יהודה משי זהב קורא לסגור את המכון לרפואה משפטית: "מטרטרים את החי והמת"

שימוש בנתיחה בשביל כסת"ח, הלנת המת, פגיעה בהלכה. יהודה משי זהב נגד המכון רפואה משפטית טוען: אין צורך במכון אחד. בכל בית חולים יש מחלקה פתולוגית

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 18/01/17 13:21 כ בטבת התשעז

יהודה משי זהב קורא לסגור את המכון לרפואה משפטית: "מטרטרים את החי והמת"
ועד מתיישבי השומרון, צילום: ועד מתיישבי השומרון

"לא צריך את המכון לרפואה משפטית בכלל, אפשר לעשות כל זיהוי או חקירה בכל מחלקה פתולוגית בכל בית חולים" כך אמר היום יהודה משי זהב, יו"ר ארגון זק"א, בראיון לרדיו רשת מורשת. משי זהב אמר כי מקרים רבים שמגיעים למכון לרפואה משפטית באבו-כביר הם הלנת המת שלא צורך. "יש גם בעיה טכנית פרקטית. מי ששולחים את הגופה שלו למכון ביום חמישי בערב, אין עם מי לדבר- יום שישי לא עובדים ומוצאי שבת לא עובדים, זה לוקח לפעמים יומיים, מטרטרים את החי ואת המת בלי סיבה".

"מסתכלים על זה כעל מוצר על המדף ולא מבינים את כבוד המת שיש מסביב לכל הדבר הזה" הדגיש משי זהב "החוק הוא מאוד ברור ומוגדר, חקירת סיבת המוות היא רק כאשר צריך לדעת מי היה הרוצח או כאשר אפשר למנוע מחלות. אם יודעים מה סיבת המוות, בפיגוע לדוג', אין שום סיבה לחקירה".

החוק, כמו במקרים רבים, רחוק מאוד מהמציאות "בפועל יש בעיה, כל שוטר או חוקר שמגיע לזירה- ככסת"ח, לא רוצה להפעיל את הראש- ושולח לנתיחה" משי-זהב מסביר כי זק"א עובדת יחד עם המשטרה בזירת האירוע אך זמן קצר לאחר מכן נמצאים שני הגופים משני צידי מערכת המשפט כאשר זק"א טוענים כי הנתיחה אינה נחוצה כלל. "במעל 90% מהמקרים אנחנו מנצחים, בית המשפט זורק אותם מהמדרגות".

ההתפתחות הטכנולוגית והרפואית היום, אומר משי-זהב, מאפשרת לקבוע את נסיבות מותו של אדם בדרכים אחרות שלא כוללות התערבות פולשנית בגופה. "למה בנתיחה אנחנו עדיין מפגרים שנות דור? לפני שנתיים השגתי למכון תרומה של מעל מיליון דולר לרכישה של מכשיר MRI שיודע לעשות סריקה לא פולשנית, סריקה ודימוי. הבאנו להם גם מכשיר MRI וגם CT. הייתי בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, לפי הנתונים הנתיחות ירדו בצורה דרסטית מ-1,500 ל-350 נתיחות בשנה האחרונה וגם אלו לא כולם נתיחות מלאות".

משי-זהב אומר כי בעבר המכון לרפואה משפטית היה נוהג לנתח גופות גם לשם לימוד רפואי. "זה היה בעבר. היה שינוי" הוא מדגיש אך עדיין טוען כי קיומו של המכון אינו הכרחי "שאלתי בועדה בכנסת- למה בכלל צריך את המכון? היום בכל בית חולים יש מחלקה פתולוגית. אפשר להכשיר בכל מקום רופא שיהיה פתולוג משפטי. למה בנתיחה במדינה מתוקנת צריך שיהיה רק מכון אחד ורק חוות דעת אחת? בכל בית חולים אפשר לפתח פתולוגיה משתפטית בלי נתיחה".

כיום יש מחסור בפתולוגים משפטיים בבתי החולים אך יו"ר זק"א טוען כי הדבר נובע מצרכים של היצע וביקוש בשוק. "בגלל שאין דרישה יש בארץ רק ארבעה או חמישה פתולוגים משפטיים, אין להם איפה לעבוד. ברגע שיפתחו את הנושא הזה וזה יהיה בכל בית חולים, זה ישתנה".