הממשלה אישרה את ההחלטה על חוק הגיור

שנה וחצי לאחר הגשת הצעת חוק הגיור, החלטת הממשלה בנושא הגיור עברה רוב קולות בקרב השרים. אורי אורבך: "צעד גדול בהתמודדות עם סכנת ההתבוללות ונישואי התערובת"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/11/14 13:51 ט בחשון התשעה

הממשלה אישרה את ההחלטה על חוק הגיור
פלאש 90, צילום: פלאש 90

שנה וחצי לאחר הגשת הצעת חוק הגיור לממשלה בידי חבר הכנסת אלעזר שטרן, ולאחר איומים הדדיים בפירוק הקואליציה מצד המתנגדים והתומכים בחוק, היום (א') עברה הצעת המחליטים (החלטת הממשלה) בנושא את אישור השרים.

זכור, לפני כחודש הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מתנגד להצעת המחליטים ועל כן החוק חזר לשולחן ועדת החוקה. בשבוע שעבר אושר חוק הגיור בוועדת החוקה של הכנסת לאחר דרמה קואליציונית במסגרתה הצליח שר החינוך שי פירון לשכנע את חברי הכנסת הערביים שלא להצביע לחוק, וכך להעבירו ברוב של שישה חברי כנסת לעומת חמישה.

השבוע, צפויה הייתה הצעת החוק לעלות לאישור בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ולזכות לרוב, אך ביום חמישי הגיש שר הדתות ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, יחד עם שרת המשפטים ציפי לבני, את הצעת חוק המחליטים בחזרה לאישור הממשלה.

ח"כ אלעזר שטרן: זו בשורה גדולה למתגיירים. נעבור במהירות האפשרית ליישום ההחלטה ולהקמת הרכבים שיביאו רוח חדשה לרבבות המועמדים לגיור, ובמיוחד לאלו שכבר התייאשו מגיור. אני מודה לחבריי מהתנועה, יש עתיד, ישראל ביתנו, מפלגת העבודה, מרצ וקדימה שתמכו בי מהיום הראשון וגם לחבריי מהבית היהודי שהבינו בסופו של דבר את החשיבות העצומה והצורך הדחוף בהבאת בשורה למערך הגיור. תודה מיוחדת לתומכים הרבים מקרב הציונות הדתית שלא התבלבלו ותמכו במהלך מהרגע הראשון וגם לרבים שהצטרפו במהלך הדרך”.

השר נפתלי בנט ברך על מעבר הצעת המחליטים: "הצעת המחליטים בנושא הגיור שהגשתי ואושרה על ידי הממשלה תשים קץ לגל הפופוליזם בנושא. זאת החלטה אחראית ומאוזנת.,הצעה שנותנת לאחינו המתגיירים יד, נותנת להם לעבור את התהליך כחוויה חיובית ותומכת וגם תוך קיום ההלכה במלואה. עתיד העם היהודי הוא לא נושא לקומבינות פוליטיות של קיצונים משני הצדדים ואני שמח שההצעה החשובה הזו עברה".

צהר: "ניצחון חשוב למחנה הנלחם בהתבוללות בתוך ארץ ישראל: ממשלת ישראל לקחה הבוקר אחריות על מאות אלפי תושבים, זכאי חוק השבות שאינם מצליחים לעבור את משוכת הגיור כפי שהציבה במשך שנים הרבנות הראשית. בארגון רבני צהר מברכים על ההחלטה וטוענים,, אם המהפכה בהליך הגיור לא הייתה מתקבלת היינו עדים בעתיד הלא רחוק להתבוללות רבתי בעם ישראל כפי שחווה בשנים האחרונות יהדות ארצות הברית, כבר עכשיו יש לא מעט תושבי ישראל המעדיפים להתחתן בשיטות שונות ומשונות ולא כדת משה וישראל".

"המהפכה בגיור כפי שעברה נידונה בכובד ראש על ידי מועצת רבני צהר המונה 40 רבנים מבכירי הציונות הדתית, במשך שנים דאגו קבוצות פוליטיות להשמיץ אותנו אך יחד עם שותפים אידיאולוגים לדרך הצלחנו להעביר את ההחלטה. אנו טוענים כי השבת סמכות הגיור לרבני הערים תיטיב עם המתגיירים תאיר להם פנים ותחבר אותם לקהילה. הרפורמה לא תפגע במסורת היהודית והיא תהיה על פי ההלכה כפי שהתקבלה למשה מסיני, יחד עם זאת, סמכותה של הרבנות הראשית לא תיפגע. בהזדמנות זו רצינו להודות לשותפים לדרך וביניהם חבר הכנסת אלעזר שטרן שהגיש את הצעת החוק וזיהה יחד איתנו את הבעיות בגיור, יחד איתו יש להודות לשרים נפתלי בנט ציפי לבני ושי פירון, לסגן השר אלי בן דהן ולחברי הכנסת דוד רותם ואיילת שקד שהיו שותפים לדרך, ובמשך חודשים רבים סייעו הקשיבו והבינו יחד איתנו שיש לבצע תיקון חשוב זה", מסרו בצהר.

השר אורי אורבך: ״אני מקווה שבכך נקל על תהליך הגיור של הבאים בשערי עם ישראל. תפקיד הבית היהודי הוא להתמודד עם סכנת ההתבוללות ונישואי התערובת כאן בארץ, היום עשינו צעד גדול בכיוון הזה".

הצעת המחליטים כוללת בתוכה שלושה סעיפים עיקריים, שמטרתם מחד לאפשר להקים בתי דין עצמאיים לרבני ערים, מנגד להשאיר את סמכות הגיור בידי הרבנות הראשית וכגורם מאזן, תקום ועדה בראשות רבנים בכירים מהציונות הדתית שיפקחו על הנושא.

על פי ההחלטה, חברי בית דין יהיו עצמאיים במתן החלטותיהם ההלכתיות כמו כל בית דין רבני, ערעור של מתגייר על החלטת בית דין תעשה בתוך 45 יום ועיון חוזר יעשה בבית דין בראשות ראש מערך הגיור.

סעיף משמעותי הוא הרכב בתי הדין. אחת השאלות הייתה מי יוכל לגייר, האם מדובר יהיה ברבני יישובים או רבני ערים. על פי הנוסח הנוכחי, בראש הרכב יעמוד רב עיר המכהן בפועל, רב יישוב או רב אזורי המכהן בפועל - שהוא בעל כושר לכהן כרב עיר או דיין גיור. הדיין השני יהיה בעל תנאי כשירות כשל ראש ההרכב, או בעל כושר לכהן כדיין, או כרב עיר. הדיין השלישי יהיה בעל תנאי כשירות כשל ראש ההרכב, כדיין גיור או כרב יישוב או רב אזורי בעל 10 שנים או יותר שעבר בחינה בנושא גיור ומילה של הרבנות הראשית.

וכיצד יקבע מי יוכל לפתוח בית דין? בקשה להקמת בית דין מקומי תוגש לראש מערך הגיור בידי ראש ההרכב. ראש מערך הגיור הרוצה לאשר בית דין חדש יפנה לנציבות שירות המדינה, שתאשר את הדיינים.

בהצעה הוחלט כי כי אזרח ישראלי יוכל להגיש בקשה להתגייר בכל בית דין מקומי לפי מקום מגוריו או לימודיו, כשיהיו שלושה מחוזות - מחוז דרום, מחוז מרכז שיכלול את אזור גוש דן וירושלים ומחוז צפון. לא יתאפשר לפתוח הליכי גיור לנתין זר, כך שהאיום אודות אלפים שיתגיירו בבתי דין עצמאיים הוסר.

עוד מוצע כי תוקם ועדה שמטרתה פיקוח וליווי בתי הדין המקומיים. ועדת ההיגוי תורכב מבכירי רבני הציונות הדית - הרב צפניה דרורי, הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב מדן והרב נחום רבינוביץ', יחד עם ראש מערך הגיור הרב יצחק פרץ. במידה ואחד מחברי הועדה לא יוכל לבצע את תפקידו תקבע הממשלה חבר במקומו.

בכך שהרב יצחק פרץ, ראש מערך הגיור החדש, יהיה זה שיחליט איזה בתי דין לגיור יפתחו, יישמר למעשה הכוח של הרבנות הראשית, והם יהיו אלו שיקבעו האם לפתוח בית דין לגיור. בנוסף, הרבנים הראשיים יותרו אלו שיוכלו שיחתמו בפועל על תעודות ההמרה כך שהכוח יישאר אצלם.