על החיסון והמחזור אצל נשים כי בהשוואה לקבוצות ביקורת לא נראה שיש הבדל, "נחכה לתוצאות" | ביממה האחרונה מתו מקורונה 27 בני אדם

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 01/10/21 08:07 כה בתשרי התשפב

חיסון נגד קורונה פוגע במחזור? "אין סיבה לחשוב כך אבל לוקחים את זה ברצינות"
חיסון נגד קורונה , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מבצע החיסונים בישראל ממשיך ונכון לאתמול קיבלו את מנת החיסון הראשונה נגד הקורונה 6,108,800, את המנה השניה קיבלו 5,632,689 בני אדם ו-3,326,167 חוסנו במנת הדחף. הפרופ' נדב דוידוביץ, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וחבר בצוות המומחים של מגן ישראל, נשאל הבוקר (ו') בגל"צ האם החיסון נגד הקורונה משפיע על מחזור החודשי אצל נשים.

"מבחינה ביולוגית אין סיבה לחשוב שהדבר ייגרם בידי החיסון אבל לוקחים את זה מאוד ברצינות", השיב הפרופ' דוידוביץ', והוסיף: "בהשוואה לקבוצות ביקורת לא נראה שיש שוני. נחכה לתוצאות".

על חיסון ילדים בני פחות מ-12, אמר דוידוביץ' כי במשרד הבריאות ממתינים לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי. "חשוב שגם ילדים יתחסנו - מאוד מצפים לאישור החיסון על ידי ה-FDA. למרות שהסכנה של הילדים לחלות קשה יותר נמוכה - היא קיימת ויכולה להגיע גם למוות. למחלה יש תופעות לוואי לטווח ארוך".

משרד הבריאות עוקב, מנטר ואוסף באופן שיטתי מידע על תופעות הלוואי המדווחות לאחר החיסונים, ותוצאות המעקב של המשרד הולמות באופן חד משמעי את קביעת הגופים המדעיים והרפואיים המובילים בעולם: החיסונים הינם בטוחים ויעילים, תופעות הלוואי אם ישנן לרוב קלות וחולפות. "החיסונים הם כלי מרכזי וחשוב במלחמה בנגיף ובשמירה על הבריאות והשגרה של כולנו בצל מגפה עולמית", נמסר ממשרד הבריאות.

מנתוני תחלואת הקורונה שעודכנו הבוקר (ו'), מהם עולה כי ביממה האחרונה אומתו לנגיף 4,313 בני אדם, מתוך 115,148 בדיקות לגילוי הנגיף. בבתי החולים נרשמה ירידה של 32 חולים המאושפזים במצב קשה ל-607, וירידה נרשמה גם במספר המונשמים ל-214. מנגד, ביממה האחרונה מתו מהנגיף 27 חולים, ובסך הכל מאז פרוץ הקורונה בישראל מתו 7,761 בני אדם.

עיקרי נתוני בטיחות החיסון

  • מנת החיסון השלישית מלווה בשיעור קטן יותר של תופעות מדווחות, למשל: עייפות, חולשה, כאב מקומי באזור הזריקה - לעומת המנות הקודמות. מספר התופעות המשמעותיות שנצפו בחיסון השלישי הסתכם ב-19 בלבד ובחלקן עדיין נבדק הקשר לחיסון, מתוך כ-3.2 מיליון מתחסנים בחיסון שלישי. 
  • דלקת שריר הלב בבני נוער (מיוקרדיטיס) - נכון ל-25.09.21 דווחו 11 מקרים בגיל 12-15, מתוך 331,538 (שיעור אפסי) מתחסנים במנה ראשונה ו-255,444 (שיעור אפסי - 0.00043%) מתחסנים במנה השנייה. מכאן עולה שמדובר בתופעה נדירה ביותר, וגם היא חולפת לרוב אחרי זמן קצר. חשוב לציין שהסיכון למיוקרדיטיס כתוצאה מקורונה גבוה בהרבה בהשוואה לסיכון כתוצאה מהחיסון.
  • תת דיווח - על אף האיסוף השיטתי על דיווחים, המשרד מניח שקיים תת- דיווח של תופעות קלות במיוחד, אשר לא פוגעות בשגרת החיים ולא מצריכות מעקב רפואי.