סמוטריץ': "ארגוני הצלה תפקידם להציל ולא לשמש כסוכנות ידיעות ניידת"

ח"כ סמוטריץ' אמר היום (ג') כי הסקרנות והמהירות של כלי התקשורת פוגעים בבני משפחותיהם של קורבנות הטרור.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 23/02/16 14:13 יד באדר א'

סמוטריץ': "ארגוני הצלה תפקידם להציל ולא לשמש כסוכנות ידיעות ניידת"
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

"ארגוני הצלה תפקידם להציל ולא לשמש כסוכנות ידיעות ניידת" כך אמר היום (ג') ח"כ סמוטריץ', בנוגע להדלפות המוקדמות של כלי התקשורת לאחר פיגועי טרור, בזמן שבחלק גדול מהמקרים בני משפחות הנפגעים, אינם יודעים דבר, לעיתים אף מגלים על הפציעה הקשה או מות האדם דרך דיווחים של התקשורת.

"בתקופה האחרונה בה מדינת ישראל נמצאת תחת מתקפת טרור, מגיעים עובדי ומתנדבי מד"א, ארגון איחוד הצלה וכוננים פרטיים אחרים לזירת הפיגוע. ארגוני הצלה אלה עושים עבודת קודש מתוך מסירות נפש ולא פעם נחשפים למראות קשים ואף להרוגים" אמר סמוטריץ.

חבר הכנסת הוסיף כי למרות המסירות של ארגוני ההצלה, תופעת ההדלפה חייבת להיפסק "לצערנו ישנה תופעה של העברת מידע ותמונות רגישות לעיתונאים ולציבור מזירת הפיגוע ובכלל זה שמות ההרוגים והפצועים, זאת בזמן שמשפחת הנפגע אינה יודעת מכך ולא אישרה את הוצאת הפרסום. לא פעם נודע למשפחות הנפגעים על הגרוע מכל שפקד את משפחתם על ידי מידע שהועבר בקבוצות וואטצאפ, פייסבוק וכדומה או דלף לאמצעי התקשורת. תופעה זאת אינה מקובלת ואינה עולה בקנה אחד עם סולם הערכים של מדינת ישראל".

"בעידן הוואצאפ, פייסבוק וטוויטר כולנו חשופים לאין סוף מידע והסקרנות של כולנו עובד שעות נוספות. ארגוני הצלה תפקידם להציל ולא לשמש כסוכנות ידיעות ניידת. כחברה חייבים לשמור על כבוד האדם וצנעת הפרט. כינסתי את הדיון היום כדי לחדד את הנהלים של כוחות ההצלה ולוודא שיצר המציצנות לא גובר על הערכים החשובים בשמם אותם אירגונים נשלחו."

גם ח"כ ויו"ר הסיעה, שולי מועלם שיתפה את הנוכחים מהיכרותה האישית, לאחר אסון המסוקים "כאלמנת צה"ל "אני מכירה באופן אישי כיצד התנהלות לא אחראית בפרסום תמונות מזירות אירוע משפיעה על משפחות הקורבנות. צילום צ'ימידן עם כיתוב שמו של חלל צה"ל באסון המסוקים, הבהיר בשידור חי על הטרגדיה לא רק למשפחתו של אותו חייל, אלא גם לכל מי שהיה איתו במחלקה. 19 שנים עברו מאז ואני אומרת לכם שהצלקת שנוצרה כתוצאה מהדרך בה גילו על האסון לא נמחקה."

את הדיון יזם ח"כ סמוטריץ' בעקבות פוסט של דובר המועצה האזורית הר חברון, אסף פאסי, לאחר הרצחה של דפנה מאיר הי"ד ובו נכתב כי את הידיעה על הרצחה של קריגמן, קיבל במשרדו, אך בבדיקה שערך מול כתבי תקשורת, ראה כי ארגוני ההצלה מוציאים ידיעות מלאות כולל שמות הרוגים, לפני אישורה של המשפחה.

"יש בי הערכה עצומה לארגוני ההצלה, אבל את העניין הזה חייבים לעצור. הסקרנות והרצון להיות הראשונים שמוכרים מידע גורם לדברים נוראיים, ואת זה חייבים לעצור. לפני הפיגוע הבא."

לפני חודשיים, לאחר שורה של מקרים מזעזעים בהם הופצו שמות הרוגים ללא אישורי משפחותיהם, יזם ח"כ ניסן סלומינסקי הצעת חוק חדשה שתאסור על ישראלים להפיץ שמות של הרוגים בטרם התקבל אישור רשמי והותר שמם לפרסום.

הצעתו של חבר הכנסת סלומיאנסקי כוללת עונשים משמעותיים נגד אזרחים שיפיצו את השמות דרך רשתות חברתיות, הודעות אס אם אס ווטסאפ, כשהעונש המירבי יעמוד על קנס בסך 14,000 שקלים, ו/או ניתוק קו הטלפון של המשתמש שהפיץ את המידע.