הקרב על היציאה: מה ייפתח קודם, ואולי הסגר בכלל יוארך?

הסגר אמור להסתיים בשישי בבוקר, אך נתניהו ואדלשטיין מעוניינים בהארכה, לפחות עד יום ראשון. בינתיים, במשרד הבריאות נערכים לפתיחה מדורגת, כשהגנים ככל הנראה ייפתחו בשלב הראשון. במקביל - ירידה משמעותית ראשונה במספר החולים קשה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 02/02/21 08:00 כ בשבט התשפא

הקרב על היציאה: מה ייפתח קודם, ואולי הסגר בכלל יוארך?
ארכיון, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ביום שישי בשעה 7:00 צפוי, על פי החלטת הממשלה, להסתיים הסגר ההדוק שנמשך כבר קרוב לחודש ימים, ובמשרד הבריאות החלו להיערך למתווה היציאה ממנו, ולפתיחת המשק. בינתיים, ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין מעוניינים דווקא בהארכת הסגר, לפחות עד ליום ראשון, במטרה להימנע מהתקהלויות בסוף השבוע.

פרופ' נחמן אש: "מגנה את ההפרות ההמוניות של הסגר"

אמש (ב') כינס ראש הממשלה נתניהו דיון בהשתתפות אדלשטיין, ראש המל"ל מאיר בן שבת, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, ממונה המאבק בקורונה פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס. בדיון הוחלט לבחון מחר בבוקר, יום רביעי, את נתוני התחלואה ומקדם ההדבקה, ולפי הנתונים יוחלט האם לבקש מהממשלה להאריך את הסגר, בישיבה שתתכנס מחר.

על פי דיווח ב-ynet, הוצגו בדיון נתונים לפיהם אם הסגר יוארך עד ליום ראשון, יתווספו מאות אלפי בני אדם לרשימת המחוסנים שיצאו מסיכון להדבקה משמעותית. השר אדלשטיין הזהיר כי "אם לא נותנים לנו להמשיך את הסגר זה יהיה שישי-שבת שחור, כי אחרי כל השבועות הארוכים של הסגר כל אחד ייסע לבקר את המשפחה. אם נפתח את המסחר יהיה שיגעון של קניות. צריך לחשוב איך עוברים את הסופ"ש בלי תוצאות קטלניות".

מסתמן: גני הילדים ייפתחו ראשונים

כרגע, במשרד הבריאות מעוניינים לפתוח בתור התחלה את גני הילדים בלבד ואת מקומות העבודה ללא קבלת קהל. פתיחת מערכת החינוך תיעשה באופן מדורג ובהתאם למתווה הרמזור, בערים וביישובים שצבעם ירוק וצהוב בלבד, אך הנושא עוד בדיונים בין משרד החינוך למשרד הבריאות. 

על אף הרצון להעריך את הסגר, בצמרת משרד הבריאות מבינים כי ההיתכנות הפוליטית לכך נמוכה מאוד. אדלשטיין אמר כי "אני מקווה שאנשים יחשבו לא רק על פוליטיקה. אני אומר כל הזמן שזה לא רק עניין של הנחיות, אלא גם שמירה על הציבור. במצב שאנו נמצאים בו - של ממשלה שקשה לקבל בה החלטות ושל כנסת לעומתית – במצב הזה ודאי שהציבור צריך לגלות בגרות ולהיזהר".

לראשונה מזה תקופה ארוכה - ירידה משמעותית במספר החולים קשה

בינתיים, רמת התחלואה בישראל מוסיפה להיות חמורה, אך לראשונה מזה מספר שבועות מסתמן כיוון חיובי שמתבטא גם במספרים המוחלטים, ולא רק במגמות. מספר החולים במצב קשה עומד הבוקר על 1,094, עדיין מספר גבוה מאוד שמשמעותו עומס כבד בבתי החולים, אך מדובר בירידה של ממש ביחס לתקופה האחרונה. בסך הכל מאושפזים 1,807 חולי קורונה בבתי החולים, כש-316 זקוקים להנשמה.

אמש עלה מספר הבדיקות, ועמד על 92,958, מתוכן נמצאו חיוביים לנגיף 8,261, בשיעור הדבקה עדיין גבוה במיוחד, של 9.2%. מספר החולים והנשאים הכולל עומד על 71,618. מאז אתמול מתו 20 חולי קורונה בישראל, ומספר המתים הכולל עומד על 4,816.

מבצע החיסונים נמשך - ומתחיל להיראות בשטח

במקביל, נמשך מבצע החיסונים. משרד הבריאות עדכן הבוקר כי כמעט 5 מיליון מנות חיסון ניתנו עד היום בישראל בסך הכל. אמש חוסנו 117,000 איש, מתוכם 84,000 בחיסון השני. מדובר במספרים נמוכים יחסית, כשהיעד היומי של משרד הבריאות עומד על רבע מיליון חיסונים. בסך הכל חוסנו עד כה 3,165,400 בני אדם בחיסון הראשון, ו-1,824,525 בחיסון השני.

בקופות החולים מדווחים על שיעור התחסנות נמוך, ונרשמו לא מעט מקרים בהם הופצו הודעות לציבור להגיע ולהתחסן, כדי למנוע בזבוז של מנות חיסון. בקופות החולים מעוניינים לפתוח את האפשרות להתחסן עבור כולם, וההערכה כי הדבר יקרה בימים הקרובים או לכל המאוחר בתחילת השבוע.

פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל החיזוי של מכון ויצמן, צייץ אתמול בלילה באופטימיות כי "נאמר זאת בזהירות - הקסם התחיל", בהקשר להשפעת החיסונים על התחלואה. בגרפים שהביא הציג פרופ' סגל את נתוני התחלואה, וכתב כי "בנוגע לבני 60 ומעלה, הראשונים שהתחסנו, בשבועיים האחרונים חלה צניחה של 35% בנדבקים, ירידה של 30% במאושפזים וירידה של 20% במספר החולים קשה. זו ירידה משמעותית בהרבה מאשר אצל צעירים, וגם ביחס לסגרים קודמים".