סקר: מגורשי גוש קטיף הדתיים 'השתקמו' טוב יותר מהחילוניים

סקר שבדק את תחושותיהם של מגורשי גוש קטיף אחרי 11 שנה: שליש ממהמגורשים עדיין מגדירים את עצמם כתושבי גוש קטיף, ל-80% יש חפץ זיכרון בביתם

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/10/16 12:09 יז בתשרי התשעז

סקר: מגורשי גוש קטיף הדתיים 'השתקמו' טוב יותר מהחילוניים
יחצ, צילום: יחצ

11 שנים לאחר שפונו מבתיהם מכון המחקר והסקרים רפי סמית ערך לאחרונה מחקר הכולל 248 נשאלים (אב או אם מכל משפחה) תושבי גוש קטיף לשעבר.

נתון מעניין שהתגלה בסקר, מעלה את החשיבות הגדולה בעיניהם למעבר כקהילה, נושא עליו התעקשו תושבי הגוש לאחר הגירוש: שני שליש (66%) ציינו שמגורים בקהילה סייעו להם בתהליך ההסתגלות, 69% ציינו שהעובדה שכל או חלק מהמשפחות עברו ביחד מישוב בגוש קטיף למקום החדש ("העתקה קהילתית"), הוכיחה את עצמה.

כללית, הסקר מראה שקהל דתי וחרדי ("גוש דתי") "השתקם" בצורה מוצלחת יותר מאשר חילוניים ומסורתיים. לדוגמה:קרוב ל - 90% בגוש הדתי ציינו שהם מרוצים ממקום המגורים הנוכחי שלהם לעומת רק 56% מהחילוניים שענו כך, ומעל ל - 70% בגוש הדתי ציינו שהחיים חזרו למסלול תקין, בעוד שרק 52% מהחילוניים ו - 51% מהמסורתיים ענו כך.

כ - 60% בגוש הדתי ציינו שיש סיכוי גבוה שיחזרו לגוש קטיף לעומת רק כרבע מהמסורתיים והחילוניים שענו כך.
73% מהדתיים ציינו שהיו חוזרים לגוש קטיף לעומת 54% מהחילוניים שענו כך.

80% מהמשתתפים במחקר השיבו כי הם מחזיקים בחפץ או אביזר כלשהו, החל מבקבוק חול מחופי גוש קטיף ועד לבנות וסלעים מבתיהם שנהרסו.

  • 30% עדיין מגדירים את עצמם כ"תושבי גוש קטיף", 45% נוספים - כ"תושבי גוש קטיף לשעבר". רק רבע (25%) משייכים את עצמם לישוב המגורים הנוכחי שלהם. בקרב אלו שציינו שיש "סיכוי גבוה" לחזור לגוש קטיף בעתיד, 41% ציינו שמגדירים את עצמם כ"תושבי גוש קטיף".
  • רוב המשיבים (86%) ציינו שהם שומרים על קשר עם תושבי גוש קטיף מישובים אחרים. בקרב אלו שמשייכים את עצמם למקום המגורים החדש שלהם, האחוז שבקשר עם אנשים מישובים אחרים יותר נמוך - 78% לעומת קרוב ל - 90% בקרב אלו שמשייכים את עצמם לגוש קטיף (כיום או בעבר).