שנה לאחר הבחירות לרשויות המקומיות: רק 28 מועצות דתיות הורכבו

בשבוע שעבר פקע הזמן המותר להרכבת המועצות הדתיות כשרק 28 מועצות דתיות הורכבו. סגן השר לשירותי דת האריך המועד ב-60 יום: "נמשיך למנות יו"רים בכל הארץ"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/10/14 10:38 ה בחשון התשעה

שנה לאחר הבחירות לרשויות המקומיות: רק 28 מועצות דתיות הורכבו
דוברות המועצה הדתית ירושלים, צילום: דוברות המועצה הדתית ירושלים

המשרד לשירותי דת סיים את הקמתן של 28 מועצות דתיות בלבד מתוך 132 בתום המועד החוקי להרכבת המועצות, כך עולה מתוך נתונים של המשרד לשירותי דת שהגיעו לידי 'כיפה'.

חוק שירותי הדת היהודיים קובע כי "השר יחדש את הרכבה של כל מועצה עד תום שנה מיום בחירת המועצה של הרשות המקומיות". הבחירות לרשויות המקומיות, נערכו ב-22 באוקטובר, כך שבשבוע שעבר פקע הזמן החוקי בו ניתן היה להרכיב מועצה דתית. עם זאת, יש לציין כי בחלק מהמועצות האזוריות נערכו הבחירות רק בדצמבר כך שיש לשר נפתלי בנט וסגנו ח"כ הרב אלי בן דהן עוד חודשיים להרכבת המועצות.

ל'כיפה' נודע כי ביום שלישי האחרון האריך סגן השר לשירות דת את מועד ההרכבה של המועצות ב-60 יום, כך שיוכל למנות עוד 226 חברים במועצות הדתיות השונות. סגן השר בן דהן הכריע כי בכל המועצות הדתיות שבהן טרם מונה יושב ראש חדש, היו"ר שסיים את תפקידו ימונה כממונה בעל סמכות הכרעה ל 60 יום ובפועל ימשיך לנהל את המועצה הדתית ובמתן שירותי הדת לתושבים עד להשלמת מינוי הרכב המועצה ומינוי יו"ר חדש והכל בשיתוף פעולה מירבי עם הרשות המקומית.

המהלך הזה נעשה לראשונה כדי לאפשר המשך ניהול תקין של המועצה הדתית ומתן שירותי דת רציפים לתושבים. במהלך השנה האחרונה התנהלו תהליכים של הידברות מול ראשי רשויות מקומיות בכדי להגיע ליו"ר מועצה דתית מוסכם. ברשויות שבהן טרם הושלם התהליך,יוארך מינוי היו"ר כאמור. בעבר רווח הזמן שבין מינוי היו"רים, גרם לשיבוש במתן המשכורות כיוון שלא היה מי שיחתום עליהם, מתן אישורי קבורה וניהול לוויות של תושבים, לא היה למי לפנות באשר לנושאי גג של המועצה הדתית ועוד.

הליך מינוי הרכבי המועצות הדתיות הוא אחד ההליכים המסובכים ביותר בפוליטיקה הישראלית אם לא המסובך מכולם. המועצה המקומית ממנה 45% מחברי ההרכב, השר לשירותי דת - 45% והרבנים המקומיים - 10%. לכל אחד מהגורמים זכות וטו על החלטת השני. במקרה של אי הסכמה אמורה להכריעה ועדת שרים. בנוסף הרכב המועצה הדתית אמור לשקף את הרכב המועצה המקומית. זו הסיבה לכך שהרכבת מועצות דתיות רבות אינה מסתיימת כלל. לעיתים מטרפדים גורמים חרדיים ודתיים לאומיים את הרכבת המועצות כדי למנוע שילוב חברים רפורמים וקונסרבטיבים

ב-2004 העביר הליכוד שינוי לחוק שירותי הדת שקבע שאם מועצה דתית לא הורכבה בתום שנה לבחירות לרשויות המקומיות רשאי השר למנות שני ממונים לנהל אותה, אחד מהם בכיר ובשכר והשני ללא שכר. הממונים הללו קיבלו מינוי לארבע שנים בלבד.