שליחים תחת אש: בתי חב"ד במקומות המסוכנים בעולם

בקונגו מפעילים שליחי חב"ד ישיבה למרות המצב המעורער במדינה, בתוניסיה התמודדו עם מהפכה אלימה ובאוקראינה השליחים נמצאים בלב אזור לחימה. אלו בתי החב"ד במקומות המסוכנים ביותר בגלובוס

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/06/15 21:23 א בתמוז התשעה

שליחים תחת אש: בתי חב"ד במקומות המסוכנים בעולם
shutterstock, צילום: shutterstock

השנה היא 2011 בתוניסיה והאביב הערבי בשיאו. מאות אנשים נהרגים ברחובות. אנשים יוצאים החוצה עם נשק וסכינים ברחובות. הנשיא המודח, זין עבדין בן עלי, נמלט לערב הסעודית, ומשעות הערב ישנה תנועה ערה של כלי טייס צבאיים בשמים. משרד החינוך סגר את כל בתי הספר בעיר והתושבים נמנעים מלצאת החל מהשעה 5 בערב ועד 7 בבוקר החוצה מחשש אמיתי לסכנת חיים מידית. סביב בית חב"ד ובית הכנסת הגדול בטוניס הוצבה שמירה של הצבא ומטיילים ישראלים מחולצים מהעיר על ידי משרד החוץ. פחד אמיתי, מוחשי וקיים לחיי אדם, ולבד מהתושבים היהודיים של המדינה נמצאים רק משפחות יהודיות בודדות נוספות בתוניסיה - שליחי חב"ד המנהלים את בית חב"ד המבוצר.

ילדים עם נשקים, טנקים ברחבות, מחלות חשוכות מרפה, שודדים, פיראטים וקרבות רחוב. אלו לא תיאוריות או תיאורים מסרטים מותחים שמשאירים אתכם דבוקים לכיסאות אלא מציאות החיים בחלק מהערים והמדינות בעולם. מציאות קשה אותה בקושי ניתן לדמיין. בעוד בישראל נאבקים על מילקי ועל שאלות כמו צפיפות בבתי הספר, תושבי מדינות רבות בעולם מתמודדים עם עוני מחפיר, בסביבת מליציות חמושות אשר הורגות בלא הרף אנשים ללא סיבה ממשית, לצד ארגוני טרור אשר חוטפות מאות ואלפים ומציעים להם רק שתי אופציות - התאסלם, או תמות בייסורים.

לא פחות מ-4000 בתי חב"ד פועלים ב-75 מדינות בעולם, אך בעוד רובם פועלים במדינות מפותחות, מערביות, בהן ניתן לחיות בבטחה ובשלווה, ישנם ברחבי העולם בתי חב"ד מעטים, מעטים מאוד, אשר נמצאים במקומות הנחשבים בין המסוכנים בגלובוס. אזהרות מסע מטעם משרד החוץ מוטלות עליהן ללא הרף, מחלות מסוכנות כדוגמת אבולה או מלריה מסכנות את הבריאות באופן יום יומי ולא רק נראות מעל מסכי הטלוויזיה, והסיכוי להפיכה צבאית הינה בהחלט על השולחן.

21 שנים לאחר פטירתו של הרבי מלובביץ, ג' תמוז תשנ"ד (1994), יצאנו לחפש בתי חב"ד במקומות המסוכנים בעולם. אומנם, חלקם הגדול, ואולי כולם, אינם נמצאים בסכנת חיים מידית ברגע זה, אך הם בהחלט נמצאים במקומות בעלות פוטנציאל נפיץ. תוניסיה אשר אינה יציבה זה שנים ורק לפני שלושה חודשים נערך בה מסע הרג קטלני בו נהרגו 22 איש ליד בניין הפרלמט במקום, קונגו בה ילדים מסתובבים עם נשקים ברחובות ורציחות מתבצעות על בסיס קבוע בג'ונגלים וברחובות, ניגריה אשר בה רק לפני שנה נחטפו לא פחות מ-276 נערות בידי ארגון הטרור בוקו חראם, נערות שעדיין נמצאות בשבי, אוקראינה בה לפני שנה התחוללה מלחמה ברחובות ועדיין מוגדרת במצב נפיץ ביותר, נפאל אשר ספגה אסון נורא לאחר רעידת אדמה עצומה ופריז, אשר אומנם אינה במצב של סכנת חיים, אך האנטישמיות המשתוללת, והפיגוע לפני כחצי שנה, הופכות אותה למסוכנת ליהודים.

ילדים עם נשקים, רצח עם, ארגוני טרור ברחובות, אלימות, אונס והטרדות מיניות הן רק חלק מהתופעות הנראות על בסיס יום יומי ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, המדינה המוגדרת הענייה ביותר בעולם.

המילים לא יצליחו ככל הנראה לכסות אפילו חלק מהתופעות הנוראיות המתגלות מדי יום ביומו במדינה אשר אולי מוכרת בשמה הקודם, זאיר, ואשר בה התחולל ב-1994, רצח עם נוראי של כחצי מיליון איש. עד היום מדובר כאמור במדינה הענייה בעולם עם תמ"ג לנפש אשר עומד על 365 דולר. דולר אחד ליום בממוצע.

הרפובליקה, המונה 77 מיליון תושבים, מחולקת למספר פרובינציות, כשנכון ל-2011 רק ל-9 אחוזים מהאוכלוסייה יש גישה לחשמל ותוחלת החיים במדינה היא 48 שנים. מינרל בשם Coltan אשר משמש כחלק הכרחי מכל מחשב או טלפון סלולרי בעולם ו-80% ממנו נמצא בקונגו, הופך את חיי התושבים, אם ניתן לקרוא להם חיים, בלתי נסבלים עוד יותר, בשל סכסוכים אלימים ומאבקי כוח על הכסף הרב שניתן להפיק מכרייתו. משרד החוץ מזהיר לגבי המדינה כי לא קיים איסור להיכנס אליה אך בשל חוסר יציבות וסכנה האחריות הינה אישית ויש להתנהל במדינה במשנה זהירות.

בקינשסה, בירת קונגו, ישנו בית חב"ד אשר מופעל על ידי שליח חב"ד הרב שלמה בן טולילא. בשיחה עם 'כיפה' הוא מספר כי המקום קיים כבר 25 שנה. "במקום בו יש קהילה של יהודים יש חיוב בקמח ותורה. אם יש יהודים שאוכלים ושותים, אז צריך לדאוג שיהיה להם גם לחם ומים רוחניים . ופשוט הדבר!

"המטרה היתה שמבית חב"ד קונגו יצא אורה לכל הקהילות היהודיות הקטנות (בין 250 עד 1000 איש) ברחבי מרכז אפריקה . ואכן אנחנו שנים אחרי שנים דואגים להיות בקשר עם כל הקהילות האלו ע׳י ביקורים שלי , או שליחת בחורי ישיבה לחגים וכו׳ הפכנו להיות הכתובת לכל דבר שבקדושה. לפני כמה שנים גם פתחנו בכמה מקומות כאלו בתי חב"ד קבועים. כמו בניגריה. והשנה פתחנו באנגולה, בגאנה. לפני תשרי אמורים אנו לפתוח עוד שני בתי חב"ד קבועים בעוד שתי מדינות", הוא מסביר. לדבריו, למרות השם האלים שיצא למדינה אין זה מסוכן ללכת בעיר.

(צילום: Sergey Uryadnikov / Shutterstock.com)

"63 בני אדם נהרגו בהתפוצצות שק גדול מלא במטענים תוצרת בית שנמצא במחנה נטוש של ארגון הטרור בוקו חראם. שק הפצצות נמצא על ידי לוחמים אזרחיים, שנשאו אותו לעיר הסמוכה מונגונו. קהל של סקרנים נאסף כדי לבדוק תכולת השק, ורבים מהם נפגעו בפיצוץ". כך, בציטוט אחד, ניתן לסכם את המציאות בניגריה. אם תרצו אפשר לסכם את המציאות אפילו במילה שאולי תחטא מעט אך אינה רחוקה מכך - אנרכיה.

154 מיליון תושבים יש במדינה מוכת הטרור והמחלות, אך תוחלת החיים הממוצעת עומדת על 47 בלבד. פחות משישים אחוזים מתושבי המדינה מחוברים למים זורמים או זוכים לשירותי תברואה מינימליים. כתוצאה מההשקעה הנמוכה בבריאות ובתברואה, נפוצות בקרב האוכלוסייה מגפות שונות, בהן מלריה, שחפת, אבולה ואיידס. למעלה ממיליון מתושבי ניגריה הם עיוורים, ועוד שלושה מיליון סובלים מבעיות ראייה קשות בשל מגפות כמו טראוכומה ועיוורון הנהרות

נוסף לצרות הטבע וההתנהלות המושחתת של שליטי המדינה אשר גורמת לעוני ולבעיות בריאות בלתי נתפסות, ב-2009 פתח ארגון הטרור האסלאמי בוקו חרם במרד מזוין נגד השלטון. הטרוריסטים תוקפים את כוחות הביטחון ופוגעים במוסדות ממשלתיים. על פי ההערכות רצחו אנשי ארגון הטרור אלפי אנשים בשנים האחרונות. ב-2013 הכריזה הממשלה הניגרית על מצב חירום במדינה במטרה להיאבק בטרוריסטים אך גם כיום חלקים נרחבים מניגריה נשלטים על ידי בוקו חראם. כזכור, בשנה שעברה נחטפו לא פחות מ-276 נערות מבית ספר והוכרחו להתאסלם. גם כיום, שנה לאחר האירוע, הנערות עדיין נמצאות בשבי.

בשנים האחרונות פועל בית חב"ד באבוג'ה, עיר הבירה של ניגריה, כששליח חב"ד במקום הינו הרב ישראל אוזן, והרב בן טולילא, כשליח חב"ד בכל המדינות במרכז אפריקה, עוסק גם הוא בפעילות במקום. בין היתר נותן בית חב"ד במקום שיעורים קבועים, הכנה לנישואין, סידור קידושין, שיעורי יהדות אישיים, הכשרת מטבחים ואפילו ביקורי אסירים.

הרב בן טולילא מספר כי "כשנכנסים רואים שיש בית כנסת, ספרי תורה, תפילות, סעודות שבת, מקווה טהרה. האנשים מלאי התפעלות כשרואים את הפעילות. המילים 'מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ' מקבלים משמעות אחרת בארצות כאלו.

עוד הוא מספר כי ההתנהלות לגבי כשרות אינה פשוטה לעיתים אך מתמודדים. "בהתחלה היה קשה", הוא אומר. "היינו לפעמים סוחטים ענבים לפני שבת כדי לקדש. היו זמנים שאכלנו רק דגים. היום יש הכל ב"ה בשפע רב. זה לא מגיע ברגל כמובן אבל יגעת ומצאת תאמין".

(צילום: Anton_Ivanov / Shutterstock.com)

על נפאל כבר ככל הנראה לא צריך להכביר במילים, מכיוון שאת הרב חזקי וחני ליפשיץ, שליחי חב"ד לקטמנדו, בירת נפאל, אין ישראלי שלא מכיר, בטח לאחר האסון הנורא שפקד את המדינה לפני מספר חודשים. האמת היא שבאופן כללי נפאל אינה מדינה מסוכנת, אך בשנה האחרונה פקדו אותה מספר אסונות טבע כבדים אשר ערערו את היציבות במדינה והפכו את בית חב"ד במקום לאחד המקומות החשובים ביותר במדינה, בוודאי כאשר מדובר בישראלים.

באוקטובר 2014 התרחשה סופה כבדה בהרי ההימלאיה, שהוגדרה אחר כך כ'אסון ההימלאיה'. עשרות מטיילים נהרגו ונפצעו במפולת שלגים שאירעה במעבר ההרים ת'ורונג לה ברכס האנאפורנה שנמצא 160 קילומטרים צפון-מערבית לבירה קטמנדו. בין ההרוגים גם נווטת הקרב הדתייה הראשונה תמר אריאלי אשר הייתה אמורה לקבל צל"ש על פעילותה במבצע צוק איתן.

חצי שנה לאחר מכן, באפריל האחרון, התרחשה רעידת אדמה בעוצמה של 7.8 בסולם ריכטר. בסך הכל נהרגו ברעידה 8,786 אנשים ו-22,304 נוספים נפצעו. בין ההרוגים גם הישראלי אור אסרף שטייל במדינה.

בשני האסונות הפך בית חב"ד, המוגדר "בית חב"ד למטייל", לאבן שואבת לישראלים במקום ואף למקומות רבים. במהלך אסון ההימלאיה והימים לאחר רעידת האדמה בנפאל שימשו הרב חזקי וחני ליפשיץ כמעין מוקד איסוף מידע למטיילים, וכמקום מחסה לאלפי מקומיים וישראלים.

"השעה כעת 7 ורבע בבוקר שעון קטמנדו. לילה לבן נוסף עבר על כוחותינו. האדמה שעדיין זזה ברעשי משנה וגשם זלעפות ששטף את הרחבה הפתוחה משך הלילה לא ממש הועילו לשינה", סיפרו ימים בודדים לאחר רעידת האדמה הרב חזקי וחני ליפשיץ בדף הפייסבוק שלהם, שהפך לדף קשר וירטואלי למציאת בני משפחה נעדרים.

"אט אט פושטת השמועה על כך שבבית חב"ד ישנו מחסה לנזקקים והמקום מתמלא אנשים נשים וטף מלבד ישראלים. האתגר העיקרי כעת הוא שיהיה לכולם אוכל חם מאחר ומוצרי הבסיס כגון קמח, אורז, ביצים וכו' הולכים ומתמעטים", הם סיפרו. "אנו עושים את כ-ל המאמצים סביב השעון כדי ליצור קשר עם כל קבוצה של ישראלים שנמצאת בנפאל בכל מקום שהוא. יש עדיין כמה עשרות חברים וחברות מנותקי קשר. בעזרת השם נגיע אליהם בכל דרך אפשרית. מוכרחים להבין שהתקשורת כאן כל כך לקויה כך שהאתגר הוא עצום".

בדצמבר 2010 סטרה פקידה עירונית תוניסאית לרוכל רחוב בשם מוחמד בועזיזי, ירקה עליו בהחרימה את רכושו. בועזיזי שלא הצליח להתלונן על כך באוזני המושל, הצית את עצמו וכעבור 18 יום מת מפצעיו‏. סיפור טרגי, עצוב במיוחד, שכנראה אף אחד לא היה זוכר אם הוא לא היה גורם לאפקט דומינו ענק שהוכר יותר מאוחר בשם 'האביב העמים הערבי'.

בחודשים לאחר האירוע החלו מחאות שהלכו וגברו כאשר סטודנטים צעירים הפגינו נגד השלטון, ובעיקר נגד נשיא המדינה זין אל עאבדין בן עלי. ההפגנות ההמוניות הובילו לבריחתו של השליט 10 ימים בלבד לאחר מותו של בועזיזי לערב הסעודית, כשבעקבות עזיבתו הוכרז על מצב חירום במדינה. גם לאחר הימלטותו של בן עלי נמשכו המחאות, ועד 2011 הן גרמו למותם של לפחות 559 איש ברחבי תוניסיה.

למרות שמאז 2011 הסדר במדינה נשמר באופן יחסי, תוניסיה נחשבת כאחת מ'ספקיות' הג'יהאדיסטים הגדולה ביותר למאבק שמנהל ארגון דאעש בעיראק ובסוריה, וכן ישנם ניסיונות לא מעטים לבצע פיגועים במדינה, בין היתר כלפי יהודים. במרץ 2015 נהרגו לפחות 22 תיירים בהתקפת טרוריסטים על בניין הפרלמנט התוניסאי.

בתוניסיה ישנה אוכלוסייה קטנה של יהודים, רק כ-2500 תושבים בלבד, ועליה איומים משמעותיים. למעשה, אחת מאזהרות המסע החמורות ביותר של משרד החוץ הינה בנוגע לנסיעה לתוניסיה, כשהנסיעה לשם מוגדרת באיום קונטקרטי גבוה וכן מובהר כי "קיימת כוונה לבצע פיגועים נגד יעדים ישראלים ו/או יהודיים בתוניסיה". במשרד מוסיפים כי יש "להימנע מביקור ולצאת את המדינה בהקדם האפשרי". במקביל ידוע על איום מצד גורמים באל קעידה המעוניינים לבצע פיגועים כלפי יהודים באי ג'רבה.

בית חב"ד בתוניסיה נמצא בעיר הבירה של המדינה, תוניס, וקיים כבר 22 שנה. הוא כולל ישיבה, בית ספר יהודי, מקווה, ועוד. שליח חב"ד למדינה הוא הרב בנימין חטאב. בנו של הרב חטאב, יואב חטאב, הינו אחד מהנרצחים ב'היפר כשר' בפריז, פיגוע לפני כחצי שנה.

בשיא המהומות בתוניס 2011 סיפר הרב חטאב על הסכנה. "יצאו הרבה אנשים לרחובות עם נשק וסכינים ומכים אנשים ברחוב. יש צבא ומשטרה ברחובות, אבל יש קצת פחד". עם זאת, אמר, אין כל אנטישמיות בעיר. "כל השכנים שלי ערבים ואנחנו חיים כמו אחים ביחד. אין שום בעיה. ברחוב שלנו אין שום בעיה.

(צילום: shutterstock)

לכאורה, פריז לא הייתה אמורה להיות כלל ברשימת בתי החב"ד המסוכנים בעולם. בפריז קהילה יהודית ענפה ולה מוסדות, ויש לא מעט שלוחי חב"ד לעיר. בעיר ניתנים כל השירותים המוכרים של חב"ד, בהם כשרות, נישואין, שיעורי תורה, תפילות ועוד, ובכלל, מדובר על עיר מערבית במדינה מתוקנת ומסודרת.

עם זאת, המצב במדינה בכלל ובפריז בפרט אינו מסביר פנים ליהודים ולמעשה אם יהודי יסתובב בחזות יהודית הוא עלול להיתקל במקרה הטוב בצעקות ובקללות בלבד, ובמקרים הקשים יותר באלימות פיזית ברוטלית שבהחלט עלולה להוות סיכון חיים ממשי.

הקהילה היהודית בצרפת היא הגדולה ביותר באירופה, והיא נאמדת בכ-500 אלף עד 600 אלף איש, אך במדינה נחשפים היהודים מדי יום לאנטישמיות קשה. ההמלצה היא לא להסתובב בעיר בלבוש בעל חזות יהודית. בפרויקט של אתר nrg לפני מספר חודשים נראה כתב האתר צביקה קליין כשהוא מותקף מילולית בעודו הולך עם כיפה וציצית ברחובות פריז.

בינואר האחרון מחבל פרץ ל'היפר כשר', סניף של רשת מרכולים למכירת מוצרי מזון כשרים בבעלות יהודית, ורצח ארבעה בני ערובה יהודיים. בעקבות הפיגוע קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו ליהודי צרפת לעלות לישראל.

מספר ימים לאחר מכן פרסם ארגון הגג של הארגונים היהודיים בצרפת (קריף) דו"ח שמצביע על כך שמספר התקריות האנטישמיות במדינה הוכפל בשנת 2014. הארגון מסר כי 851 תקריות אנטישמיות התרחשו בשנה החולפת, בהשוואה ל-423 תקריות כאלו ב-2013. מספר התקריות האלימות נגד יהודים אשתקד עמד על 241, לעומת 105 בשנת 2013. "התקריות האנטישמיות הללו מהוות 51% מהפעולות הגזעניות בצרפת, בזמן שהיהודים מהווים רק אחוז אחד מהאוכלוסייה", נמסר בהצהרה של קריף.

(צילום: cc by JJ Georges)

באוקראינה, כמו בפריז, ישנם לא מעט בתי חב"ד, אך בניגוד לפריז, שם הלך המצב והידרדר במהלך השנים, הרי שעד 2014 אוקראינה הייתה מקום שקט לחלוטין ובטוח ליהודים כמו כל שאר האזרחים במקום.

בראשית 2014 נפתחה מלחמת אזרחים באוקראינה בעקבות עלייתם לשלטון של חוגים אוקראינים פרו מערביים ולאומנים שהדיחו את הנשיא הפרו רוסי יאנוקוביץ בסדרה של הפגנות שנמשכו כשלושה חודשים. לאחר הדחתו חלק מהאוכלוסייה בדרום אוקראינה ביקשה להתנתק מאוקראינה ולחבור לרוסיה, או להקים מדינה עצמאית בשם נובורוסיה. הבדלנים זכו לעידוד של רוסיה, לסיוע בנשק ואף להשתתפות של מתנדבים רוסים בלחימה.

במחוזות שונים של המדינה התקיימו הפגנות המוניות שנגמרו באלימות משמעותית, בין היתר לאחר שאוקראינה הגיבה לאירועים במבצע צבאי 'אנטי טרוריסטי', תוך שהיא מעבירה כוחות צבא גדולים למחוזות המורדים. באזור התנהלו קרבות כבדים של שריון בשריון וחי"ר, והופלו עשרות מטוסי קרב ותובלה של חיל האוויר האוקראיני, כמו גם טיסה אזרחית שהופלה ליד העיר דונייצק. במהלך הקרבות נהרגו ונשבו אלפים מכוחות שני הצדדים. בפברואר 2015 נחתם הסכם הפסקת אש עם הצדדים, אך עד היום נערכים קרבות באזור מזרח אוקראינה.

בחודש שעבר נהרגו חיילים בעימותים הקשים ביותר שאירעו באזור מזרח אוקראינה מאז נחתמה הפסקת האש. ישנם דיווחים על טנקים ותותחי מרגמות בקו החזית. 6,200 בני אדם נהרגו מאז החלה המלחמה במזרח אוקראינה באפריל 2014 ויותר ממיליון ו-200 אלף תושבים נמלטו מבתיהם.

במדינה כאמור כמה בתי חב"ד הפזורים בערים השונות, בין היתר באזורי הקרבות ממש, כאשר החב"דניקים נקלעים לאזור הלחימה ומסתכנים בחייהם. בפברואר 2015 נהרגה במהלך הלחימה יהודיה בשם אירנה שלקייבה, בת 54, שעבדה בבית חב"ד בדונייצק. האישה נהרגה ככל הנראה מפגיעת פגזים שירו ככל הנראה הבדלנים הפרו רוסים סמוך לביתה. היא עבדה במשך שנים ברשת מוסדות של חסידות חב"ד בשם "אור אבנר חב"ד" השוכן בעיר מגוריה.

ישנם בתי חב"ד באזורים שונים במדינה אשר עד היום תושביהם והשלוחים שבהם נתונים בסכנת חיים מידית, והם מספקים שירותי דת תחת אש פשוטו כמשמעו. ככל הנראה מדובר על האזור המסוכן ביותר בו נמצאים היום שליחי חב"ד בעולם בשל המלחמה המתחוללת זה שנה וחצי במדינה.

(צילום: Sergey Kamshylin / Shutterstock.com)