"אפילו הבחור הרפורמי שניהל את המניין בקיבוץ, הצטרף אלינו ונהנה"

גם השנה יפקדו תלמידי ישיבה רבים את ספסלי בתי הכנסת, של קיבוצים ומושבים רבים ברחבי הארץ. תושב קיבוץ אורים: "התגובות חיוביות. אפילו הבחור הרפורמי שניהל את המניין בקיבוץ, הצטרף אלינו והרגשתי שהוא אפילו נהנה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/10/16 13:36 ז בתשרי התשעז

"אפילו הבחור הרפורמי שניהל את המניין בקיבוץ, הצטרף אלינו ונהנה"
יחצ, צילום: יחצ

השנה יגיעו 900 תלמידי ישיבות לכ- 70 קיבוצים ומושבים ברחבי הארץ, ע"מ לחזק ולעבות את מנייני יום הכיפורים. מי שמפעיל את היוזמה זו השנה השביעית, הוא ארגון 'פנים אל פנים'. אחד המניינים שעבר מהפך של ממש, הוא המניין בקיבוץ אורים, אליו מגיעים בשנים האחרונות, תלמידי ישיבת רמת גן.

"במשך שנים", אומר ערן אביטל, תושב קיבוץ אורים, ל'כיפה' כי "היה לנו מניין רפורמי. בחור מקומי שהיה שליח ציבור, לקח את המושכות ועשה את בצורה די טובה". ערן מספר שאמנם הגיע לתפילות אך בסופו של דבר החליט לנדוד למקום אחר. "גם אני הגעתי למניינים אבל זה לא בדיוק מה שרציתי, אז התחלתי לנסוע, יחד עם אבא שלי, להתפלל ביום כיפור במושב פטיש הסמוך לנו".

במקביל, מספר ערן, הקים הקיבוץ בית הארחה ולרווחת האורחים שומרי המסורת הקימו גם בית כנסת. בנקודה הזאת החליט ערן לחזור ולהתפלל ביום הכיפורים במקום מגוריו. "לפני כחמש שנים, החליטו במושב פטיש, באדיבותם הרבה, לפתוח את הלב ולתרום לנו שני ספרי תורה, ואז החלטתי שאני צריך להישאר בבית הכנסת שלנו כדי שתהיה לו תקומה, דרך המועצה הגעתי לארגון פנים אל פנים ושם שידכו לנו את ישיבת רמת גן".

"עד עכשיו התפללתי בנוסח ספרדי", ממשיך ערן לספר. "וכשנחשפתי לנוסח האשכנזי עם השירים והריקודים, זה הימם אותי". ערן מציין את הקשר החם שנוצר בין באי בית הכנסת המקומיים לבין תלמידי הישיבה עד ש- "בישיבת רמת גן, אמרו לי לדבר איתם ישירות ולא לפנות ל'פנים אל פנים' כלל". ע"פ ערן, התפילות והחיבור עם הישיבה הם הצלחה של ממש "בשיא התפילות, מגיעים יותר מעשרה גברים למניין וזה לא כולל את הנשים וכל הילדים שמצטרפים במהלך היום". לדבריו, "יש תגובות טובות, אמנם בשנה הראשונה היתה קצת התנגדות, אבל אני מאמין שכל אחד הולך בדרכו ואין לי רצון להיכנס לעימותים, כך שסה"כ התגובות הן חיוביות".

בסיום שיחתנו, מספר ערן מה עלה בגורל המניין שהבחור הרפורמי המקומי, ניהל במשך שנים רבות. "בהתחלה הרגשתי שהוא קצת נעלב, בטח בשנה הראשונה שהחבר'ה מישיבת ר"ג הגיעו, ובמיוחד כשבמשך השנים יותר ויותר הצטרפו אלינו. עד שבשנה שעברה", אומר ערן, "גם הוא הצטרף אלינו והרגשתי שהוא אפילו די נהנה, שמחתי מאוד שהוא בא ושהמניין רק הולך וגדל".

בין הישיבות, ששולחות את תלמידיהן לכל רחבי הארץ, ניתן למצוא את ישיבות הר המור, בית אל, מצפה יריחו, מכון מאיר, עכו, אור עציון, עלי ועוד. בנוסף, מנהל מניין וכל משתתף מטעם הישיבות מקבל מארגון 'פנים אל פנים' ערכה לקראת המפגש עם המתפללים המקומיים ולקראת היום המיוחד. יאיר גנץ סמנכ"ל פנים אל פנים ציין כי "לפני שבע שנים התחלנו לתת מענה לקיבוצים ומושבים שרצו לקיים תפילת יום כיפור ולא היה להם איך. הם פנו אלינו וארגנו מניינים וזה התחיל בקבוצה קטנה של 5-7 מקומות וכיום אנו מגיעים מידי שנה לכשבעים קיבוצים ומושבים ואנו שמחים בכל שנה יש מקומות חדשים שמבקשים שנגיע אליהם."