במקום חוק ההסדרה: הפתרון הקפריסאי

הקואליציה יורה לכל הכיוונים ומנסה למצוא חלופות לחוק ההסדרה שיסדירו את ההתיישבות: לעמונה הפתרון הזה לא יעזור אבל את האופציה הזו היועץ המשפטי לממשלה דווקא מקדם

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 17/11/16 11:20 טז בחשון התשעז

במקום חוק ההסדרה: הפתרון הקפריסאי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אמש אמר יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, בראיון ל'כיפה' כי ישנו פתרון חלופי לחוק ההסדרה המקודם המסדרונות הכנסת בימים אלו, במידה והפתרון ימצא כרלוונטי, הממשלה תכריז עליו בתחילת השבוע הקרוב. אתמול פורסם כי הפתרון המוצע הוא פתרון אותו מימשה ממשלת קפריסין לפני יותר מארבעה עשורים והוא הוכר על ידי הקהילה הבינלאומית. הפתרון הומלץ בזמנו על ידי דו"ח אדמונד לוי שלא אושר עד היום בממשלה.

ב-1974 נחצתה קפריסין לשתיים כאשר חציה בשליטה טורקית וחציה עצמאית. תושבים רבים נקלעו למשבר כאשר אדמותיהם נותרו בצד אחד ואילו הם בצד השני. הוקמה ועדה שקבעה רף פיצויים לבעלי קרקעות שהוכיחו את בעלותם, בית הדין האירופי קבע כי אופן הפיצוי יעיל ובעולם העניקו לו לגיטימאציה. משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בוחנים את הפתרון בימים האחרונים, אך טרם הביעו את עמדתם בנושא.

פתרון נוסף שמקודם בימים אלה על ידי שרת המשפטים, איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה, לפיו תושבי יהודה ושומרון יוכרזו כאוכלוסייה מקומית כפי שמוגדרים כיום הפלסטינים, יאפשר הפקעת קרקעות לטובת ההתיישבות באופן המוכר על פי הדין הבינלאומי. כך כפי שפורסם הבוקר ב"הארץ".

שטחי יהודה ושומרון מוגדרים, על פי הדין הבינלאומי, כ"שטחים הנתונים לתפיסה לוחמתית". כיום פעילותה של מדינת ישראל ביו"ש מוגבלת לפעילות לצרכי ביטחון ולצרכי האוכלוסייה המקומית בלבד. הגדרת ההתיישבות היהודית כ"אוכלוסייה מקומית", תאפשר לממשלה להפקיע קרקעות לטובת ההתיישבות ויהפוך את מעמדה של האוכלוסייה היהודית לשווה ערך לזו של האוכלוסיה הפלסטינית.

פסיקה קודמת של בג"ץ בנושא עשויה לשפוך אור על הסוגייה, ב-1972, נידונה בבג"ץ סוגייה הקשורה לאספקת החשמל של תושבי קרית ארבע, בית המשפט העליון כי תושבי קרית ארבע הם אוכלוסייה מקומית לצורך העניין. היועץ המשפטי לממשלה טרם הביע דעתו בפומבי ביחס לפתרון זה.

כפי שפרסמנו אתמול ב'כיפה', ח"כ דוד ביטן טוען כי גם מתווה נכסי נפקדים עלול להיות רלוונטי ולא ירד סופית מהפרק. על פי ביטן נעשה הליך שימוע ובירור לפלסטינים שטענו בעלות על הקרקעות הסמוכות לעמונה שעליהן הייתה אמורה הממשלה להכריז כאדמות נכסי נפקדים במסגרת המתווה. במהלך הבירור, ככל הנראה, נשמעו גם התנגדויות והסתייגות לבעלות על הקרקע. היועץ המשפטי לממשלה עתיד לתת את חוות דעתו בנוגע לבעלות על הקרקעות בשבוע הקרוב.

כזכור במסגרת מתווה "נכסי נפקדים", שקודם על ידי תושבי עמונה ומפלגת הבית היהודי מוקדם יותר השנה, יועד היישוב עמונה לעבור לקרקעות סמוכות ליישוב להן אין דורש. שלוש חלקות סמוכות ליישוב הוגדרו כאדמות נכסי נפקדים והיו אמורות להוות פתרון אפשרי לעמונה.

המתווה הוכרז ככזה שהפך לפתרון לא ריאלי לאחר שהמנהל האזרחי שיתף פעולה עם הרשות הפלשתינית, זו פרסמה את המתווה על מנת להביא אנשים שידרשו בעלות על הקרקע, אלו כמובן, לא איחרו להגיע, גם ללא עם הוכחות לבעלותם. לרוב מוחלט של חלקות היישוב הגיעו דרישות לבעלות על הקרקע באמצעות הרשות הפלסטינית והאפקטיביות של המתווה נגוזה.