השופט לוי: בעד מינוי אישה למנכ"ל בתי הדין הרבניים

במהלך דיון בבג"ץ שעסק בסוגיית מינוי אישה למנכ"ל בתי הדין הרבניים, טען השופט אדמונד לוי: "הייתי שמח שנשים תתמודדנה ואפילו תנהלנה את בתי הדין הרבניים"

חדשות כיפה אורי פולק 13/06/11 12:38 יא בסיון התשעא

השופט לוי: בעד מינוי אישה למנכ"ל בתי הדין הרבניים
אתר בתי המשפט, צילום: אתר בתי המשפט

בג"ץ דן היום (ב') בעתירת המרכז לפלורליזם יהודי וארגוני הנשים, שעתרו נגד שר המשפטים, יעקב נאמן, בדרישה כי יבטל את הליך מינוי מנכ"ל בתי הדין הרבניים. כזכור, לפני מספר חודשים, בתום ההליך, נקבע כי מנכ"ל בתי הדין יהיה הרב ודיין בית הדין הרבני לשעבר, שלמה דייכובסקי.

השופט אדמונד לוי התייחס לעתירה וקבע כי מינויו של הרב דייכובסקי אכן ראוי וכי קיים קונצנזוס סביב מינויו, הן מצד הליברלים והן מצד השמרנים. "הרב דייכובסקי הוא גבר גבר, כפי שהבת שלי אומרת", אמר השופט לוי, אשר המליץ לעותרים לדחות את תביעתם עד לסיום כהונתו של הרב דייכובסקי, בשנת 2014.

יחד עם זאת ובאופן חריג, ניצל השופט לוי את הבמה כדי להביע את עמדתו האישית ביחס למינויה של אישה כמנכ"ל בתי הדין הרבניים. "לי מותר להביע דעה, כי עוד מעט לא אצטרך לדון בתיקים האלה. הייתי שמח שנשים תתמודדנה ואפילו תנהלנה את בתי הדין הרבניים", אמר השופט.

חרף המלצתו של השופט לוי, העותרים סירבו למשוך את העתירה וקבעו כי בהליך מינוי מנכ"ל בתי הדין, השתמט שר המשפטים מחובתו לאיוש אקטיבי של המשרה וכי בתשובתו לבית המשפט בחר שלא להתמודד עם העתירה, אלא להסתפק בכך שמבחינת רוב הציבור מינויו של הרב דייכובסקי - מקובל. העותרים חזרו על בקשתם: לקיים את הליך הבחירה מחדש, זאת לאור העובדה כי לדעתם הוא לא שיויוני ומפלה את ציבור הנשים, שלא ניתנה להם אפשרות להתמודד לתפקיד.

עו"ד ענר הלמן, הממונה על ענייני הבג"צים בפרקליטות, טען בתשובת המדינה כי "למנכ"ל הנבחר, הרב שלמה דיכובסקי, כישורים מיוחדים המקנים לו עדיפות על כל מועמד אחר - גבר או אישה - ובחירתו מייתרת את הצורך להכריע בשאלה העקרונית של הפרשנות לסעיף המדובר, והופכת אותה לתיאורטית".

עו"ד הלמן הביא את עמדתו של שר המשפטים, הגורסת כי הוועדה שמינה הייתה על תקן התנדבותי וכיוון שכך, מבחינה חוקית, לא היה עליו להקפיד על ייצוג נשי - ואולם חרף זאת הוא דאג לכך שאכן יהיה ייצוג נשי הועדה. בהודעת הקריאה שפרסם משרדו להגשת מועמדות, לא נכתב כי המשרה מיועד לגברים בלבד, ואישה אחת אף הגישה את מועמדותה לתפקיד - אך בסופו של דבר בחרה הועדה אחרת.

השופטים החליטו לפסוק בנושא במועד מאוחר יותר, לאחר שישקלו את עמדותיהם של שני הצדדים.