כרבע מיליון איש ליוו את הרב אלישיב למנוחת עולמים

כפי שביקש בצוואתו, לא נישאו הספדים במהלך הלוויה שיצאה מביתו הצנוע של הרב אלישיב במאה שערים – עד למקום קבורתו בהר המנוחות. הרב מצגר: "הוא יחסר לי ולרבים נוספים"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 19/07/12 11:05 כט בתמוז התשעב

כרבע מיליון איש ליוו את הרב אלישיב למנוחת עולמים
ויקיפדיה העברית, צילום: ויקיפדיה העברית

הרב יוסף שלום אלישיב, "פוסק הדור" שנפטר אמש (ד') לאחר מאבק ממושך במחלה קשה בבית החולים "שערי צדק", הובא הלילה למנוחות בהר המנוחות שבירושלים, בהשתתפות כרבע מיליון בני אדם. במקום נכחו כוחות גדולים של מד"א, "איחוד הצלה" ומשטרת ישראל".

הרב אלישיב הורה בצוואתו כי לא יספידו אותו בהלוויה - ותלמידיו כיבדו את החלטתו. מסע הלוויה עבר דרך רחובות רבים בירושלים, החל מביתו הצנוע של הרב אלישיב בשכונת מאה שערים בעיר, כשבמהלך הלילה אף נסגרה לפרקים הכניסה לבירה. הרב הראשי לישראל יונה מצגר, אמר אמש כי "הוא יחסר לי ולכל כך הרבה יהודים. זכינו לכל-כך הרבה זכויות בזכותו. מבחינת היושר שלו והאמת שלו אפילו סרגל היה עקום לידו".

הרב יוסף שלום אלישיב נולד בליטא בשנת 1910. סבו היה המקובל רבי שלמה אלישיב, מחבר הספר "לשם שבו ואחלמה". אביו היה הרב אברהם לוינסון בן רבי משה מאראן, שכתב את ספר ההלכה "ביכורי אברהם" ושימש רב בעיר הומל שבליטא. בשנת תרפ"ד עלתה משפחתו לישראל והשתכנה בשכונת מאה שערים בירושלים. בגיל עשרים נישא לבתו של הרב אריה לוין, שיינה חיה, כשאת חופתו ערך הרב אברהם יצחק הכהן קוק.

בראשית דרכה של ישראל, כיהן הרב אלישיב כרבה של רמלה, אך התפטר מתפקידו לאחר זמן קצר ומונה מאוחר יותר לדיין בבית הדין הרבני האזורי בירושלים. זמן קצר לאחר מכן מונה לדיין בבית הדין הרבני הגדול, משרה בה החזיק עד שנת 1974, במשך כעשרים שנה.

הרב אלישיב היה סגפן, שהתגורר בדירה קטנה בסמטת חנן אשר בשכונת מאה שערים. הוא רכש את השכלתו בלימוד עצמי וברבות השנים הוא מוסר רק שיעור שמיוחד לבעלי רקע תורני בסיסי, ברמה בינונית. הוא נחשב לפשטן ואיננו עוסק בתחום הקבלי. בד בבד, למנהיגותו החרדית אין עוררין, כשלאחר פטירת הרב שך היה למנהיג הבולט של הציבור הליטאי בישראל ולסמכות העליונה של מפלגת "דגל התורה".

הוא לא נהג לנאום באירועים בהם הוא משתתף, לא כתב ספרים בעצמו, וכל מה שהתפרסם בשמו - פרסמו תלמידיו. על אף מעורבותו הפוליטית, הוא לא נשא ואיננו נושא שום תפקיד פוליטי רשמי. הוא נחשב לשמרן, המתנגד ל"היתר מכירה" בשנות שמיטה, להקמת מכללות אקדמיות לחרדים או להידברות בין הציבור החרדי לחילוני.

הרב אלישיב הותיר אחריו 12 ילדים, בהם הרבנית בת-שבע קנייבסקי שנפטרה השנה.