צניחה במספר הנרשמים לנישואין ברבנות: "מציאות אירונית"

מהנתונים שפרסמה הלמ"ס לקראת ט"ו באב עולה כי חלה ירידה של 12% בשנים האחרונות בזוגות הנרשמים לנישואין ברבנות

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 03/08/20 16:52 יג באב התשפ

צניחה במספר הנרשמים לנישואין ברבנות: "מציאות אירונית"
יותר ויותר בוחרים להתחתן שלא דרך הרבנות, צילום: shutterstock

עם פרסום נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל ט"ו באב, ניכר כי האמון ברבנות הראשית לישראל יורד, והנתונים מצביעים על צניחה במספר הזוגות היהודים הנישאים ברבנות, שהיא הדרך היחידה בה יכולים יהודים להינשא כחוק בישראל. 

לקראת ט"ו באב: עלייה במספר הרווקים בישראל

על פי נתוני הלמ"ס, 39,111 זוגות יהודים בשנת 2015, 38,295 בשנת 2016, 35,810 בשנת 2017, 34,473 בשנת 2018. מדובר על ירידה של 12% נטו בין השנים 2015-2018. הירידה העקבית במספרים מוחלטים משקפת התרחקות מן הרבנות, שכן בשנים אלה גדלה האוכלוסיה היהודית.

מנגד, מצביעים נתוני הלמ"ס על עליה של 300% במספר הזוגות היהודים הבוחרים לחיות בזוגיות ללא נישואין מאז שנת 2000, וקצב הגידול בזוגות הבוחרים באפשרות זו על פני נישואין מהיר ועקבי במיוחד מאז שנת 2016.

על נתונים אלה אומר הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת 'חדו"ש – לחופש דת ושוויון', כי "נתוני הלמ"ס מלמדים על מציאות אירונית לפיה הרבנות הפכה להיות גורם לצמצום הנישואין וחתירה תחת מוסד המשפחה בציבור היהודי, שכן מחצית הציבור לא מעוניין להתחתן דרך הרבנות. ומאחר והמדינה מונעת זאת מהם, היא גורמת לכך שלמרות שרובם היו מעדיפים להינשא בנישואים אזרחיים או דתיים לא-אורתודוקסים – הם מוצאים עצמם במעמד של ידועים בציבור בהיעדר אלטרנטיבה חוקית אחרת במדינה". עם קריאת הממצאים קורא רגב לפוליטיקאים הישראלים ואומר: "אם אתם באמת מתכוונים לייצג את הציבור – חוקקו חופש בחירה בנישואין עכשיו!"

בחדו"ש מזכירים עוד כי את הנתונים של הלמ"ס יש לראות גם על רקע ממצאים עקביים בסקרי חדו"ש בשנים האחרונות, לפיהם רוב גדול [כ-2/3 מהציבור היהודי] תומך בהנהגת חופש בחירה בנישואין בישראל, והכרה שווה של המדינה בנישואין אזרחיים ודתיים של כל הזרמים, כי מחצית מהציבור היהודי היו מעדיפים להינשא מחוץ לרבנות אם הייתה ניתנה להם האפשרות לבחור, וכי רק כ-7% היו מעדיפים חיים משותפים ללא נישואין אם הייתה להם אפשרות לבחור בנישואין אלטרנטיביים לרבנות.

על פי הנתונים שפרסמה הלמ"ס, לקראת ט"ו באב שיחול ביום רביעי, החל משנת 2008 חלה ירידה בשיעור הנישואין הגולמי בקרב יהודים בישראל. במקביל חלה עלייה באחוז הזוגות החיים במגורי יחד (מגורים משותפים של בני זוג שאינם נשואים זה לזה); אחוז הצעירים היהודים בגיל 34-18 שגרו במגורי יחד עלה מ-2% בשנת 2000 ל-6% בשנת 2018.

מיזם 'חופות': "לקדם הכרה בנישואין מחוץ לרבנות"

הרב אהרן ליבוביץ׳, ראש מיזם 'חופות', המחתן זוגות כדת משה וישראל - מחוץ לרבנות, אמר בתגובה: "המספרים ידועים והם ימשיכו לעלות. החברה הישראלית הולכת ומפנימה שמי שמתחתן ברבנות - מתחתן עם הרבנות. ההחמרה ההלכתית בחופה, בירורי יהדות מעל ומעבר למה שההלכה מחייבת, הדרת נשים מהשתתפות פעילה בטקס החופה, והפגיעה בזכויות האישה במקרים של ח"ו גירושין, כל אלו הן דוגמאות לאיך שהרבנות בעצמה מרחיקה את הציבור מנישואין כדת משה וישראל.

"אנו פוגשים בזוגות האלו כשהם בוחרים לוותר על הרבנות אך לא על היהדות, ומגיעים להתחתן ב'חופות'. 
אנו קוראים לקדם הכרה בנישואין מחוץ לרבנות בישראל, מה שיאפשר לכל הזוגות להינשא כאן - ולא מעבר לים, באופן שמכבד את עולם הערכים והאמונות שלהם, ללא כפיה, ומחזק את היהדות עצמה".

בתנועת נאמני תורה ועבודה אמרו בתגובה, כי "בהיעדר פתרון בחוק, דוחקת המדינה בזוגות הנישאים לצאת את גבולות המדינה כדי להינשא לפי דין זר, או לחילופין להתנהל במשק בית משותף ללא נישואין. 
בנוסף, חוסר הבחירה מביא להמאסת מוסד הנישואין כדת משה וישראל. 
אנו מאמינים כי דווקא הסדרה של מסלול רישום נישואין מחוץ לרבנות הוא שיביא לחיזוק מוסד הנישואין ואף להגברת מספר הבוחרים להינשא מרצונם כדת משה וישראל".