סקר מנדטים: רק 40% היו רוצים לראות את נתניהו כראש הממשלה

גוש הימין מגיע להישג שיא של 72 מנדטים, אך מרבית המשיבים מצפים לראות רה"מ אחר. ליברמן מתחזק, ומה קורה לליכוד כשאיילת שקד נמצאת ברשימה? שוב הם כאן - הסקרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/05/19 09:01 כו באייר התשעט

סקר מנדטים: רק 40% היו רוצים לראות את נתניהו כראש הממשלה
ישיבת הממשלה, צילום: פלאש 90. אוהד צויגנברג

סקר: אילו היו הבחירות מתקיימות היום, כיממה לאחר פיזור הכנסת, הליכוד בראשות בנימין נתניהו - לאחר המיזוג עם כחלון - היה מגדיל את כוחו ויכול להרכיב ממשלת ימין גם ללא מי שהכשיל את הרכבת ממשלתו החמישית, אביגדור ליברמן, למרות עלייה של 4 מנדטים לישראל ביתנו. כך עולה מממצאי הסקר שנערך אתמול על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס ופורסם במעריב.

הליכוד
37
הליכוד
כחול לבן
33
כחול לבן
שס
7
שס
ישראל ביתנו
9
ישראל ביתנו
הרשימה המשותפת
4
הרשימה המשותפת
יהדות התורה
8
יהדות התורה
זהות
0
זהות
העבודה-גשר
0
העבודה-גשר
המחנה הדמוקרטי
0
המחנה הדמוקרטי
ימינה
0
ימינה
נעם
0
נעם
הסקר נערך על ידי מעריב בתאריך 31/05
בחירות 2019 - מאגר הסקרים המלא


על פי תוצאות הסקר, רשימת הליכוד־כולנו בראשות נתניהו תזכה בבחירות ב־37 מנדטים לעומת 35 כיום. כחול לבן בראשות בני גנץ נחלשת בשני מנדטים לעומת כוחה כיום, ויורדת ל־33 מנדטים. במקרה שאיילת שקד תצטרף לליכוד, צפויה מפלגת השלטון להגיע ל־41 מנדטים.

את הזינוק המרשים ביותר עושה ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, שעל רקע משבר חוק הגיוס שהביא לפיזור הכנסת ולבחירות חדשות, עולה מ־5 מנדטים בכנסת היוצאת ל־9 בכנסת ה־22.

משהו חדש נגמר | נפתלי בנט ואיילת שקד

נפרנו כך | נפתלי בנט ואיילת שקדצילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

הנתון שצריך להדאיג מאוד את נתניהו: אף שהליכוד מוביל בבטחה בסקר, מתברר שרק 40% מהציבור היו רוצים לראותו כראש הממשלה לאחר הבחירות לכנסת ה־22, לעומת 48% שהיו רוצים לראות מישהו אחר. אך, על רקע המשבר החריף בין נתניהו לליברמן, תוצאות הסקר מלמדות כי תעמוד לנתניהו האפשרות להרכיב ממשלה של 63 ח"כים המסתמכת על הקואליציה הנוכחית, גם ללא ליברמן.

באשר לשאלה מי צריך לעמוד בראשות כחול לבן בבחירות הקרובות, התשובה חד־משמעית: 42% רוצים בבני גנץ (מתוכם 82% מצביעי כחול לבן), לעומת 7% בלבד (מתוכם 6% מצביעי כחול לבן) שהיו רוצים לראות את יאיר לפיד בראש המפלגה.

"אין מניע נסתר": אביגדור ליברמן

מתחזק | אביגדור ליברמןצילום: הדס פרוש-פלאש 90

בסקר נבדקה, כאמור, גם האפשרות ששקד תצטרף לליכוד ואילו נפתלי בנט יצטרף לאיחוד מפלגות הימין. כאן מתברר ששקד היא הדבר הבא בשוק המנדטים, ויחד איתה הליכוד מזנק ל־41 מנדטים. כחול לבן בראשות בני גנץ ויאיר לפיד מקבלת 41, יהדות התורה - 8, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן אומנם צומחת ל־8 מנדטים (מנדט פחות לעומת התרחיש הקודם). 

הצטרפות של בנט לאיחוד מפלגות הימין בראשות הרב רפי פרץ תעלה את המפלגה בשני מנדטים ל־7. שאר המפלגות: ש"ס - 7, מרצ - 6, רע"ם־בל"ד - 5 וחד"ש־תע"ל - 4. תמונת הגושים בתרחיש זה: ימין – 71, מרכז־שמאל - 49. גם כאן העבודה וזהות אינן עוברות את אחוז החסימה.

יהדות התורה שומרת על כוחה הנוכחי, 8 מנדטים, ולא יוצאת בנזק או ברווח מהמשבר. לעומת זאת, ש"ס בראשות אריה דרעי מקבלת 7 מנדטים, לעומת 8 כיום. איחוד מפלגות הימין בראשות הרב רפי פרץ עולה במנדט אחד וזוכה ב־6 מנדטים.

מפלגת השמאל מרצ בראשות תמר זנדברג מתחזקת בסקר ב־2 מנדטים ועולה ל־6. לכנסת ה־22 נכנסת גם מפלגת הימין החדש בראשות שקד ונפתלי בנט וזוכה ב־5 מנדטים, לאחר שבכנסת היוצאת לא עברה את אחוז החסימה. 

את הרשימה סוגרות חד"ש־תע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי עם 5 מנדטים, ירידה של מנדט; ורע"ם־בל"ד, שיורדת בשני מנדטים ל־4 מנדטים.בחלוקה לגושים: הימין, כולל ליברמן, מתחזק ל־72 מנדטים; המרכז־שמאל נחלש ל־48 מנדטים בלבד, בין היתר בשל העובדה הדרמטית שמפלגת העבודה בראשות אבי גבאי אינה עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 1.9% בלבד. גם מפלגת זהות של פייגלין נותרת בחוץ עם 1.4%. 

מתכונן לבחירות. נתניהו

רק 40% היו רוצים לראות אותו שוב כראש ממשלה | בנימין נתניהוצילום: פלאש 90. הדס פרוש

עוד עולה מהסקר כי רוב מכריע בציבור, 65%, אינם מרוצים מפיזור הכנסת כחודש וחצי בלבד לאחר הבחירות (לעומת 30% בלבד שדיווחו כי הם מרוצים). הרוב הלא מרוצים - 82% מהם - הם מצביעי הליכוד.

 46% מהציבור חושב שישראל הולכת לבחירות בגלל ליברמן, לעומת 35% שמטילים את האחריות על נתניהו ו־12% על החרדים.

 הסקר נערך עבור "מעריב" על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר. בסקר השתתפו מדגם מייצג של 527 חברים בפאנל הפוליטי Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. טעות הדגימה המרבית בסקר: 4.3%.