אושר בקריאה ראשונה: ייאסר לשימוש המונח "מפגר"

תתרגלו, במקום המילה "מפגר", יש לומר "אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית". כך אשרה היום ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. ח"כ בן ארי: "המילה 'מפגר' צריכה להיעלם מהעולם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/11/16 16:43 ו בחשון התשעז

אושר בקריאה ראשונה: ייאסר לשימוש המונח "מפגר"
דוברות מוטי יוגב, צילום: דוברות מוטי יוגב

ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את הצעות שתאסור את השימוש במונח "מפגר". המונח החלופי יהיה "אדם/ אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית".

את הצעת החוק יזמו ח"כ מירב בן ארי מכולנו וח"כ איציק שמולי מהמחנה הציוני. הסיבה המרכזית בגינה הגו השניים את הצעת החוק, היא תפיסת המילה "מפגר" ככינוי משפיל ופוגעני. ח"כ בן ארי אמרה בדיון כי "המילה 'מפגר' צריכה להיעלם מהעולם. זהו אמנם שינוי סמנטי, אך למעשה אנחנו נלחמים בתיוג ומשנים תפיסה חברתית". לדבריה, "לא ייתכן שמילה פוגענית תגדיר אוכלוסיה שלמה עתירת זכויות".

ח"כ שמולי הדגיש כי לא מדובר בדקויות אלא בהחלטה חשובה: "בעולם שלנו שפה יוצרת מציאות. 'מפגר' היא לשון פוגענית, המבליטה בעיקר את חוסר היכולת של האדם. כמורה לחינוך מיוחד, ראיתי איך בבת אחת נעלם הביטחון העצמי מילדים שכינו אותם בשמות גנאי כאלה". ח"כ אילן גילאון ממרצ התייחס גם הוא לעניין השפה ואמר כי "עלינו לזכור כל הזמן שכולנו יכולים למצוא את עצמנו מוגבלים, השפה מולידה מציאות".

ח"כ בן ארי הדגישה כי הוועדה תפנה עוד היום לשרי הממשלה, על מנת שיחליפו תוך שבוע את המונח בתקנות שונות שבאחריות משרדיהם. בעקבות החלטת הועדה בכנסת, קרא, עו"ד נעה בן צבי מאקי"ם ישראל, לשנות גם המונחים "לקות שכלית" ו"לוקים בשכלם". הצעת החוק תעלה להצבעה בקריאה ראשונה כבר בשבוע הבא, כשסיכויה לעבור נחשבים גבוהים.

עמותת 'עלה' מברכת על אישור החוק פה אחד בועדת הרווחה שיתקן את המונח 'מפגר' ל'אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית': "החוק מתקן עוול של שנים רבות, מוסיף כבוד לאנשים עם מוגבלויות ומעביר מסר ברור לחברה הישראלית בדבר הזכות והחובה שלנו כחברה לדאוג לאנשים שלא זכו לחיים בריאים כמונו. זהו צעד ראשון וחשוב בכיוון הנכון שתהיה לו בוודאי השפעה חיובית על יחס הציבור והחברה הישראלית לאנשים עם מוגבלויות".

יש לציין כי חברי הנהלת העמותה, ביניהם האלוף במיל' דורון אלמוג ואבי וורצמן, שיגרו פנייה לחברי הכנסת לתקן את שם החוק ולקבוע כי אין מדובר ב'בעלי מוגבלויות' אלא ב'אנשים עם מוגבלויות'. לדבריהם: "כאשר מגדירים אנשים כבעלים על המוגבלות שלהם, האחריות למצבם מוטלת עליהם עצמם והחברה פטורה. החברה הישראלית היא הבעלים על המוגבלות של אנשים עם מוגבלויות ולא הם עצמם ועלינו כחברה מוטלת הזכות והחובה לפעול למענם".