סמוטריץ' לכיפה: "אני מקווה שהפעם רה"מ יעמוד בהתחייבויות שלו"

ח"כ סמוטריץ' מפרט על המתווה החדש ומדגיש כי מצבם הלא פתור של תושבי מגרון וגבעת האולפנה מנע מתושבי עמונה לקבל את המתווה הקודם: "מי שלא עמד בהתחייבות שלו בפעמים הקודמות זה ראש הממשלה"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 18/12/16 12:31 יח בכסלו התשעז

סמוטריץ' לכיפה: "אני מקווה שהפעם רה"מ יעמוד בהתחייבויות שלו"
הלל מאיר, צילום: הלל מאיר

"אף אחד לא רצה לראות הרס, לא אנשי עמונה ולא הממשלה. כל הזמן התקיימו מגעים. כולם לאורך כל הדרך רצו להגיע להסכמה, זה ברור" אומר היום ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהיה מעורב בגיבוש המתווה החדש עם תושבי עמונה, בראיון ל'כיפה'.

"אנחנו הגענו לאן שחשבנו שאנחנו אמורים להגיע בשבוע שעבר ואת זה הצגנו להם. הם לא התבצרו בעמדתם ואמרו שהם לא מקבלים את המתווה ולא מדברים עם אף אחד. כל הזמן התנהלו מגעים. אני הייתי שם ביום רביעי כל הלילה וביום חמישי. המגעים נמשכו ביום שישי עד עשר דקות לפני שבת. דיונים בינינו ובין עצמנו ובכל מיני פורומים, על איך אפשר לשפר ומה אפשר לעשות ומה אי אפשר. כל הזמן היה רצון בין כולם להגיע להסכמה והנחישות של תושבי עמונה כמובן הביאה לזה שהם הצליחו להתקדם עוד כמה צעדים. הם שיפרו את המתווה בעוד כמה צעדים קטנים שבסופו של דבר הופכים אותו כנראה, לתחושתם, למתווה יותר טוב".

"הנחישות של התושבים כמו שהיא הוכיחה את עצמה עד היום, הוכיחה את עצמה שוב גם בימים האחרונים. במובן הכי אמיתי- לאורך כל הדרך אנשי עמונה היו העוגן. גם זה שחוק ההסדרה עובר זה בזכות זה שהם היו עקשנים, על זה צריך להוריד את הכובע בפניהם, הם היו העוגן שעליו יכולנו אנחנו לבנות את מערכת הלחצים הפוליטית. אני קורא להם להמשיך להיות העוגן גם בחודשים הקרובים כדי לוודא את המימוש של המתווה. אם הוא ייתקל בקשיים הם יצטרכו להמשיך ללחוץ על כולנו, אנחנו נלחץ על ראש הממשלה וכל אחד ילחץ על מי שהוא צריך ללחוץ כדי להוציא את עמונה עוד פעם אם היא תתקע בבוץ".

תושבי גבעת האולפנא ותושבי מגרון קיבלו שניהם הבטחות מראש הממשלה, בנימין נתניהו, למבני קבע, להעתקת בתיהם או לפתרון הולם להריסת בתיהם, הבטחות שמעולם לא מומשו והותירו את חלקם נעים ונדים עד היום. "אני מקווה שראש הממשלה יעמוד הפעם בהתחייבויות שלו לא כמו שהיה בשכונת האולפנה בבית אל ולא כמו שהיה במגרון שעד היום הם יושבים במעברה".

איך תושבי עמונה יהיו בטוחים שהם לא יהפכו לתושבי מגרון וגבעת האולפנה?
"הסיבה שאני קיבלתי את ההחלטה של תושבי עמונה בשבוע שעבר הייתה בדיוק בגלל זה, כי עם כל הכבוד למאמצים שלנו אני באמת יכול להבין את החשש שלהם, יש להם תקדים של מגרון ושל שכונת האולפנה. אני יודע להגיד שאנחנו נעשה הכל, לא נחסוך כל מאמץ, כדי לוודא שזה לא יהיה אותו הדבר. אבל אני מקווה מאוד שראש הממשלה הפעם יעמוד בהתחייבות שלו. מי שלא עמד בהתחייבות שלו בפעמים הקודמות זה ראש הממשלה ולא אף אחד אחר. הוא זה שהבטיח והוא זה שהפר את ההבטחות שלו פעם אחר פעם. אני מקווה שהפעם ההבטחות שלו שוות קצת יותר. אנחנו בכל אופן נעשה הכל כדי להכריח אותו לממש אותן".

(צילום: מטה המאבק עמונה)

"השינוי העיקרי בין המתווה הקודם למתווה הנוכחי הוא בחלקה 38" מסביר ח"כ סמוטריץ'. "זאת החלקה ששייכת רק לנפקדים אז מבחינה משפטית הכי פשוט ליישם אותה. יש עליה כבר תב"ע, היא כבר הוקצתה למועצה אזורית מטה בנימין". בחלקה זו אמורים היו להתיישב, על פי המתווה הקודם כמה משפחות בודדות על שטח של שישה דונם, מטה המאבק של עמונה דרש כי מספר המשפחות שיורשו להתגורר על החלקה יגדל ובהתאם חלקה של כל משפחה בשטח יקטן.

"בחלקות אחרות יש תהליך של פירוק שיתוף שצריך לעשות, הוא קצת יותר מורכב ולוקח קצת יותר זמן והחשש הוא שבג"ץ יתקע אותו. החידוש בחלקה 38 הוא שבמקום 12 מבנים שיאכלסו 12 משפחות יהיו 24 מבנים ל-24 משפחות. זו חלקה של שישה דונם אז על כל חצי דונם במקום לשים מבנה אחד ישימו שני מבנים או מבנה גדול שיחולק לשניים. המשמעות היא שכבר בשלב הראשון חצי מהמשפחות יכולות להישאר על ההר. כמובן שבמקביל ממשיכים לקדם את כל שאר החלקות בהתאם למתווה הקודם".

ח"כ סמוטריץ אומר כי העובדה שבמתווה הנוכחי קיבלו ראשי המאבק בעמונה הבטחות מראש הממשלה עצמו, בישיבה שהתקיימה פנים מול פנים ולא בזריקת המתווה על ידי היועמ"ש תוך כדי איומים על פינוי מתקרב, תגרום לפתיחות גדולה יותר מצד התושבים לקבל את המתווה. "ראש הממשלה ישב עם אנשי עמונה והם שמעו ממנו את המורכבות. גם בשבוע שעבר היה מתווה שלפיו ככל שהדבר תלוי במדינה, אם שום דבר לא תוקע אותו, כל היישוב אמור לעבור היישר מהבתים הנוכחיים לבתים החלופיים על נכסי הנפקדים. החשש היה שבג"ץ יתקע את זה. צריך לומר את האמת, את הבעיה הזו לא פתרנו אבל לחלקה 38 יש הכי הרבה סיכוי בבג"ץ ושם עכשיו נכנסות יותר משפחות".

אביחי בוארון טען שבמתווה הקודם החשש היה כי לא תהיה חלופת דיור ישירה וכי תושבי עמונה ייאלצו לנדוד בין בתים זמניים
"קודם כל זה לא קרה וזה לא יקרה. בכל מקרה המדינה מכינה חלופה זמנית בעפרה, אף אחד לא יחפש את עצמו. המטרה היא כמובן שכולם יעברו מביתם לבית חלופי במסגרת נכסי נפקדים, מי שלא יש חלופה נוספת שהמדינה מכינה ומממנת בעפרה. אנחנו יכולים להבטיח שככל שהדבר תלוי בידיים של המדינה, המדינה תעשה הכל כדי להספיק".

תושבי עמונה אומנם דחו את המתווה שהוצע להם בשבוע שעבר אך המשיכו בניסיונות למנוע פינוי ובמגעים אל מול הממשלה במטרה לשנות את המתווה באופן כזה שיספק מענה ליותר משפחות ויהיה מוסכם על היישוב. המתווה הנוכחי, אומר ח"כ סמוטריץ' הוצע על ידם. "זה רעיון טוב מאוד שתושבי עמונה הגיעו איתו אתמול בלילה, במוצאי שבת, ודורש תיקון קטן של התכנית שפורסמה על חלקה 38, זה תיקון שאין בעיה לעשות אותו ואז כבר חצי מהמשפחות יישארו בעמונה, בהנחה שגם את זה בג"ץ לא יתקע. דבר נוסף שיתחדש זה שיהיה איזשהו פרויקטור מטעמו של ראש הממשלה שילווה את כל התהליך הזה. עוד עוגן שמחזק את הוודאות של תושבי עמונה או את התחושה שלהם שהמתווה הזה גדל. זה מחזק את המחויבות של ראש הממשלה ובמילא את התחושה שלהם שהמערכת כולה, מראש הממשלה ועד למטה מחויבת לעניין הזה ובעזרת ה' תעזור לו להתפתח. אלה השינויים העיקריים".

בכל אופן, חלקה 38 היא רק נקודת מוצא התחלתית על פי המתווה "ממשיכים לעבוד על כל יתר החלקות במקביל מתוך מחשבה שבעזרת ה' אם הכל מצליח אז בוודאי שהיישוב כולו נשאר על נכסי נפקדים ואם דברים אחרים נתקעים אז לפחות חצי מהמשפחות נשארות. אני מאוד מאוד מקווה שאנשי עמונה שמכונסים ממש עכשיו בעפרה יסכימו לקחת את המתווה, להיאחז בתקווה שיש בו ולא בספקות שיש בו".

"אנשי עמונה לקחו עד היום דברים שהיה להם הרבה פחות סיכוי" מדגיש ח"כ סמוטריץ' "אם היינו מדברים לפני חודש חודשיים על חוק ההסדרה היה הרבה פחות סיכוי שהוא יעבור מאשר מתווה נכסי נפקדים. אנשי עמונה גילו נחישות ונאחזו באותו שביב תקווה שהדבר כן ריאלי וכן אפשרי וברוך ה' הצליחו. צריך להמשיך באותה הדרך, להיאחז בשביב התקווה וללכת על זה. להמשיך כמובן להיות שם כדי ללחוץ על כולם ולעשות כל מה שצריך כדי שהמתווה הזה יצליח בעזרת ה'".

הדרישה של תושבי עמונה להגדיל את מספר המשפחות שיתיישבו בחלקה 38 אינה בעייתית משפטית, הממשלה עצמה הציעה מעבר של משפחות בודדות בלבד מתוך מחשבה כי זו העדפת התושבים, אומר סמוטריץ'. "לא הייתה שום סיבה לא לקבל את זה. אנחנו לא הלכנו על זה כי אנחנו חשבנו ההיפך. הרי אנשי עמונה אמרו בצדק שהם לא מוכנים לגור במעברה, כמו אנשי מגרון. את אנשי מגרון דחסו באתר מאוד מאוד צפוף, הכל היה זמני, אמרו להם שתוך שנה הם עוברים לאתר קבע, שעד היום מתעכב ארבע שנים"

"באותה מידה אפשר להחליט שבונים על כל השטח מבנה אחד גדול ומחלקים אותו לחדרים וכל היישוב נכנס לשישה דונם. אבל המחשבה שלנו הייתה שצריכים לייצר תנאי חיים נורמאליים, לכן אנחנו הלכנו על 12 משפחות בשישה דונם, חצי דונם לכל משפחה. מרחב ציבורי וכבישים אבל בגדול לנסות לא לצופף. אומרים אנשי עמונה 'אנחנו מעדיפים לצופף', שיותר משפחות יהיו על ההר, זה כמובן לגיטימי ומקובל, לא היה בזה קושי משפטי, זה משהו שהיה מאוד פשוט לקבל".

ח"כ סמוטריץ' אמר כי היום תגיש המדינה לבג"ץ בקשה נוספת לדחיית מועד הפינוי ב-30 יום. המדינה תתחיל מייד בהוצאת המתווה אל הפועל. "ההערכה היא שארגוני השמאל יעתרו לבג"ץ נגד המתוווה" אומר סמוטריץ' אך מקווה כי הדבר לא יקרה וכי המתווה יוכל לצאת אל הפועל במתכונתו הנוכחית.