ביו"ש חיים יותר: אחוזי התמותה ביהודה ושומרון נמוכים מהממוצע הארצי

סיבה נוספת לעבור ולהתגורר ביהודה ושומרון: ע"פ נתוני משרד הבריאות, שיעור התמותה בקרב תושבי האיזור נמוך מהממוצע הארצי. באזור הדרום לעומת זאת, שיעור התמותה גבוה ביחס לממוצע, בין היתר בשל גורמים חברתים-כלכליים ואורח חיים

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/11/16 12:04 א בחשון התשעז

ביו"ש חיים יותר: אחוזי התמותה ביהודה ושומרון נמוכים מהממוצע הארצי
shutterstock, צילום: shutterstock

מידי שנה נפטרים בישראל כ-40 אלף בני אדם. בראש הרשימה, עם שיעור התמותה הגבוה ביותר, נמצא איזור הדרום. שיעור התמותה הנמוך ביותר הוא באיזור יהודה ושומרון וירושלים. כך על פי נתונים רשמיים של משרד הבריאות.

על פי משרד הבריאות, ההבדל בין שיעור התמותה באזורי הארץ השונים לבין הממוצע הארצי, נובע מגורמים שונים כמו מצב חברתי-כלכלי, השכלה, גנטיקה, אורח חיים, השפעות סביבתיות, הבדלים בתחלואה וסיבות אחרות. באזור הדרום, שיעור התמותה גבוה ב-4% מהממוצע הארצי, במחוז תל אביב ב-3% ובמחוז חיפה, מחזירים את נשמתם לבורא, כ-2% יותר מהממוצע הארצי. האזורים בהם שיעור התמותה הינו נמוך יותר בהשוואה לממוצע הארצי, הם ירושלים, נפות השרון, פתח תקווה, רחובות ויהודה ושומרון.

כשבדקו במשרד הבריאות את סיבות המוות הנפוצות, גילו שבעונת החורף, המחלה העיקרית שמביאה לתמותה היא דלקת ריאות, כשבצפון ובדרום מתים יותר חולים מדלקת ריאות מאשר בשאר אזורי הארץ. ממחלת הסרטן מתים ברוב אזורי הארץ בשיעור דומה, מה שמעט מפתיע לאור העובדה שהדעה הרווחת היא שבחיפה שיעור התמותה מסרטן גבוה מהרגיל. במחוז ירושלים התמותה מסרטן נמוכה מהממוצע הארצי. באזור חיפה והצפון, מתים יותר ממחלת הסוכרת ואילו בדרום סוכרת אינה מהווה גורם מרכזי לתמותת תושבי האזור.

יש לציין שהדוח התמקד בעיקר במחלות כסיבות למקרי מוות ולא התייחס למלחמות ואירועי טרור. עם זאת, הוא כן התייחס למקרי מוות שנגרמים כתוצאה מתאונות, שיעור התמותה מתאונות דרכים באזור הצפון (צפת) והדרום (באר שבע) גבוה ביחס לממוצע הארצי.

ציונה חקלאי, מנהלת האגף למידע במשרד הבריאות ומובילת המחקר, הגיבה לממצאים ואמרה: "הופתענו לטובה שאין הבדלים משמעותיים בין האזורים השונים בארץ. היו עבודות לפני 20 שנה והפערים צומצמו מאז באופן משמעותי. מעניין לראות שאין שיעורים גדולים באופן חריג של תמותה בסרטן, גם לא באזור חיפה. עבודות שונות שנעשו בין היתר גם על ידנו מצביעות על כך שאחד המשתנים שמשפעים על תוחלת החיים היא ההשכלה. ככל שההשכלה גבוה יותר תוחלת החיים גדלה כי עם ההשכלה המודעות לבריאות גדלה. עשינו עבודה לאחרונה בעניין עם ממצאים שתמוכים בכך זה ודיווחנו ל OECD עליה. לגבי פטירה מזיהומים אנחנו מזהים שיש צורך בהקפדה גדולה יותר על דיווחים מדויקים של הפטירות בבתי החולים".