בג"ץ קבע כי יש להכיר בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים

בג"ץ פסק כי יש להכיר בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים שנעשו בישראל לצורך חוק השבות. ההחלטה התקבלה לאחר 15 שנים שהוגשו העתירות בנושא, ולאחר כ-10 דחיות. הרבנות הראשית: "מי שהתגיירו בגיור רפורמי ודומיו אינם יהודים. זיוף של היהדות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/21 17:50 יז באדר התשפא

בג"ץ קבע כי יש להכיר בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים
אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

בג"ץ החליט היום (ב') להכיר בגיור רפורמי וקונסרבטיבי לצורך חוק השבות ברוב של שמונה שופטים מול אחד (השופט סולברג). הפסיקה מכירה בגרים שהתגיירו באמצעות התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית והם יקבלו מעמד עולה ואזרחות ישראלית. ההחלטה השנויה במחלוקת, הגיעה לאחר 15 שנות מאבק וכ-10 עתירות שהוגשו בנושא. השופט סולברג סבר כי יש להשהות את מתן הצווים בשנה, עד לכינון ממשלה על מנת לאפשר אסדרה חקיקתית.

נשיאת ביהמ"ש העליון, השופטת אסתר חיות אמרה: "תכליתו של חוק השבות היא לעודד כל יהודי – בין שהוא יהודי מלידה ובין שבחר להצטרף לעם היהודי באמצעות גיור – לעלות לישראל ולהשתקע בה. מבחן הקהילה היהודית המוכרת מגשים תכלית זו, ובד בבד הוא מהווה מבחן אובייקטיבי של הכרה ציבורית בהליך הגיור כך שיובטח שמדובר בהכרה שיוונית המתמקדת בקהילה, ולא במקום הגיאוגרפי שבו עבר הגר את הליך הגיור"

בנימוקיה, השופטת דפנה ברק קבעה כי: השאלה "מיהו יהודי שהתגייר" לעניין חוק השבות שהונחה לפתחנו ושנדרשנו להכריע בה, איננה שאלה דתית, כי אם שאלה אזרחית-ציבורית.

השופטת ברון הוסיפה: המענה לשאלה זו בחיוב מתבקש מהכרעות קודמות שיצאו מלפני בית משפט זה, שם נקבע כי אין לרבנות הראשית מונופול על הכרה במי שעבר הליך גיור כ"יהודי" במשמעות חוק השבות. לא נמצא בטיעוני המשיב לפנינו טעם מבורר לכך שיהא דין שונה למי שמשתייך לקהילה הקונסרבטיבית או הרפורמית, בתנאי שעבר בישראל הליך גיור מסודר בקהילה יהודית מוכרת.

התגובות הזועמות לא איחרו לבוא, הראשון לציון הרב הראשי לישראל בתגובה: החלטת בית המשפט העליון מצערת מאוד ופוגעת באופן חמור בשלמות עם ישראל, בית המשפט גם דחה את הבקשות להמתין עם הכרעתו עד לחקיקת החוק.
מה שהרפורמים והקונסרבטיבים מכנים ׳גיור׳ אינו אלא זיוף של היהדות שמשמעותו היא הכנסת אלפי גויים לעם ישראל. 
יש לצפות מאנשי הציבור לפעול לתיקון מהיר בחקיקה של המצב ויפה שעה אחת קודם

בארגון רבני צהר הגיבו להחלטה: "העסקנים שבקשו להשתלט על שערי הכניסה לעם היהודי ולנהל את הליכי הגיור במדינת ישראל לפי השקפת עולמם בלבד ללא קיום השיח הנדרש, גרמו לכך שבג"ץ הוא זה שקיבל החלטה היכולה להשפיע על עתיד העם היהודי בזמן הקרוב והרחוק".

"אפשר עדיין לתקן ולאפשר לרבני ערים ומועצות מקומיות לגייר כפי שהיה מקובל מאז ומתמיד תוך מתן מקום למגוון הדעות בעולם הרבני המאפשרות גיור על פי כללי ההלכה."

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגר״ד לאו: מי שהתגיירו בגיור רפורמי ודומיו אינם יהודים, שום החלטת בג״צ כזו או אחרת לא תשנה את העובדה הזו. יש להצר על כך שבית המשפט בהחלטתו מאשר את הצפת מדינת ישראל בעולים אשר בינם לבין היהדות אין דבר. כל אחד מאזרחי ישראל צריך לשאול את עצמו בערב עצוב זה, במה מדינת ישראל היא מדינה יהודית כאשר כל נכרי יכול להיות אזרח מדינת ישראל.