"צ'ק של 300 ש"ח לחתונה לא מכסה כלום"

הרב דוד סתיו פסק השבוע כי זוג המוזמן לחתונה לא נדרש לשלם יותר מ-300 שקלים כמתנה ואולם מבדיקת כיפה עולה כי מחירי המנות באולמות השמחות הפופולאריים במגזר – גבוהים הרבה יותר

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 31/07/12 13:20 יב באב התשעב

"צ'ק של 300 ש"ח לחתונה לא מכסה כלום"
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני "צהר", אמנם פסק השבוע כי זוג המוזמן לחתונה נדרש לשלם לא יותר מ-300 שקלים כמתנה, אולם מבדיקת כיפה עולה כי אף לא אולם חתונות אחד, מקרב אלו הפופולאריים במגזר הדתי, לא מציע מנה במחיר עלות של 150 שקלים.

יצאנו לבדוק ומצאנו כי האולמות היקרים ביותר הם אולמות באזור גוש דן והמרכז שם מנה לא יורדת ממחיר 200 שקלים בחודשים יולי-אוגוסט ואף עולה הרחק משם, ואילו בחודשי החורף היא תגיע למחיר של כ-170 שקלים למנה. כך גם בעיר חיפה ובירושלים זאת לעומת אולמות באזורי הפריפריה שם המחירים בהחלט זולים אך עדיין לא מגיעים לסכום שנוקט הרב דוד סתיו. באזורי הפריפריה תוכלו למצוא אולמות המציעים מנה בעלות של כ-180 שקלים בחודשים יולי אוגוסט ובחודשי החורף מנה בעלות של כ-165 שקלים.

המחירים שנבדקו הינם מחירים של מנה בלבד אך עם נוסיף לכך את שאר הוצאות החתונה, כמו להקה וצלם, הרי שהסכום אותו זוג נאלץ להוציא על חתונתו מרקיע שחקים וודאי שצ'ק בעל סכום של 150 שקלים, כפי שהציע הרב סתיו, יותיר את הזוג הטרי לאחר חתונתו בבעיה כלכלית של ממש.

חשוב לציין כי כל האולמות שבדקנו הינם אולמות מפורסמים בציבור הדתי שם זוגות המגזר נוהגים להינשא והם עומדים בנורמה המגזרית הקיימת. בבני ברק, לעומת זאת, תוכלו למצוא אולמות, בהם נוהג המגזר החרדי להינשא, זולים הרבה יותר אף מן האולמות בפריפריה. כמוכן שהאוכל, השירות והמקום נראים בהתאם למחיר, איך לא.

"הפסיקה של הרב סתיו לא ריאלית", אומר אבי כהן מעצב ממשקים ואתרים ובעל הבלוג 'עיצוב גרפי וטכנולוגיה נפגשים', אותו אנחנו תופסים בעיצומן של ההכנות לחתונתו שתתקיים ממש עוד יומיים. אבי מציג בפנינו את כל הוצאות החתונה, שנראית כחתונה מגזרית סטנדרטית. אבי וזוגתו בילו זמן רב בחיפוש אחר אולם, צלם ולהקה זולים ועשו הרבה על מנת למתן את ההוצאה הכלכלית של חתונתם. "האורחים בהחלט לא צריכים לשאת בנטל של הוצאות החתונה ולא מקימים עסק על אירועים מסוג זה", מסכים אבי ומוסיף מאידך כי "ההצהרה של הרב סתיו הינה גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה. זוגות תמיד יתחתנו ויאלצו לדאוג למקום ישיבה ואוכל לאורחים שלהם וגם כשהם יעשו אירוע צנוע ככל שניתן הם עדיין נכנסים לבור שחור שהשוק מכתיב להם".

כיצד אורחים מעוטי יכולת יוכלו לעמוד במחיר?

"אף אורח אינו מחויב לכסות את עלויות המנה אך מאידך הוא אינו יכול להתעלם מההוצאות הכרוכות באירוע מסוג זה, והוא צריך לשים את הסכום הראוי לכיסו ולתקציבו ולשקול בהתאם לתקציב שנגזר מכך האם הוא מגיע לבד או עם בת זוגתו משפחתו וכ'ו וכן להתחשב עד כמה שניתן".

בתור זוג צעיר דתי וודאי תוזמנו אף אתם לחתונות רבות. כיצד תעמדו באתגר הכלכלי הזה?

"אנחנו מוזמנים להמון חתונות אבל אין מה לעשות, כל אחד צריך לעשות את השיקול הכלכלי שלו ולהחליט האם הוא מגיע לבד או עם בת זוג או לא מגיע בכלל. אני מציע לאורחים שבחרו לא להגיע לתת מתנה סימלית, כך הזוג חסך הוצאה על מנות שלא בהכרח היה מכסה ו'הרוויח' מתנה סימלית שאיננה גוזלת סכום ניכר מהאורחים ומהחתן והכלה ובנוסף הדבר משפר את היחסים בין החתן והכלה לאורחים".

האם חתונות הם דבר משמח? תלוי את מי שואלים. הקיץ בעיצומו ולאחר ימי בין המצרים עונת החתונות נפתחת ואיתה גם ההוצאות הגדולות שהזוגות מוציאים על חתונתם ושאורחיהם נאלצים לכסות. נראה שלמרות המאמצים אין כרגע פתרונות יעילים באופק וכולם יוצאים נפסדים. המצב הכלכלי והגזירות הכלכליות שפוקדות אותנו רק יוסיפו להעצים את הבעיה. האם אחרי מחאת הקוטג' והדיור נראה בקרוב גם את מחאת החתונות?

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il