תלמידי ישיבות הסדר מתרעמים: הישיבות הפכו למטה בחירות

מדי מערכת בחירות פוליטיקאים מכתתים את רגליהם בין ישיבות הסדר על מנת להביא קולות, תלמידי ישיבות ששוחחו עם חדשות כיפה מתלוננים על הזילות והמסחור של הישיבות לטובת הפוליטיקה, אך יש כאלו שדווקא תומכים

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/03/21 17:22 כז באדר התשפא

תלמידי ישיבות הסדר מתרעמים: הישיבות הפכו למטה בחירות
סמוטריץ' והרב דרוקמן באור עציון, צילום: עדיאל קפלן


ביום ג' האחרון סיכם בהצלחה יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יחד עם ראש ישיבת אור עציון וראש מרכז ישיבות בני עקיבא הרב חיים דרוקמן, מסע בן שלושה ימים בו ביקרו בישיבות הגבוהות וההסדר ובמדרשות ברחבי הארץ. 

כפי שכבר פורסם השבוע, מסע הבחירות של הציונות הדתית בישיבות ההסדר, ספג גינויים בין היתר מצה"ל, היות ומדובר בחיילים שנאסר עליהם להשתתף בפעילות פוליטית, וחודדו הנהלים בכל הקשור לעירוב תלמידים הנמצאים בתקופת השל"ת בפעילות פוליטית בישיבה. 

אך נראה כי בקרב תלמידי ישיבות ההסדר, לא שוררת תמימות דעים בנוגע לפוליטיזציה של הישיבות, לטענתם, מדובר במסחור של התורה וזלזול בקודש,מרכז הישיבה צריך להיות סביב לימוד התורה ולא סביב הפוליטיקה. 

תופעת המעורבות הפוליטית בישיבות ההסדר אינה חדשה, כבר שנים שר"מים וראשי ישיבות מעודדים בגלוי תמיכה במפלגות שונות בהתאם לרוח הנושבת באותה מערכת בחירות, מה שגורם לכך שפוליטיקאים רבים מגיעים לגייס תומכים מקרב בני הישיבות.

הפוליטיזציה בישיבות אינה נשמרת למפלגת הציונות הדתית בלבד, השבוע קיימה מפלגת ימינה מפגש זום לתלמידי ישיבות הגבוהות וההסדר בו השתתפו כ- 400 תלמידים. בבחירות 2019 , זאב אלקין, אז שר מטעם הליכוד, הגיע לישיבת אור עציון כדי לגייס תלמידים שיצאו לשכנע אזרחים לצאת מהבתים ולהצביע למפלגות הימין, ובעיקר לליכוד. 

במהלך השנים התופעה זכתה לביקורת רבות, על כך שהיא גורמת בעיקר לביטול תורה ושוללת מהתלמידים את החשיבה העצמאית.

לחדשות כיפה הגיעו עדויות מקרב תלמידים בישיבות המופיעים בשמות בדויים מכיוון שאינם רוצים לפגוע בישיבות בהו הם לומדים

אבינועם,  תלמיד בשנתו השנייה בישיבת אור עציון, בה המעורבות פוליטית גבוהה, שמספר לחדשות כיפה, שבחודש האחרון מפלגת הציונות הדתית פועלת יחד עם הנהלת הישיבה כדי לגייס את התלמידים כפעילים. והוסיף כי בביקורים אלו אף לחצו על תלמידים לקחת על עצמם "יעדים" של בוחרים שיביאו איתם אל הקלפי. 

זוהי מערכת הבחירות השלישית שאבינועם חווה בישיבה מאז החל את לימודיו, הוא רואה את המעורבות הפוליטית של הישיבה באופן כללי בעין טובה, אך לדעתו בזמן האחרון זה הגיע לרמה מוגזמת, "פוליטיקה היא דרך חיים, ובישיבה מלמדים אותנו הרבה מעבר להלכה היבשה, אנחנו יוצאים מפה לחיים ואנחנו צריכים לראות איך מה שאנחנו לומדים מתבטא בדור. אבל אני כן חושב שמה שקורה בישיבה בבחירות האלו זה יחסית קיצוני, ובאמת מהווה עליית מדרגה מהפעמים הקודמות, בעבר, הרב דרוקמן היה נותן הדרכה כללית וכל אחד מצביע למי שהוא רוצה, אני הייתי נמנע ממה שקורה עכשיו."

אבינועם מוסיף שלדעתו לא כל רב יכול לתת הדרכה פוליטית "לא כל אחד יכול להיות מנהיג ציבור, הרב דרוקמן קיבל את ההסמכה מהרב צבי יהודה להתעסק בהנהגת ציבור, ובאמת יש לרב הרבה ניסיון בפוליטיקה, והוא בקיא בנושאים האלו". לגבי האיסור על חיילים להשתתף באירועים פוליטיים אבינועם אומר שבמחשבה לאחור היה ראוי למנוע מהתלמידים שבשל"ת מלהגיע לאירוע עם סמוטריץ'.

הרב דרוקמן ובצלאל סמוטריץ

הרב דרוקמן ובצלאל סמוטריץ' באור עציוןצילום: עדיאל קפלן


לא רק באור עציון תלמידים מתלוננים על התופעה, בני ישיבות רבים ששוחחו עם חדשות כיפה מספרים כי הם מתנגדים למצב הזה, בין אם זה בגלל סיבות ערכיות, או שפשוט נמאס להם מהמצב המתמשך של שלושה מערכות בחירות רצופות שעוברות על תלמידי הישיבה. לטענתם מכיוון שברוב המקרים הפוליטיקה באה מתוך הממסד הישיבתי הם מעדיפים לשמור על שקט, מאשר לעשות משהו שייחשב כ-"מרידה".

הודעת טקסט לפעילות פוליטית

הודעת טקסט לפעילות פוליטית צילום: צילום מסך

מאיר, תלמיד בישיבת הסדר בדרום הארץ שרשימת "הציונות הדתית" ביקרה בה השבוע, מנמק את ההתנגדות שלו לפוליטיזציה שמתרחשת אצלו בישיבה, ולתמיכה הגורפת והחד-משמעית שיש לציונות הדתית שם. "מסחרו את הישיבה לטובת מפלגה מסוימת, שלא נדבר על התחושה של תלמידים שבוחרים להצביע למפלגות אחרות, כשהם רואים את המסחור, השלטים והוואצפים של מנכ"ל הישיבה שקוראים לפעולה למען המפלגה".

מאיר גם מספר על הבלבול והסתירה בדברי ראש הישיבה שלו בקשר לתמיכה במפלגות "בפעם הקודמת הרב אמר שאיילת שקד הייתה שרת משפטים ששירתה את הערכים שלנו בצורה מצוינת, ושבנט לא פחות דתי מאף אחד אחר, ועל מפלגת נעם שהיא מלאת חושך ועין רעה, ועכשיו הוא אומר שצריך להצביע למפלגה שכוללת את נעם ולא להצביע לבנט ושקד, אם אצביע על פי מה שהרב אמר פעם הקודמת, אני נחשב מציית לרב? או שראוי להעיף אותי לישיבה אחרת?".

;

אחת הישיבות שהיו חלק ממסע הישיבות, היא ישיבת ההסדר קרני שומרון, תלמיד בשם גדליה, סיפר לחדשות כיפה על התנגדותו למה שקורה בישיבה סביב הבחירות: "אני לא חושב שישיבה זה מקום להשפיע בו פוליטית, בקטע שאני חושב שאנשים לא צריכים להצביע למפלגה מסוימת כי ככה הרב אמר או כי הישיבה שלי הביאה חבר כנסת מסוים". גדליה מציין לזכותה של הישיבה, שגם נציג ממפלגת ימינה היה אמור להגיע לדבר עם התלמידים אך נאלץ לבטל את הגעתו.

על אף הביקורת מבחוץ ומבפנים, רבים מבני הישיבות אינם מוטרדים מהפעילות הפוליטית בישיבותיהם; רבים מהם רגילים אליה, רואים אותה כחלק בלתי-נפרד מחיי הישיבה ואף כחלק מהחינוך שציפו לקבל כשהגיעו לישיבה. חלקם חושבים שראוי וחשוב שזה קורה. דב (שם בדוי) תלמיד באחת הישיבות ההסדר בשומרון אותה ביקרו סמוטריץ והרב דרוקמן מסביר לחדשות כיפה, כי לדעתו לא כל מפלגה ראויה להיכנס לבית המדרש: "אם זה היה מפלגת ימינה זה היה משהו אחר, אבל מפלגת הציונות הדתית היא מפלגה שהאנשים בה צמחו מבית המדרש ויונקים ממנו וזה חיבור חיובי שיש בין הפוליטיקאים האלה אלינו החבר'ה שנמצאים בבית המדרש."

באיגוד ישיבות ההסדר מסרו מטעמם וגם בשם ישיבות אור עציון וקרני שומרון שלא הגיבו באופן עצמאי  כי, "בישיבות ההסדר לומדים תלמידים רבים, חלקם נמצאים במסגרת אזרחית כגון דוחי גיוס ותלמידים שסיימו את השירות הצבאי, וחלקם במסגרת צבאית. איגוד ישיבות ההסדר מחדד כל מערכת בחירות את הנהלים של הצבא כלפי התלמידים שנמצאים במסגרת הצבאית, וכך נעשה גם הפעם".

מפלגת הציונות הדתית בחרה שלא להגיב לדברים.