הבנות הדתיות לא מפחדות

חינכתן אותנו לערכים? עכשיו תתנו ליישם אותם גם בצבא. שרון בריק-דשן, מארגון אלומה על ההצלחה של שילוב הבנות הדתיות בצה"ל

חדשות כיפה שרון בריק-דשן 09/02/17 13:35 יג בשבט התשעז

הבנות הדתיות לא מפחדות
מדרשת לינדנבאום, צילום: מדרשת לינדנבאום

גם אני בוגרת החינוך הממלכתי דתי. במערכת החינוך הממלכתית דתית שאני למדתי בה לא הנחו אותנו לבחור בדרך הקלה או לבחור תמיד את המקום שדורש פחות מאמץ והשקעה.

אני זוכרת שדיברו איתנו על מרכזיותה של הציונות הדתית כמגשרת בין ציבורים שונים במדינה ובחברה, דיברו על ו' החיבור של תורה ועבודה ועל חשיבות ההשתלבות שלנו במוקדי העשייה והתרומה למדינה.

מערכת החינוך הזו נטעה בי גם את היכולת להתמודד עם אתגרים, לחתור למצוינות, להיות קשובה לחברה ולפרט ובמקום המתאים - לקחת אחריות! כך חונכתי בבית, בקהילה, בבני עקיבא ובחמ"ד וכך אני מחנכת את בנותיי. לקחת אחריות!

במערכת החינוך הזו גם הפנמתי את "עשה לך רב", את המחויבות לשמירת הלכה, תוך ההכרח להיות קשובה לאני הפנימי שלי. הבנתי גם, שהשמים אינם הגבול ומה שחשוב ודחוף - יתבצע בזכות מאמץ, רגישות ונחישות.

כל אלו, הובילו אותי בזמנו, לבחור בשירות צבאי. ערכים אלו גם הובילו אותי לפני כמה שנים לקחת על עצמי את משימת ההנהגה בתחום החיילות הדתיות באלומה.

ארגון אלומה מקיים את תכנית משרתות באמונה כבר למעלה מ 14 שנה ומעניק מידע יעוץ והכוונה לבוגרות החמ"ד המבקשות לשרת בצה"ל.

שני שותפים מרכזיים יש לנו - צה"ל והציבור הציוני דתי. עם שני השותפים שלנו אנחנו מדברים בגובה העיניים. מנגישים מידע מקצועי, מייעצים ומכוונים למטרה משותפת ערכית וטובה לחברה ישראלית בריאה וחזקה. לא קל לעבוד בשותפות כזו. אבל האתגר מצמיח, מעשיר ופירותיו מתוקים. לשמחתנו - המלאכה עוד רבה. המקצועיות שלנו מאתגרת את השותפים ומקדמת תכניות ופרויקטים חדשים.

כך, אנחנו נענות לבקשת רבות ורבים מראשי האולפנות והתיכונים בחמ"ד. יחד, אנו מלווים את התלמידות (באופן קבוצתי ופרטני) בדרכן לצה"ל וכן, אנחנו גם עירות לצרכי הביטחון של מדינת ישראל ומכוונות לתפקידים רלוונטיים לבת הדתיה בצה"ל.

בתוך השותפות הזו, אנחנו מחוברותהיטב לשטח. אנו פוגשות אלפי צעירות ומקשיבות להתלבטות, למניעים ולשיקולים בדרך לשירות בצה"ל. המפגש בזמן אמת, עם החיילות בשטח משמעותי וחשוב עוד יותר. החיילות הדתיות בחרו לשרת בצה"ל. היתה בידיהן הזכות (שלא היתה לצעירה החילונית) והחליטו לקחת אחריות. הן מגיעות לשירות הצבאי עם מוטיבציה גבוהה הניכרת במסירות למשימה ובמחויבות מקצועית ואישית.

סיפורי הצלחה יש אין סוף - תכנון וביצוע פרויקטים, מסלולי פיקוד וקצונה, ציונים לשבח והישגים ביטחוניים שהשתיקה יפה להם. שמחה גדולה עבורנו לרדת לשטח מידי חודש, לפגוש את המפקדים המשבחים את החיילות ולקיים שיח פתוח עם החיילות המספרות על התפקיד בהיבט העשייה, הסביבה והאתגרים כחיילת דתית.

אלפי צעירות דתיות כבר עשו את הבחירה הערכית שלהן והצטרפו ליתר הצעירים והצעירות במדינת ישראל, לשירות משמעותי בצה"ל. תקופת השירות מלאת אתגרים. מי שתקבל את ההכנה המתאימה (אולי מערכת החינוך צריכה להתעורר ולקחת אחריות על הכנה לחיים?) תוכל לאתגרים האלו, ותרומתה החשובה למדינת ישראל תהיה גם כרטיס הכניסה שלה לחברה הישראלית.

השירות הצבאי משמעותי והכרחי לקיומנו במדינת ישראל, אך במבט לאורך חיי הפרט במדינת ישראל, השירות הצבאי הוא שלב משפיע ומעצב בדרכו של הצעיר ובדרכה של הצעירה בכניסתם לחברה הישראלית כבוגרים.

בזכות שילוב בצה"ל ושירות צבאי משמעותי, יותר צעירות דתיות יוכלו להשתלב במוקדי ההשפעה במדינת ישראל - במדע, בכלכלה, בחינוך ובמוסדות הציבוריים. יותר צעירות דתיות יוכלו לתרום, להשפיע, לקדם, להצמיח - ולשאת באחריות לאומית למען המדינה והחברה הישראלית.

שרון בריק-דשן מנהלת את תכנית "משרתות באמונה" בארגון "אלומה"