העמותות זועמות על 'לאומי': הבנק שגה כשאפשר ל'אם תרצו' להשתתף

ההחלטה לבטל את פרויקט "2 מיליון סיבות טובות", עוררה זעם בקרב העמותות שהשתתפו בו. "הבנק הוליך אותנו שולל, הכל ירד לטמיון בהחלטה אחת וללא התחשבות"

חדשות כיפה אורי פולק 11/12/11 15:09 טו בכסלו התשעב

העמותות זועמות על 'לאומי': הבנק שגה כשאפשר ל'אם תרצו' להשתתף
דוד שי-cc-by, צילום: דוד שי-cc-by

"'בנק לאומי' שגה כשאפשר ל'אם תרצו' להשתתף בפרויקט '2 מיליון סיבות טובות', מפני שמדובר בעמותה שיש לה נגיעות פוליטיות. בפרויקט שכזה, אליו נרתמו כל-כך הרבה ארגונים, היה צריך להגדיר קריטריון לפיו רק עמותות חברתיות או תרבותיות זכאיות להשתתפות" - כך אומרת היום (א') רני יבין, מנכ"לית בית מדרש "אלול" שהשתתף בפרויקט.

כפי שדווח בכיפה, בנק לאומי נכנע ללחץ ארגוני השמאל - וביטל את פרויקט "2 מיליון סיבות טובות". מאז החל הקמפיין פעלו ארגוני שמאל נגד השתתפות תנועת "אם תרצו" בפרויקט התרומות, זאת בשל טענה כי מדובר בהשתתפות מצד עמותה פוליטית וימנית.

במסגרת הפרויקט נדרשו הגולשים באתר "לאומי" להצביע ולהכריע בחלוקת 2 מיליון שקלים בין 60 עמותות ישראליות שהתמודדו בפרויקט. לקוחות רבים הופנו על ידי ארגוני שמאל להביע מחאה בעמוד הפייסבוק הרשמי של "לאומי" ואף לאיים בסגירת חשבונם האישי בבנק. הגדיל לעשות יריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו", ששלח מכתב להנהלת הבנק ואמר כי אם יאפשר הבנק את השתתפות "אם תרצו" - הוא יסגור את חשבונו האישי. בסופו של קמפיין, נכנע הבנק ללחצי השמאל וביטל את הפרויקט.

בשיחה עם כיפה טוענת יבין כי הפרויקט אמנם היה חיובי ביותר ועורר חשיפה ניכרת לפעילות "אלול", אך לדבריה, התנהלות הבנק ביחס למעורבות 'אם תרצו' - לקתה בחסר. "לא ברור לי מדוע מלכתחילה אפשרו ל'אם תרצו' להשתתף. יתירה מכך, אינני מבינה את החלטת הבנק, לבטל את הפרויקט ולהעניק 10,000 שקלים לעמותה, לכיסוי ההוצאות. ההוצאות היו גבוהות הרבה יותר, בשל העובדה שנדרשנו להפיק סרטון פרסומת ולהשקיע שעות עבודה ומשאבים רבים, שבאו על חשבון העשייה השוטפת שלנו", מספרת יבין.

מנכ"ל עמותה נוספת שהשתתפה בפרויקט וזכתה לדירוג גבוה שצבר תאוצה בשבועיים האחרונים, טוען כי "הבנק הוליך אותנו שולל. התקשרנו לאלפי פעילים, הטרדנו עשרות אלפי גולשים ב'פייסבוק' וברשימות תפוצה שהגדלנו, בתשלום, במייל. הכל ירד לטמיון במחי החלטה מפוקפקת אחת, שנעשתה ללא התייעצות או התחשבות".

"רק הפסדנו מהשתתפות הזו", מסכמת יבין, "שילמנו הרבה יותר כסף מכפי שעוד יוחזר לנו. לו הבנק היה משלם 20,000-25,000 שקלים לעמותות שהשתתפו בפרויקט, היה מדובר בסכום הגיוני". מנכ"לית "אלול" טוענת בנוסף כי "ההשתתפות בפרויקט פגעה באמינות שלנו כלפי הפעילים והמתנדבים. קראנו להם להיכנס ולהצביע, להפיץ את הסרטון ולתרום מזמנם ומרצם למען הפעילות שלנו. גולשים רבים אמרו לי: 'אתם מציקים לנו, אבל המטרה חשובה, אז אנחנו מוכנים לסייע'. בפועל, אחרי הכל, הפרויקט בוטל והעשייה לא הועילה. זה מפח נפש".

עם זאת, יבין מקווה ארגונים עסקיים ובנקים יובילו פרויקטים דומים, המקנים חשיפה לעשייה הברוכה של עמותות התנדבותיות רבות. "יחד עם זאת, חשוב לקחת אחריות, להגדיר קריטריונים ולקבוע מי משתתף בתחרות, כדי למנוע נזק שכזה", היא מסכמת.