הרבנות הראשית: חוק כשרות ביום חול הינו ניסיון לא ראוי להתערב בעבודת הרבנות

בלעדי: מסמך פנימי של הרבנות הראשית חושף מה הרבנות חושבת על חוק כשרות ביום חול "ניסיון שאינו ראוי להתערב בשיקול דעתו הכשרותי של הרב המקומי ושל הרבנות הראשית לישראל

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/07/14 18:11 יח בתמוז התשעד

הרבנות הראשית: חוק כשרות ביום חול הינו ניסיון לא ראוי להתערב בעבודת הרבנות
Radu Bercan / Shutterstock.com, צילום: Radu Bercan / Shutterstock.com

מכתב פנימי ברבנות הראשית בנוגע לחוק 'כשרות ביום חול', אשר מאפשר לתת למסעדות הפתוחות בשבת כשרות ביום חול, חושף מה דעת הרבנות על המהלך. המכתב נשלח ביום רביעי האחרון אל סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן, רגע לפני אישור הצעת החוק בידי וועדת השרים לענייני חקיקה. היום (ד') כזכור הגיש השר אורי אורבך ערר על הצעת החוק בשם הבית היהודי.

במכתב אשר נכתב בידי היועץ המשפטי של הרבנות הראשית, ובו מובאת חוות דעתה של הרבנות הראשית, נמתחת ביקורת חריפה על החוק השנוי במחלוקת.

"צמצום שיקול דעתו של הרב המקומי, באמצעות חקיקה, בנושאים המצויים בליבת דיני הכשרות, עשוי לפגוע באמון הציבור שומרי הכשרות בכשרות המוסדית של הרבנות הראשית והרבנויות המקומיות ולפריחתם של גופי כשרות פרטיים אשר אינם מוגבלים בשיקול דעתם בתחום הכשרות”, קובע היועץ המשפטי. "ציבור שומרי הכשרות הנסמך על תעודת ההכשר של הרבנות המקומית מבקש לדעת שהרב המקומי שוקל את כל השיקולים הרלוונטיים לדיני הכשרות בבואו לתת תעודת הכשר וכי הוא אינו מוגבל מבחינת שיקול דעתו בכל הנוגע לכשרות המזון".

"הצעת החוק הינה ניסיון שאינו ראוי להתערב בשיקול דעתו הכשרותי של הרב המקומי ושל הרבנות הראשית לישראל, ועל כן מוצע לדחותה", הוא מוסיף.

"שיקול פתיחת בית עסק בשבת הינו שיקול כשרותי מובהק. על פי ההלכה היהודית, ישנו קושי לאכול מזון שבושל בשבת ולעשות שימוש בכלים שבושל בהם בשבת. בישול בשבת הוא מן ה'גרעין הקשה' של הלכות הכשרות", כותב היועץ בשם הרבנות הראשית.

אחת הבעיות המרכזיות של הצעת החוק של שטרן הינה על פי הרבנות הראשית בכך שהפיתרון לבעית הכשרות אינה מספקת. על פי הצעת החוק יתקיימו שתי מערכות כלים נפרדות - אחת לשבת ואחת ליום חול ושמירת כלי האוכל המופרדים במקום נעול כשאינם בשימו, וכך לא תהיה בעיית כשרות. לדברי היועץ המשפטי "מענה זה הינו חלקי בלבד, ועשוי לגרום להטעיית ציבור שומרי הכשרות. לא ניתן לפקח באופן יעיל על הפרדת מערכות האוכל בבית העסק, ולא ניתן לפקח באופן יעיל שאוכל שבושל בשבת לא יוגש לסועדים לאחר צאת השבת".

היועץ המשפטי מתייחס לטענות חבר הכנסת שטרן כי בפועל כיום ישנם מסעדות הפתוחות בשבת בצפון שקיבלו תעודת כשרות. "יש להדגיש, כי מדיניות הרבנות הראשית הנוכחית הינה כי בית עסק המבקש להיות פתוח בשבת ובמקביל לקבל תעודת הכשר, נדרש לפעול במתכונת בית מלון. על פי מתכונת זו, אין בישול בשבת בבית האוכל. הכנת האוכל מתבצעת לפני השבת ובמהלכה ניתן לחמם את האוכל באופן המותר בשבת על פי ההלכה”, הוא קובע.

"מדיניות זו של הרבנות הראשית הינה מידתית ויוצרת איזון בין שיקולי הכשרות לבין הרצון שלא לכפות על בתי אוכל להיות סגורים בשבת כתנאי למתן תעודת הכשר. נבקש להדגיש, כי בניגוד לאמור בדברי ההסבר של הצעת החוק, נכון להיום, לא ידוע לנו על בתי אוכל שמתבצע בהם בישול בשבת, אשר מקבלים תעודת הכשר".

"יש להדגיש, כי בעל בית אוכל אינו מחויב על פי חוק להחזיק בתעודת הכשר ואף אחד אינו כופה עליו שבית האוכל יהיה כשר. עם זאת, על בעל בית אוכל שבוחר בכך לעמוד בנהלי הרבנות הראשית שנועדו להסדיר את כשרות המזון בבית האוכל ולמנוע את הטעיית הציבור שומרי הכשרות", הוא מסכם וקובע כי מדיניות הרבנות הראשית היא שיש להתנגד לחוק של אלעזר שטרן. היום (ד') הבית היהודי הגיש ערר על החוק, ייתכן שבעקבות מכתב זה.