הממשלה אישרה את מתווה הכותל החדש

הממשלה אישרה את הההצעה שתעניק לנשות הכותל רחבה משל עצמן בצדו הדרומי של הר זאת למרות התנגדות החרדים וגורמים נוספים בממשלה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/01/16 14:12 כא בשבט התשעו

הממשלה אישרה את מתווה הכותל החדש
אילוסטרציה - Miriam Alster/FLASH90, צילום: אילוסטרציה - Miriam Alster/FLASH90

הממשלה אישרה היום (א') בצהריים את הצעת הפשרה בנוגע לנשות הכותל, לפיה תוקם רחבה חדשה ונפרדת עבור נשות הכותל, מחוץ לרחבת הכותל באזור הדרומי. ההצעה אושרה על אף ההתנגדות מצד חברי הממשלה החרדים והשר אורי אריאל, שהודיע אף הוא שיתנגד להצעה.

על פי המתווה, התפילה ברחבה החדשה תתקיים "על פי תפיסה פלורליסטית ושוויונית, באופן שיהיה בו כדי לספק מענה למתפללים מקרב הזרמים השונים שאינם אורתודוקסים". בתמורה לוויתורם של נשות הכותל על הדרישה להתפלל ברחבת הנשים, תוכשר רחבה בחלקו הדרומי של הכותל, מצפון לקשת רובינסון ומדרום לשער המוגרבים. ברחבה, על פי המתווה, יתקיימו תפילות מעורבות של גברים ונשים ללא מחיצה, והיא תהווה את המשכה של רחבת הכותל, אך לא תחובר אליה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך את מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, שגיבש את ההצעה: "הוא פעל בשנה האחרונה בהנחייתי ובשיתוף פעולה עם נתן שרנסקי, לנסות להביא לפתרון שאלת נשות הכותל". הממשלה אישרה כאמור את הרחבה החדשה של הכותל. השרים החרדים דרעי אזולאי וליצמן התנגדו, גם אריאל ואלקין הצביעו נגד.

"אנו מביאים פשרה בנושא הרגיש הזה במקום שאמור לאחד את עם ישראל. אני יודע שזה נושא רגיש, ועם זאת אני חושב שזה פתרון הולם, פתרון יצירתי. בדרך כלל הבעיות המורכבות ביותר מחייבות סוג כזה של פתרון, ואני מברך אותך על מה שהבאת כאן להכרעת הממשלה", אמר נתניהו.

עלות הכשרת הרחבה החדשה תעמוד על 35 מיליון ₪ באופן מיידי ועוד 15 מיליון שיוחלקו בשנתיים הקרובות לצורך סיום העבודות והתחזוקה. על פי ההצעה הרחבה תנוהל על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה או אחד מסגניו.

עד היום נהגו נשות הכותל להתפלל ברחבת הכותל, אולם נאסר עליהן להתעטף בטלית ולקרוא בספרי התורה או להכניס ספרים משלהן. הקבוצה מקיימת מדי ראש חודש תפילת שחרית בעזרת הנשים של הכותל ולאחריה היא עוברת לרחבת קשת רובינסון בהתאם להחלטת ועדה ממשלתית, כדי לקרוא בתורה ולאפשר למי שרוצה להתעטף בטלית ולהניח תפילין.

ההצעה עוררה תגובות רבות כשהחרדים כאמור מתנגדים לה בטענה שהיא מהווה לגיטימציה לרפורמים והקונסרבטיביםהשר אריאל הגדיר את ההצעה כמדרון חלקלק, "הפקעת האתר החדש מידי הרבנות הראשית שהוקמה על ידי הרב קוק זצ"ל היא מדרון חלקלק שמאיים על עתיד היחסים בין חלקים שונים בעם היהודי".