בן דהן: המשטרה לא עושה מספיק כדי לעצור את מבצעי פעולות תג המחיר

סגן השר תוקף את ההתנהלות בטיפול בתג המחיר ומותח ביקורת על ההתעלמות מפגיעה בבתי כנסת. "כשנעשתה פגיעה במסגד העבירו את האולפן למקום. איפה העברת האולפן כשפוגעים בבית כנסת?"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/05/14 09:03 ח באייר התשעד

בן דהן: המשטרה לא עושה מספיק כדי לעצור את מבצעי פעולות תג המחיר
מרכז קטיף, צילום: מרכז קטיף

"לא נעים לומר אבל יש הרגשה שאם תופעת תג המחיר נעשית נגד יהודים זה סביר וכשזה נעשה נגד ערבים זה לא בסדר. ברור שאסור ליהודי לפגוע במסגד. אין שום היגיון בריסוסים הללו ומדובר במעשים שאסור לעשות, אך מסיבה כלשהי אנחנו לא שומעים על הפגיעות בבית הכנסת במושב זכריה או בקברו של התנא רבי יוסי חלפתא", כך אומר סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן בראיון ל'כיפה' בעקבות פעולות תג המחיר, הן כנגד ערבים והן כנגד יהודים כפי שהתבטא בפגיעות בבתי כנסת באזור בית שמש ובירושלים בשבועות האחרונים.

לפני מספר ימים, בעקבות הימשכות פגיעות בבתי כנסת בשכונת פסגת זאב בירושלים, הציב גבאי בית כנסת בשכונה מצלמה שהובילה לתפיסתו של ערבי תושב תרקומיא שליד חברון בחשד כי פרץ למספר בתי כנסת באזור. בנוסף, אמש (ד') נרשמה פגיעה משמעותית בבית כנסת במושב זכריה הסמוך לבית שמש.

סגן השר בן דהן הגיב לאירועים המתמשכים כלפי ערבים, המכונים 'תג מחיר' וכן לפעולות כנגד בתי כנסת וקברים יהודיים. "אני מגנה כל תופעה של תג מחיר. יש לי הרגשה שתג מחיר הפך לשם כותרת וכל אדם שרוצה לעשות פעילות נגד מישהו קורא לתופעה כך. לכאורה רוצים לייחס את התופעה למתנחלים אבל רק בשבת הקודמת הייתה פגיעה בבית וזה לא יכול להיות המתנחלים כי הם שומרי תורה ומצוות. יש הרבה אנשים שמנצלים את תשומת הלב ועושים את הפעולות הללו".

בן דהן הוסיף ואמר כי "צריך לשים לב שבאותה מידה שאנו מתנצלים, ובצדק, על תופעת תג המחיר כנגד ערבים, כך גם להתייחס לפגיעה במקומות המקודשים ליהדות. בשבוע שעבר נעשתה פגיעה בפורדיס והתקשורת העבירה את האולפן לכפר. איפה העברת האולפן על פגיעה בבתי כנסת? כולם שותקים".

סגן השר הוסיף והפנה אצבע מאשימה כלפי משטרת ישראל. "המשטרה לא עושה מספיק כדי לעצור את התופעה. אומנם, אם עומדת בפני המשטרה הברירה האם להציב אנשים כנגד פעולות תג מחיר או למנוע פגיעה בגוף ברור שהפגיעה בגוף חשובה יותר אך אם התופעה של תג המחיר הולכת ומתגברת אסור למשטרה לעמוד מנגד".

עם זאת, הדגיש בן דהן כי "ההיסטריה עוברת כל גבול. אני לא מצדיק את המעשים אבל מדובר בסופו של דבר בריסוס של ספריי על מסגד. זה לא טרור. צריך לעשות כל מאמץ לעצור את האנשים הללו אבל לא צריך לתת לזה כותרת כל כך גדולה. מדובר ברוב המקרים כפי הנראה בבני נוער ואנו מעצימים את המעשים. נותנים להם תחושת גבורה".

"יש דברים שאסור היה לעשות אותם", שב בן דהן והפנה אצבע מאשימה כלפי המשטרה בביקורת על התנהלותה בנושא, כשהוא מתייחס להשתלטות על הישיבה ביצהר בעקבות פעולות תג המחיר והרס המוצב ביישוב. "ההשתלטות על הישיבה היא מעשה מיותר ומזיק. צריך להתמקד במי שעושה את המעשים ולא להעניש באופן קולקטיבי. אם אדם עשה פעולות כגון פגיעה במוצב צה"ל צריך להתאמץ ולעצור אותו אך אין שום תועלת בתפיסת בניין הישיבה, בוודאי כשאין הוכחה שמישהו מהישיבה עשה את המעשים. זה היה מעשה מיותר ומוגזם. אם להשתמש בביטוי של בית המשפט, לא הייתה במקרה הזה מידתיות".

סגן השר לשירותי דת התייחס בנוסף גם לבחינת הנשים להסמכה כמשגיחות כשרות אמש (ד'), לראשונה בתולדות הרבנות הראשית ובאישור הרבנים הראשיים. "צריך לפתוח כל תחום ניהולי ביהדות גם בפני נשים. כשהרבנים דיברו על פתיחת התחום גם לנשים אמרתי להם שצריך להיות מציאותיים. הרי בכל בית של רב זאת שמשגיחה על הכשרות היא האישה. לא יכול להיות שבבית אנחנו סומכים עליהן אבל הן לא מתאימות לבדוק את נושא הכשרות במסעדה או בבית קפה. אני בטוח שאישה, כמשגיחת כשרות, תדע לבצע הרבה יותר דברים ולמצוא הרבה יותר תקלות מאשר כל אדם אחר. צריך לשים לב שלא יהיו בעיות ייחוד וצניעות אך מעבר לכך מדובר בדבר מבורך".

"העולם משתנה", הוא הוסיף. "בדיוק כפי שיש הים נגידת בנק ישראל כך כל תפקיד ניהולי יכול להתמלא בידי אישה. כשהייתי מנהל בתי הדין הרבניים הגעתי למסקנה שצריך לפתוח את הדלת לטוענות רבניות. בסופו של דבר התברר שהטוענות הרבניות הרבה יותר רציניות מהטוענים ומצליחות יותר. הן מייצגות את הלקוחות שלהן בצורה הטובה ביותר".

עוד התייחס בן דהן לציבור החרדי אשר טוענים כי אנשי הבית היהודי מנסים באופן ישיר לפגוע בהם. בין היתר פורסם אתמול באחד האתרים החרדיים כי בנט מנסה לקדם ביטול תקציבים למשפחה אשר בה אחד מההורים אינו עובד או משרת בצבא. "אין פגיעה מכוונת בציבור החרדי ואני חושב שאנו צריכים לעשות כל מאמץ לקרב את הציבור החרדי ולהקהות את הוויכוחים. אני לא יודע מה יהיה בעתיד אבל אני חושב שאי אפשר להתעלם מהעובדה שיותר ויותר אנשים חרדיים מנסים להגיע לשוק העבודה. החיים בכולל קשים גם בצד הרוחני וגם בצד הכלכלי. מאתגר מאוד לגדל משפחה בתנאים הכספיים הנמוכים הללו והמציאות הזו תביא את האנשים למצוא מקום בשוק העבודה", אמר סגן השר.