רבני "צהר" לומדים לנאום, לנהל קהילה ואפילו להסתדר עם פייסבוק

הרב שלכם מרדים אתכם בכל ערב שבת? רב הקהילה זמין בעיקר בפקס? ב"צהר" הבינו שרב צריך קצת יותר מידע הלכתי - ויצרו קורס חדש שיכשיר רבני קהילות מקצועיים יותר

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 18/07/13 21:38 יא באב התשעג

רבני "צהר" לומדים לנאום, לנהל קהילה ואפילו להסתדר עם פייסבוק
shutterstock, צילום: shutterstock

לא בטוח שהם יצליחו לכבוש את הרבנות הראשית לישראל, אך כבר בשבועות אלו משיקים בארגון הרבנים ”צהר“ פרויקט חדש שעשוי לשנות את פני הרבנות בישראל: אם עד עכשיו רבנים הוכשרו במבחנים הלכתיים בלבד, דרך הרבנות הראשית לישראל, מציעים ב“צהר“ שורה חדשה של השתלמויות לעבודה קהילתית, שתכין את הרבנים לתפקידים מעשיים בקהילה.

רטוריקה, ניהול קהילה ותרבות נוער הם רק חלק הנושאים בהם הרבנים יתמקצעו. האם זה יהפוך אותם לרבנים טובים יותר? ב“צהר“ משוכנעים שכן. "צהר נועדה לעמוד על התפר שבין דתיים וחילוניים אבל הפרויקט הזה נועד דווקא להעצים את הרבנים מהמקום שהם נמצאים", אומר הרב בעז גנוט, מנהל הפרויקט ואחראי התחום הקהילתי ב“צהר“.

קורס הרבנים החדש - ”מעושרים“ - מבקש להקנות לרבנים כלים להתמודדות בקהילות. ”לכל מקצוע יש הליך התמקצעות והשתלמויות העשרה ורק לרבנים אין. נראה שבעולם הרבנות אין לך אופק מקצועי ואתה כרב לא יכול לקחת עצמך קדימה", אומר הרב גנוט לכיפה, "תפקידו של הרב כל כך עשיר ומגוון כך שההתמקצעות צריכה להיות יותר אינטנסיבית, העובדה שאין כזאת היא ממש אבסורד. לאחרונה ישנה מודעות להכשרת רבנים מעבר לבקיאות ב'שולחן ערוך‘ אלא כישורים מנהיגותיים ובין אישיים ויכולת הובלה ועוד דברים שרב נדרש אליהם שאינם כתובים בספרות התורנית ואין מסלול או גוף היום שלוקח על עצמו למקצע את הרבנים ולכן אנחנו שם".

ב“צהר“ הביאו לפרויקט מרצים מומחים בתחומם, שיכשירו את הרבנים לכל אותם הדברים שהם נדרשים לעשות - אך למעשה מעולם לא למדו. כל רב נושא דרשה בבית הכנסת, אך מעטים מהם מצליחים להעביר שיעור בלי להרדים את הקהל. קורס רטוריקה ותורת הנאום שיעברו הרבנים עשוי לספר את יכולותיהם. כך גם בכל הנוגע לניהול קהילה, ישנם רבנים שהצטיינו בהלכות מקוואות או אבלות, אך בכל הנוגע ליחסי אנוש והתנהלות קהילתית אין להם יד ורגל.

"בינוי קהילה הוא תחום שאנחנו נותנים לו דגש חשוב", מסביר הרב גנוט, "הבאנו תכניות עבודה של גופים אקדמאים שפיתחו מודלים יישומיים לבניית קהילה. מדובר בנושא שמטריד רבנים הנצרכים להנהיג קהילה ולא תמיד יודעים לנתח מצבים אנושיים שעומדים בפניהם, כמו העצמת קבוצות בתוך הקהילה והיכן מקומם כרבנים בהקשר הקהילתי הלא-הלכתי".

על מנת לחזק את התאמת המודל לקהילתו של הרב, ב"צהר" מאפשרים לכל רב להביא עמו לקורס נציגים מקהילתו, על מנת שאלה יוכלו לפתח יחדיו את המודל המתאים ביותר לקהילה הייחודית שלהם.

התמחות בנושא הקהילתי לא יכול שלא להתמקד גם בנוער, שנמצא היום, איך לא - בפייסבוק. ”זהו תחום שאנו מכנים אותו 'תקשורת בין דורית‘", מסביר הרב גנוט, "רבנים הם קבוצה של אנשים שלמעלה מעשר שנים היו שקועים בלימוד עיוני ומעמיק ובינתיים, כשהם למדו העולם השתנה אם זה ויש צרך שיבינו את בני הנוער בקהילה. רבני הקהילות בחו"ל פתחו מקצוענות שאנחנו רוצים גם אצלנו בישראל. אנחנו לא מביאים את הדגם שלהם כי זה מאוד שונה, אבל רוצים מקצוענות משלנו לפי הדגם הקהילתי הישראלי“.

”יש הרבה מאוד דגמים קהילתיים ורבנים מגיעים ממבנה אחר של קהילה וצריך השתלמות גמישה שתתן עקרונות ושכל רב יעבור התאמה למקום שהוא נמצא", מסכם הרב גנוט.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il