350,000 נדבקים ביום | משרד הבריאות שוקל להפסיק את הטיסות להודו

ההתפרצות האדירה של נגיף הקורונה במדינה הדרום אסייתית, הובילה לתפוסה מלאה בבתי החולים, חוסר בחמצן ואף לשריפת גופות במוקדים מאולתרים. במשרד הבריאות פועלים לבלום את הווריאנט ההודי, ונראה כי גם מחוסנים שיחזרו מהודו יידרשו להיכנס לבידוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/04/21 07:52 טו באייר התשפא

350,000 נדבקים ביום | משרד הבריאות שוקל להפסיק את הטיסות להודו
ההתפרצות בשנה שעברה, צילום: shutterstock

"שובר לב". כך הגדיר אמש (ב') ראש ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום, את המצב בהודו כאשר התייחס לתחלואת הקורונה ההולכת וגוברת במדינה בדרום אסיה. אדנהום אמר כי הארגון יעזור ככל שיתאפר לו בכדי לתמוך בממשלה בדלהי. בימים האחרונים הודו הפכה למדינה עם התפרצות הקורונה החמורה ביותר בעולם. מדי יום מדווחים על למעלה מ-350 אלף נדבקים חדשים. 

מספר מדינות הציעו ביממה האחרונה סיוע, בינהן: ארצות הברית, גרמניה, בריטניה – ואפילו המדינה אויבת, פקיסטן. ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי מסר כי שוחח עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שפועל לשלוח להודו חמצן, בדיקות קורונה, תרופות, מכונות הנשמה וציוד מגן לצוותי הרפואה. ביידן צייץ שלשום בטוויטר: "בדיוק כפי שהודו שלחה סיוע לארה"ב כשבתי החולים שלנו התמודדו עם עומס אדיר בתחילת המגפה, כך אנו נחושים לסייע להודו כעת, כשהיא זקוקה לעזרה".

להתפשטות העצומה של הקורונה במדינה תורמים כמה וריאנטים מידבקים במיוחד שלו, בהם וריאנט אותו אנו מכירים בכינוי "הווריאנט ההודי", שהתגלו מספר מקרים שלו גם כאן בארץ. בנוסף, מבקרי ראש הממשלה מודי מאשימים אותו ואת הממשלה ההודית כאחראים להתפרצות. בשבועות האחרונים אפשרה הממשלה לקיים פסטיבלים גדולים, טקסים דתיים ועצרות פוליטיות המוניות, בהן השתתף מודי עצמו.

בתי החולים בהודו מדווחים כי כמות החמצן שיש ברשותם תספיק להם ל-10 שעות לכל היותר ומזעיקים תגבורת של חמצן – אך לעתים קרובות זו אינה מגיעה. התפוסה המלאה הובילה לכך שחולים רבים מאושפזים במכוניות, אליהן מביאים בני משפחתם חמצן מהשוק הפרטי. חולים רבים מצאו את מותם בשל המחסור בחמצן, במיטות אשפוז או בכוח אדם שיוכל לטפל בהם. בהודו התגברו מקרי שריפת הגופות ברחבי המדינה, אך בניגוד לעבר ברבים מהמקרים מדובר במשרפות מאולתרות שהוקמו בשל היעדר המקום במשרפות הקבועות.  

יופסקו הטיסות להודו? 

בשבוע שעבר משרד הבריאות הוציא אזהרת מסע לשבע מדינות, אחת מהן היא הודו. במשרד ממליצים לכלל הציבור, כולל המחוסנים והמחלימים, שלא לצאת מגבולות ישראל בעת הזאת, ודגש מיוחד ניתן לאותן שבע מדינות, אך ההתפרצות החמורה ביותר של הנגיף הקטלני נמצאת בהודו. "גם מחוסנים או מחלימים עלולים להדבק בגרסאות חדשות של הנגיף באזורי ההתפרצות, ובכך לסכן לא רק את עצמם ואת הקרובים אליהם, אלא את המדינה כולה", נכתב בהודעת המשרד.

בתום דיון מורכב בין גורמי המקצוע במשרד הבריאות וברשות שדות התעופה, החליטו גורמים מקצועיים להמליץ על עצירת הטיסות מהמדינה המוכה, ובכך להפחית את הסכנה של הכנסת הווריאנט ההודי לישראל. בכיר במשרד הבריאות אמר אתמול כי במשרד ממליצים לנסות יחד עם רשות שדות התעופה ורשות האוכלוסין לפקח גם על טיסות שאינן ישירות מהודו, שכן מדובר ברובן המכריע של הטיסות. כמו כן, משרד הבריאות ימליץ ככל הנראה כי ישראלים מחוסנים ומחלימים המגיעים מהודו, ייכנסו לבידוד.

ישראלים בנתב"ג

ישראלים בנתב"גצילום: פלאש 90

מנגד, ממונה הקורונה, פרופסור נחמן אש הסביר השבוע, כי ניתן להסתפק באזהרת מסע שהוציא המשרד וכי אין צורך בעצירת הטיסות. "אפשר יהיה לבצע מעקפים, לכן מעדיפים שהדברים יהיו ברורים, שלא יסתירו הגעה ושנוכל לבדוק".

לאחר פרסום ההודעה, ערך מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי תדריך עיתונאים, והסביר: "אנחנו לומדים עליו, בהודו יש תחלואה רבה מאוד, בעיקר בדרום המדינה. רבים מהם חלו בשל הווריאנט ההודי. עדיין לא ידוע על השפעת החיסון עליו או עמידותו. אנחנו מרגישים לא נוח עמו, כי הוא מכיל מוטציות כאלו שיכולות להיצמד טוב יותר לתא האדם - והחיסון נגדו יכול להיות פחות יעיל, מה שיגרום לירידה של החיסון כנגדו".

על המאבק נגד כניסת הווריאנט ההודי, אמר: "אנחנו נכניס לבידוד גם את העובדים הזרים שמגיעים מהודו וגם את הסטודנטים שיילכו לבידוד אם הם אינם מחוסנים".